helsetips voksne kvinner, voksen sex
Lurer du på noe om helse, kropp, sex eller ernæring?

Sjekk disse spørsmålene og ekspertsvarene!

© Getty Images

Stort tema: Få svar på alt du lurer på om helsen din!

Etter fylte 40 år skjer det så mange forandringer i kroppen at hodet noen ganger føles fullt av spørsmål. Vi har bedt ekspertene svare på 17 spørsmål om helsen din.

9. april 2018 av Gitte Høj
helsetips
Les ekspertenes svar på spørsmål om 40+ helse!

1. Slimhinnene er blitt tørre, og dette begynner å påvirke sexlysten. Hva kan jeg gjøre?

Gynekologen svarer:

– Det mest effektive middelet mot tørre slimhinner i og etter overgangsalderen, er lokal østrogenbehandling. Dette kan du få som en ring som stikkes inn i skjeden og skiftes ut hver tredje måned. Du kan også bruke stikkpiller eller krem.

Behandlingen påvirker bare slimhinnene i skjeden og urinblæren, og hjelper ikke mot hetetokter. Fordi behandlingen bare virker lokalt i underlivet, verken øker eller minsker den risikoen for kreft, blodpropp eller andre sykdommer.

Det finnes også hormonfri krem med hyaluronsyre som regulerer fuktbalansen. Hvis du bruker den daglig fukter den slimhinnene, men den er ikke så effektiv som østrogenbehandling. Derfor bør du i tillegg til hormonfri krem også huske på å bruke en god glidekrem hvis du vil ha samleie. Knipeøvelser øker også blodtilstrømmingen til underlivet, og kan kanskje også styrke slimhinnene. Det samme gjelder sex, svarer gynekolog Ditte Trolle.

Tørre slimhinner og dempet sexlyst
Tørre slimhinner og dempet sexlyst?

Er du plaget med tørre slimhinner, kan østrogenbehandling hjelpe deg!

© Getty Images

2. Jeg tror jeg har lest at alle kvinner blir benskjøre med tiden. Stemmer det?

Legen svarer:

– I forbindelse med overgangsalderen er det naturlig at kvinners muskelmasse blir mindre, men dette er ikke det samme som benskjørhet. Så det betyr at ikke alle kvinner blir ben­skjøre når de blir eldre.

Benskjørhet er i betydelig grad arvelig, men det kan forebygges ved ikke å røyke, ikke være undervektig pluss å spise sunt og holde seg fysisk aktiv. Det finnes også noen typer medisiner som kan øke risikoen for benskjørhet. Dette bør du snakke med fastlegen din om, svarer lege Anna Bebe.

3. Er det sunt eller ikke sunt med mellommåltider? Jeg har hørt så mange meninger om dette.

Ernæringsspesialisten svarer:

– Det finnes ikke et standardsvar her som passer for alle når vi snakker om mellommåltider.

Selve argumentasjonen til fordel for mellommåltider er ofte at de stopper deg i å spise for mye ved hovedmåltidene. Men det å overspise er ikke et problem for alle. Det er også både normalt og ufarlig å føle seg litt sulten en stund før du skal innta neste måltid.

Mitt råd er derfor å finne ut hva som fungerer for akkurat deg, og hvilke typer måltider, og ikke bare mellommåltider, som gjør det lettest for deg å spise sunn mat i en passende mengde, sier ernæringsspesialist Mari Eskerud.

Er mellommåltid sunt?
Er mellommåltid sunt?

Du må finne ut hva som passer for deg og hva som gjør det enklest mulig å spise sunn mat i passende mengde.

© Getty Images

4. Det er vanskelig å finne en frokost som gjør meg skikkelig mett. Ofte er jeg sulten igjen etter bare et par timer. Har du noen ideer?

Ernæringseksperten svarer:

– Havregrøt eller andre typer grøt metter ofte bedre enn brød. Grøtens konsistens betyr nemlig at maten blir liggende lenger i magesekken og gjør deg mett.

Du kan også tilsette protein, som er et mettende næringsstoff, og for eksempel tilsette proteinpulver eller cottage cheese i grøten. Eller du kan spise proteiner i form av egg, fisk eller sunt kjøttpålegg sammen med brødet.

