Kosthold og mosjon:
Kosthold og mosjon:

Bli kvitt det farlige, skjulte fettet ved å legge om livsstilen din.

© Getty Images

Slik blir du kvitt det skjulte fettet

Svar på 5 spørsmål – og se hvilke grep du må gjøre!

16. august 2016 av Birgitte Aabo

1. Spiser du mange raske karbohydrater?

Spiser du mye hvitt brød hver dag? Da bør du kutte ut det, og i stedet spise mer grovt brød, fisk, kylling og grønnsaker. Det pleier å få vekk magefettet. Følg Helserådets offisielle råd om kosthold, og husk brun ris og pasta av sammalt mel.

• Spis mer frukt og grønt – 6 om dagen.

Visste du at ... Dette er fruktene du bør spise mer av.

• Spis fisk og fiskepålegg – flere ganger i uken.

• Spis poteter, brun ris eller pasta og grovt brød – hver dag.

Kutt ned sterkt på sukker – spesielt fra brus, godteri og kaker.

• Spis mindre fett – spesielt fra meieriprodukter og rødt kjøtt.

• Ha et variert kosthold – og hold på normalvekten.

Få ekspertens beste tips! Slik spiser du bort 5 kilo magefett


2. Hvor mye mosjonerer du?

Er svaret ditt «under to ganger i uken» bør du ta deg tid til mer mosjon. Risikoen for bukfett og fett rundt organene reduseres nemlig sterkt hvis du utfolder deg fysisk minst to ganger i uken. 

Hvis du hater mosjon, så tenk annerledes. Mosjon er også en rask spasertur med en venninne eller å danse til god musikk hjemme i stuen. 

30 minutters fysisk aktivitet om dagen i gjennomsnitt er som du sikkert allerede vet et minimum for å holde helsen ved like. Også tynne mennesker bør mosjonere.

Lyst til å komme i gang? Sjekk disse treningsprogrammene!


3. Er du stresset og sover dårlig?

Hvis svaret er ja, så er det lurt å bruke tid på å planlegge det du skal gjøre, og prioritere oppgavene dine. Stresshormonet kortisol henger sammen med dårlig søvn – og med økte fettansamlinger på magen.


4. Røyker du?

Hvis ja – så slutt! Bukfett forekommer oftere hos dem som røyker enn hos ikke-røykere. Så der får du enda et argument for å stumpe røyken.


5. Får du stadig lyst på noe søtt?

Svarer du ja på det, så prøv å dempe sukkertrangen med noe sunnere – for eksempel mandler neste gang. En liten håndfull mandler har ifølge en studie en god effekt på midjemålet, hvis den erstatter slikkerier, sjokolade og andre raske karbohydrater.

Seneste

Kanskje er du også interessert i...