Gå ned i vekt og hold vekten stabil med disse tipsene.
Hold vekten stabil:

Stress og hormonell ubalanse er to av flere faktorer som ofte er årsaken til at kvinner legger på seg etter fylte 40.

Slik holder du vekten etter 40

Går du uforklarlig opp i vekt? Her er vektfellene du bør vite om!

26. oktober 2016 av Ulrika Davidsson

Du spiser omtrent det samme som du alltid har gjort, beveger deg nok og forsøker så godt du kan å unngå godterier og brus. Likevel har du gått opp en størrelse. Irriterende, ikke sant?

Jeg følte selv en stor forandring i kroppen, først og fremst når det gjaldt forbrenningen, når jeg hadde passert 40 år. Borte var den slanke magen, bh-stroppene skar inn i ryggen og det spratt frem valker både her og der. Overarmene så plutselig store ut, og lårene begynte å få en annen form.

Lyst til å bli kvitt grevinnehenget? 3 enkle, effektive øvelser!


Når kiloene øker …

I begynnelsen forsøkte jeg å akseptere forandringen og tenkte at: «Sånn er det å bli eldre.» Jeg kjøpte en størrelse større i klær, og så var jo det problemet løst. Men likevel likte jeg ikke forandringen, og verre skulle det bli.

Snart begynte også de nye klærne å bli for trange, og vekten hadde steget enda noen kilo – selv om jeg selv ikke hadde gjort noen forandringer når det gjaldt verken matinntak eller mosjon. Det var så frustrerende!

Det var da jeg begynte å lese om hvordan forbrenning og næringsinntak fungerer, og lærte meg hvorfor og hvordan en kvinnes kropp forandres.

Noen av årsakene til at du begynner å gå opp i vekt er nemlig:


Jojo-slanking

Har du i noen perioder i livet levd på måltidserstatninger i form av supper og shakes, eller fulgt en diett hvor du bare spiser kålsuppe eller noe annet helt sinnssykt?

Da må du overtale kroppen til at det ikke er sult som er årsaken, slik at den våger å gi fra seg litt av reservelagrene.

Dette gjør man ved å gi den et godt grunnlag til å reparere seg selv. Spis naturlige proteiner og fett, pluss masse grønnsaker.

Vil du gå ned i vekt? Dette bør du spise før og etter trening


Du er stresset

Stress og søvn er veldig viktige faktorer for å gå ned i vekt.

Har du for mye å gjøre på jobben eller hjemme, uroer deg og sover dårlig, så utsondrer kroppen stresshormonet kortisol. Da begynner kroppen å lagre fett.

Så gjør hva du kan for å minske unødig stress, og få mer enn nok søvn.

Visste du at feil mat kan stresse kroppen? Slik spiser du deg slank og stressfri!


Hormonene dine går helt berserk

Hormonell ubalanse er ikke uvanlig når man har passert 40 år.

Spesielt kvinner får en lavere forbrenning på grunn av at skjoldkjertelen skiller ut for lite hormoner.

Når klimakteriet inntreffer, synker i tillegg nivået av østrogen, noe som kan gi vektøkning på noen kilo. 

Få 5 gode tips til hvordan du kan holde vekten her!

Seneste

Kanskje er du også interessert i...