Ofte skal det ikke så mye ekstra mat til for å føle seg mett igjen. Frukt eller nøtter er lettvint å ty til når du føler deg litt småsulten om formiddagen, svarer ernæringsekspert Mari Eskerud.

5. Jeg kjenner ofte en uro i kroppen, ofte rundt hjertet, når jeg skal sove. Bør jeg være bekymret?

Legen svarer:

– Symptomene du beskriver er veldig vanlige, og det kan være mange årsaker til at du kjenner dem. Hvis det er noe som ikke gir seg og som du derfor bekymrer deg over, er det fornuftig å få det undersøkt av en lege.

Det er vanlig at mange kvinner ofte opp­lever hjertebank i overgangsalderen, men en spesifikk sammenheng mellom overgangsalder og hjertebank har man ikke funnet. Derfor bør du oppsøke fastlegen din og få dette undersøkt nærmere hvis du fortsetter å ha symptomene, svarer lege Anna Bebe.

6. Hva er de første og mest vanlige tegnene på overgangsalderen? Humøret går opp og ned, men jeg har jo ingen hetetokter eller andre fysiske symptomer. 

Legen svarer:

– Overgangsalderen er en periode som alle kvinner opplever, men symptomene kan variere sterkt fra kvinne til kvinne og oppleves og oppfattes også ulikt. Hvor lenge du opplever symptomene varierer også, men med tiden går de heldigvis over.

De første symptomene på overgangsalder er vanligvis uregelmessig menstruasjon eller ingen menstruasjon, pluss begynnende hete- og svettetokter. Til tross for dette opplever mange kvinner helt andre symptomer først, som for eksempel forandringer i humøret, mindre overskudd og mer tretthet.

Med andre ord kan et av de første symptomene godt være forandringer i humøret, slik som du beskriver det, svarer lege Anna Bebe.

overgangsalder
Er jeg i overgangsalderen?

Symptomene på overgangsalder kan variere fra kvinne til kvinne, og både oppleves og oppfattes ulikt. 

© Getty Images

7. Jeg er kommet inn i en vanskelig spiral som jeg ikke klarer å forstå eller finne ut av: Jeg spiser mindre, men legger hele tiden på meg. Hvorfor?

Ernæringseksperten svarer:

– I de aller fleste tilfeller skyldes vektøkning at du spiser mer enn du trenger. Ofte spiser mange av oss også mer enn vi selv tror. Det er for eksempel lett å spise mer god mat i helgen hvis du har vært veldig forsiktig i løpet av uken.

Et tips er å føre en dagbok over hva du spiser i noen dager. De fleste blir overrasket over hvor mye de putter i munnen uten å tenke seg om, svarer ernæringsekspert Mari Eskerud.

8. Når kan jeg stoppe å bruke prevensjon. Jeg har kanskje hatt menstruasjon tre ganger i løpet av de siste to årene. Er det da sikkert å slutte helt med prevensjon?

Gynekologen svarer: 

– Hvis du vil være helt, helt sikker, bør du fortsette med å bruke prevensjon til du ikke har hatt menstruasjon i et helt år.

Risikoen for å bli gravid er likevel minimal når du er så tett oppunder overgangsalderen. Skulle det likevel skje, vil sjansen for at graviditeten utvikler seg normalt være meget liten, svarer gynekolog Ditte Trolle.

Når kan jeg slutte med prevensjon?
Når kan jeg slutte med prevensjon?

En av fordelene ved overgangsalderen: Sex uten prevensjon!

© Getty Images

9. Jeg har aldri tidligere vært plaget av blærekatarr, men det siste året, etter at jeg fylte 50, har jeg hatt det flere ganger. Er det noe jeg kan gjøre?

Gynekologen svarer:

– Du bør først og fremst gi deg selv god tid når du er på toalettet, slik at du er sikker på at du tømmer blæren fullstendig. Husk også å drikke nok væske, slik at blæren blir godt gjennomskylt. I tillegg er det en god idé å ta en tur til legen og få sjekket om forveggen i skjeden har sunket ned, for dette kan gjøre det vanskeligere å tømme blæren.

