kombucha
Kombucha:

Denne drikken har mange helsefordeler!

© Getty Images

Kombucha - en gammel superdrikk!

Den fermenterte drikken kombucha er drukket i flere tusen år, på grunn av dens helsebringende egenskaper.

7. mars 2018 av Kaja Berentsen

Kombucha har lenge vært en trendy drikke i USA, og de siste årene har Norge også hoppet på trenden. Flere og flere butikker og kafeer, har begynt å selge den fermenterte drikken, som visstnok skal ha mange helsefordeler. 

kombucha oppskrift
Gjør det selv:

Kombucha kan du enkelt lage hjemme!

© Getty

Mange helsefordeler med kombucha

I dag er drikken kjent for å være spesielt god for magen. Kombucha er en fermentert drikke. Fermentering betyr at det foregår en gjæringsprosess hvor karbohydrater, sukker og stivelse brytes ned og det dannes organiske syrer. Under fermenteringsprosessen av kombucha dannes det melkesyrebakterier som er essensielt for en god tarmflora og en god fordøyelse. Gunn Helene Arsky er frilans ernæringsfysiolog og en av de som har hevet seg på fermenterings-trenden. Hun holder selv fermenteringskurs hvor hun blant annet lærer folk å lage kombucha.

- Når du drikker ferdig kombucha, får du i deg 6-7 typer ulike gjær- og bakteriesorter. Disse kalles probiotika er gunstige for fordøyelsen. Forskning viser at dette virker både på grunn av melkesyren og eddiksyren som dannes, men også fordi drikken inneholder enzymer, forteller Arsky.

I tillegg til bedre magehelse er det også mange som mener at kombucha gir mer energi, mindre hodepine, færre kviser og mindre stress. Bente Brunvoll driver nettsiden og bloggen fermentering.com, i tillegg til at hun holder kurs i fermentering.

- 

Mange av deltakerne på fermenteringskursene mine forteller at de har hatt glede av kombucha, den gjør godt for tarmen og fordøyelsen, og den kan være en hjelp også ved noen generelle helseplager, forteller Brunvoll.

Les mer: Derfor bør du lage fermentert mat

Kombucha
Sunn drikke:

Lag te proppfull av helsegevinster! Denne er rik på probiotika og har rensende effekt. Sjekk ut oppskriften her!

© Getty Images

Lag kombucha med te selv

Kombucha kan du lage hjemme, uten mange ingredienser, men det er tvilsomt at du allerede har ingrediensene i kjøleskapet. 

For å lage kombucha tilsetter du sukker i en søt te, helst svart eller grønn. Men for å få start på fermenteringen trenger du en startkultur. Startkultur blir ofte kalt kombucha-mor eller SCOBY, og er en bakteriekultur. 

DETTE ER SCOBY

“Scoby” står for "Symbiotic Culture of Bacteria and Yeast" (oversatt til norsk, "Bakterie -og gjærkultur i symbiose") Scoby er en startkultur av man trenger for å lage den smakfulle fermenterte teen Kombucha.

Lage kombucha med te og scooby

Blandingen må du la stå i 1 til 4 uker, og i løpet av den tiden spiser startkulturen opp sukkeret i blandingen. Jo lenger du lar blandingen stå, jo syrligere vil altså blandingen bli. Det vil dannes et "lag", med bakterier på toppen av væsken. Dette kan du bruke til å lage en ny omgang med kombucha. Væsken under er ferdig, og klar til å drikkes.

Oppskrift finner du her 

Startkulturen kan kjøpes på nett, eller så gis den ofte bort på Facebook. Facebookgrupper som "Melkesyregjæring" og "Fermentering" har medlemmer som er villig til å sende startkultur i posten, mot at du betaler frakt. Verdt å sjekke ut dersom du er interessert i å prøve deg på hjemmelaget kombucha. Gruppene er også flinke til å dele egne erfaringer, og kan være til hjelp dersom det er noe du lurer på. 

Kombucha-tips:

  • For å unngå mugg på blandingen er det viktig med god hygiene. Rent glass, en skylt SCOBY og rene hender er viktig. Husk at du ikke kan drikke kombuchaen dersom det er mugg på den!
  • Du kan ikke bruke smaksatt te til bryggingen. Oljen i aromaene i smaksatt te kan ta knekken på SCOBY-en. Og om du vil lage fermentert grønn te, trenger du en Jun-SCOBY, ikke en vanlig SCOBY.
  • Under fermenteringen trives kombuchaen best i 22-28 grader og gjerne mørkt. Kaldere temperatur forsinker eller stopper fermenteringen.
  • Kombuchaen må oppbevares i glass/krukke med kaffefilter eller kjøkkenhådnkle over, slik at luft kommer til.
  • For å unngå mugg, må man ha nok syrlig «starter» (dvs. syrlig ferdig fermentert kombucha) med i glasset fra begynnelsen. Dette vil senke Ph og være en hjelp mot at ugunstige ting får slå seg til i glasset.


kombucha scoby med te
Kombucha scoby:

Denne kan brukes om igjen når du er ferdig med en runde fermentering!

© Getty

Kombucha er en gammel superdrikk

Kombucha blir ofte omtalt som ”superdrikke”, på grunn av de mange helsefordelene. Selv om det er en økende trend, er ikke kombucha en ny oppfinnelse. Man vet ikke med sikkerhet hvor drikken kom i fra. Det er en historie som sier at kombucha er laget av kineserene 200 år før Kristus, som en livseliksir som skulle forlenge livet til keiseren.

En annen historie sier at drikken ble funnet opp av Dr. Kombu, en koreansk doktor som tjenestegjorde for den japanske keiseren på 400 år før Kristus. Her ble kombuchaen til en samuraidrikk som ga dem ekstra energi i krig.  

Les også: Har du prøvd vannkefir? 

Er kombucha dokumentert sunt?

Til nå, er den eneste forskningen som er gjort på kombucha utført på rotter og mus. Knagerne hadde flere positive effekter av drikken, blant annet mer energi og de opplevde mindre stress. Men fordi forskningen bare er utført på rotter og mus, er det usikkert om mennesker vil oppleve den samme positive effekten. Ekspertene har derfor litt delte meninger, om hvor vidt kombucha kan kalles en superdrikk. Arsky mener selv at kombuchaen fortjener tittelen "super".

- Kombuchaen er nok super, men det er veldig mye som ikke er forsket ferdig på enda. Så man kan ikke love gull og grønne skoger. Men det som faktisk er studert, viser bra resultater, avslutter hun.

Kanskje er du også interessert i...