Cathrine Schück er Taras vektcoach.
Cathrine Schück er Taras vektcoach. © tara.no

Mat mot overgangsalderen

Svett og plaget? Taras vektcoach viser hva du kan spise for å lindre symptomene.

12. januar 2011 av Marit Lien

- Det finnes faktisk en hel del du kan gjøre for å påvirke symptomene i overgangsalderen, sier Taras vektcoach Cathrine Schück.
- I Asia, for eksempel, har kvinnene få eller ingen problemer i overgangsalderen, noe som til dels avhenger av annerledes kosthold og en annen livsstil. Så her kommer noen tips til deg som vil komme igjennom denne andre våren, som asiaterne kaller overgangsalderen, på best mulig måte.

Mat og drikke som lindrer overgangssymptomer

Soyaprodukter
Soyabønner, tofu, soyamelk, soyamel.

Bønner
Brune bønner, kikerter, hvite bønner, grønne erter, linser.

Frø
Linfrø, linfrøolje, gresskarfrø, solsikkefrø, sesamfrø, nøtter.

Grønnsaker og sopp
Alfalfagroer, mungbønnegroer, brokkoli, aubergin, gresskar, sopp, hvitløk, gulrøtter, rødkål, squash, selleri, salat, kål.

Bær
Blåbær, jordbær, solbær, tranebær, ingefær.

Drikke
Kaffe, grønn te, rødvin.

Godteri
Mørk sjokolade med mer enn 70% kakao.

Piller og pulver
Kosttilskudd som inneholder plantehormoner, f.eks. Daily Wellness Fytoøstrogen Soya, Femarell Tofupill, Menosoy og Remifemi (disse selges i helsekostbutikker og på apotek).
Femal Balans og Femiform (fåes i helsekostbutikker og på apotek) inneholder pollen og pistillekstrakt, men ikke østrogen.
Membrasin (kan kjøpes i helsekostbutikker) og Vagifem (fåes på resept) kan brukes mot skjøre og tørre slimhinner.

Har du flere spørsmål rundt overgangsalder? Her finner du svar på alt du lurer på om overgangsalder. 

  

Seneste

Kanskje er du også interessert i...