Lokal østrogenbehandling kan også prøves, da den kan virke allment styrkende på slimhinner og annet vev i underlivet, svarer gynekolog Ditte Trolle.

10. Jeg opplever at det er blitt vanskeligere for meg å opprettholde styrken etter fylte 50 år. Det er nesten som om musklene mine bare forsvinner. Kan dette stemme?

Personlig trener svarer:

– Ja, dessverre. Du når toppen ved muskelmasse når du er i 20- og 30-årene. Etter det reduseres muskelmassen, og etter fylte 50 år går dette stadig fortere. Det betyr at musklene dine brytes ned, og du må styrketrene og spise proteiner for å opprettholde muskelmassen.

Den gode nyheten er at man aldri er for gammel til å trene styrke, og du kan oppnå gode resultater hele livet. Og det er viktig å opprettholde muskelmassen for å kunne klare alle mulige oppgaver i hverdagen, svarer personlig trener Helene Høimyr.

styrketrening voksne kvinner
Styrketrening er viktig for voksne kvinner -

Men det handler ikke bare om trening. En bedre kroppsholdning kan også gjøre magen mindre.

© Getty Images

11. Kiloene har flyttet rundt på seg de siste årene, og spesielt fra baken og lårene opp til magen. Derfor har jeg den siste tiden for alvor fått stor mage. Kan jeg trene den vekk?

Personlig trener svarer:

– Jo eldre vi blir, jo mer må vi jobbe for å opprettholde muskelmassen og dermed også forbrenningen.

Med en mindre muskelmasse får vi også en lavere forbrenning, og for mange av oss betyr det at fettet raskere lagrer seg på kroppen enn tidligere. Samtidig er det også i 40-årene at vi begynner å oppleve en nedgang i produksjonen av hormoner, f.eks. østrogen, og dette senker også behovet for energi. Samlet betyr dette at fettet lagrer seg lettere. Spesielt hvis vi samtidig også blir mindre aktive. Men også de hormonelle forandringene kan bety at fettet setter seg andre steder, og oftest er det på magen.

Du kan trene bort magefettet med en aktiv og sunn livsstil, men du kan ikke trene bort bare magefettet! Fettforbrenningen vil generelt skje i fettet i underhuden over hele kroppen, og selvfølgelig også på magen.

Samtidig vil jeg også si at hos mange skyldes en stor mage også en dårlig kroppsholdning og dårlig kontroll over kjernemuskulaturen. Dette er noe som fører til at magen skytes lenger frem. Du kan rette opp dette ved å fokusere på trening som styrker kjernemuskulaturen din, svarer personlig trener Helene Høimyr.

12. Jeg lever generelt sunt, men er også veldig glad i fete meieriprodukter som smør. Setter det meg i risikosonen for å ha eller få høyt kolesterol?

Legen svarer:

– En tendens til for høyt kolesterol er arvelig, og generelt betyr kostholdet mindre i forhold til ditt kolesterolnivå – men alt med måte!

Hvis du har fått konstatert et for høyt kolesterol, bør du derfor forsøke å være fysisk aktiv og passe på inntaket av animalsk fett. Det vil si fett fra dyr, som fett kjøtt, smør, fløte, ost osv.

Hvis du er disponert for høyt kolesterol, røyker og/eller har et for høyt blodtrykk, er det også ekstra viktig at du får målt kolesterolnivået, svarer lege Anna Bebe.

Høyt kolesterol
Høyt kolesterol?

Da bør du forsøke å være fysisk aktiv og passe på inntaket av animalsk fett.

© Getty Images

13. Det virker som om menstruasjonene mine blir kraftigere med årene. Er dette et tegn på noe, eller bare noe jeg må leve med?

Gynekologen svarer:

– Det er normalt for de fleste kvinner at menstruasjonen blir kraftigere med årene. Men det kan også bety at du har en eller flere muskelknuter, også kalt fibromer, i livmoren. Disse er helt godartede, men de kan gi problemer med sterkere blødninger.

