ned i vekt Fedon Lindberg
To faser for kostholdsendring:

I sin siste bok har Fedon Lindberg beskrevet hvordan du kan gjennomgå en kostholdsendring i to faser. I fase 1 vil du gå ned i vekt, og i fase 2 vil du holde vekten.

© Getty Images

Ned i vekt med gode valg

Sliter du med å gå ned i vekt og opplever av fettet samler seg på magen? Løsningen kan i stor grad ligge i tarmene, mener Fedon Lindberg.

30. april 2018 av Bjørnhild Fjeld

Hippokrates sa det allerede for over 2000 år siden: «All sykdom begynner i tarmen».

– Dette er jeg langt på vei enig i. De seneste års forskning viser at det er sammenheng mellom bakteriefloraen i tarmen og en rekke sykdommer, for eksempel irritabel tarm-syndrom, hjerte- og karsykdommer, ulike betennelser, demens, Parkinsons sykdom og depresjon, for å nevne noe, forteller legen som på begynnel.sen av 2000-tallet gjorde lavglykemisk kosthold (lavkarbo-kosthold) kjent i Norge.

Bokaktuell Fedon Lindberg Naturlig Slank
Bokaktuell Fedon LIndberg:

Han er kjent for Fedon-dietten der han oppfordrer til å følge tradisjonelt middelhavskosthold og redusere inntak av raske, raffinerte karbohydrater. Nå bokaktuell med "Kokeboken naturlig slank med tarm i balanse".

© Anne Valeur/Cappelen Damm

De siste fem årene har doktor Fedon Lindberg jobbet systematisk med å finne effektive metoder for å utnytte bakteriefloraen i tarmen til å gi vektnedgang og bedre helse hos sine pasienter. Han er glad for at stadig flere, også leger, har begynt å se hvor viktig en sunn tarm er for å kunne ha en god helse.

– Det kan være mange årsaker til at du har ubalanse i tarmen. Det kan være stress, at du har brukt mye antibiotika eller at du har hatt et dårlig kosthold gjennom mange år. Noe kan vi ikke selv påvirke, men mye kan løses ved hjelp av kostholdet.

Erstatt sukker med fiber, proteiner og sunt fett

Først og fremst anbefaler Fedon at du kutter ut så mye sukker og lettfordøyelig stivelse som mulig og erstatter med fiber, proteiner og sunt fett. Hvitt hvetemel, pasta og ris bør erstattes med mer grønnsaker og levende mat.

– Rundt 70 prosent av det du spiser bør være plantebasert, sier han.

Fedon er også opptatt av drikkevannet, eller egentlig alt vannet som renner fra springen.

– En veldig enkel ting å gjøre er å installere et vannfilter. Selv om vannet i Norge er bra, er det ikke renset for rester av miljøgifter som finnes i grunnvannet. Du bør rense både vannet du drikker, men også ha et vannfilter på badet – for vi tar også inn miljøgifter gjennom huden, forklarer han.

Miljøgifter kan også komme fra maten, og Fedon anbefaler at vi velger økologisk så ofte som mulig. Særlig frukt og grønnsaker som tar opp i seg mye sprøytemidler og ikke skrelles, er det viktig at er økologisk dyrket. For eksempel druer, jordbær og tomater.

– Rester av plantevernmidler har en negativ innvirkning på bakteriefloraen i tarmen, sier Fedon.

tips til sunn tarm
Spis med grønt:

Hvis du spiser rå mat i form av grønnsaker, frukt, nøtter og frø, får du i deg mye av de bakteriene magen din trenger.

© Getty Images

De riktige bakteriene

En sunn tarm skal inneholde et utall bakterier, og hvis du spiser rå mat i form av grønnsaker, frukt, nøtter og frø, får du i deg mye av de bakteriene du trenger samtidig, såkalt prebiotisk fiber, som gir mat til dine tarmbakterier. Men det er også anbefalt å innta en ekstra dose i form av probiotika-bakterier. Det trenger ikke å gjøres så vanskelig. Fedon anbefaler at du innfører en daglig rutine der du får i deg en dose fermentert drikke en gang om dagen.

– Hvis du tåler melkeprodukter kan du drikke kefir. Kombucha og vannkefir er gode alternativer, og det er heller ikke vanskelig å lage det selv, sier han.

Av meieriprodukter anbefaler Fedon helt klart kefir, som kan inneholde over 40 ulike bakterier mens Biola inneholder bare tre.

To faser for å gå ned i vekt

I sin siste bok har han beskrevet hvordan du kan gjennomgå en kostholdsendring i to faser. I fase 1 vil du gå ned i vekt, og i fase 2 vil du holde vekten.

– Er du overvektig kan du starte på fase 1, og deretter gå over til fase 2 når du har nådd ønsket kroppsvekt. Dersom du ikke er overvektig men likevel ønsker å forbedre tarmfloraen og helsen din, kan du starte direkte på fase 2. Du vil trolig gå ned i vekt da også hvis du er overvektig, men det vil ikke skje så hurtig som hvis du følger opplegget i fase 1.

Hovedregler for fase 1:

  • Spis 3–4 hovedmåltider og 1–2 mellommåltider hver dag.
  • Spis opptil 50–60 gram fordøyelige karbohydrater per dag.
  • Spis protein til hvert måltid og mellommåltid, det gir god metthet og stabilt blodsukker.
  • Spis levende mat (grønnsaker, bær, fermentert mat) hver dag, for å få tarmen i balanse.
  • Spis sunt fett til hvert måltid og mellommåltid (mest fra nøtter, frø, olivenolje, avokado og fisk).
  • Unngå all mat med tilsatt sukker og stivelse, og velg kli (for eksempel hvetekli eller speltkli – eller riskli hvis du vil unngå gluten) for å få det positive fra korn, men uten å få med stivelse. Dette kan du blande i smoothies, yoghurt eller kefir – eller i kjøttdeig når du lager kjøttkaker.

Hovedregler for fase 2:

  • Spis 3–4 hovedmåltider og 1–2 mellommåltider hver dag.
  • Spis protein til hvert måltid og mellommåltid, det gir god metthet og stabilt blodsukker.
  • Spis levende mat (grønnsaker, frukt, bær og fermentert mat) hver dag for å få tarmen i balanse.
  • Spis sunt fett til hvert måltid og mellommåltid (mest fra nøtter, frø, olivenolje, avokado og fisk).
  • Reduser sukker og stivelse (hvis du ikke kommer fra fase 1 og allerede har et kosthold uten disse stoffene) og velg fullkorn når du spiser brød og bakst. Velg belgfrukter – det vil si linser, bønner, erter og kikerter – fremfor ris, poteter og pasta.

Kanskje er du også interessert i...