Muskelknutene kan oppdages ved ultralydundersøkelse hos en gynekolog. Man behandler deretter muskelknuter som gir problemer med sterkere blødning, eller hvis de trykker på tarmen eller urinblæren. Det er vanligvis heller ikke nødvendig å gå oftere til kontroll hos gynekologen fordi du har muskelknuter, svarer Ditte Trolle.

14. Jeg er så lei av å ikke klare å holde meg tørr, og noen dager måtte gå med bind for å hindre «dryppingen». Jeg mener jeg har hørt noe om en operasjon som kan forhindre inkontinens?

Gynekologen svarer:

– Det første du bør gjøre er å trene opp bekkenbunnen din, og det betyr at du skal utføre knipeøvelser hver eneste dag i tre måneder! Dette kan være nok til å løse problemet ditt – og vil også være bra for sexlivet ditt!

Hvis dette ikke hjelper på «dryppingen», finnes det en operasjon som gjøres i skjeden under lokalbedøvelse. Denne fungerer godt hos de aller fleste.

Ved operasjonen legger man et bånd under urinrøret som løfter det litt opp, og dette gjør det vanskeligere for blæren å tømme seg. Under operasjonen blir du bedt om å hoste, og så strammer kirurgen båndet akkurat så mye at du holder deg tett når du hoster, svarer gynekolog Ditte Trolle.

inkontinens
Lekker du?

Knipeøvelser kan hjelpe deg!

© Getty Images

15. Jeg er kommet i overgangsalderen og har begynt å bli plaget en del med hodepine. Kan dette være tegn på for høyt blodtrykk?

Legen svarer:

– Det kan være ganske mange årsaker til at du har problemer med hodepine, og forhøyet blodtrykk kan være en av dem.

Det kreves en undersøkelse for å finne ut av hvorfor nettopp du plages av hodepine. Derfor er det en god idé å ta en tur til legen, som vil undersøke saken: Hvor hodepinen sitter, hvor ofte den kommer, når den kommer, hva slags hodepine det er – er den pulserende eller konstant – pluss om det finnes noen andre, samtidige symptomer, svarer legen Anna Bebe.

16. Jeg synes jeg er blitt mye stivere i både korsrygg og hofter, og merker også smerter begge steder av og til. Hva kan dette skyldes?

Muskelfysiologen svarer:

– Det skjer en fysiologisk forandring i kroppen når vi blir eldre.

Allerede i 20- og 30-årene merkes en nedgang i kondisjonen og deretter styrken, og disse forandringene vil påvirke oss på forskjellige måter. Mange opplever derfor at kroppen blir stivere, og det skyldes ofte at kroppen bruker lenger tid på å komme seg etter fysisk aktivitet, og at vi kanskje har en mindre aktiv livsstil enn tidligere.

Dette påvirker både skjelettet og bindevevet, som blir svakere og mindre elastisk, og er derfor årsaken til og kan innvirke på den følelsen av stivhet vi ofte merker, svarer muskelfysiolog Helene Høimyr.

Stivhet og smerter i korsrygg og hofter?
Stivhet og smerter i korsrygg og hofter?

Mange opplever at kroppen blir stivere med alderen.

© Getty Images

17. Jeg får ofte vondt i magen når jeg spiser brød. Det gjelder også grovt brød. Hva kan det komme av?

Ernæringseksperten svarer:

– Det er veldig mange som opplever ubehag i magen når de har spist brød. Dette gjelder også grovt brød, som er vanskeligere å fordøye enn hvitt brød og derfor kan gi disse symptomene hvis du har ømtålig mage. Kornprodukter inneholder en spesiell type karbohydrater som heter fruktaner. Disse kan være årsaken til mageproblemer hos mange. Det er altså sjelden gluten man reagerer på, med mindre man har glutenallergi eller cøliaki. Havre og spelt er korntyper som er mildere for magen, og mange vil derfor merke en stor forskjell ved å bytte ut brød med alminnelige korntyper som hvete og rug med surdeigsbrød laget av spelt eller i stedet spise havregrøt, sier ernæringsekspert Mari Eskerud.

Slik lager du det perfekte surdeigsbrødet!

Kanskje er du også interessert i...