sukkeravhengighet
© Getty Images

Sukkeravhengig? Slik blir du kvitt søtsuget

Den største effekten på midjemålet får du ved å utelukke hvitt sukker fra maten. Sukker gir oss en berusende belønningsfølelse, omtrent som narkotika, alkohol og nikotin gjør. Se hvordan du kan bli kvitt avhengigheten!

14. oktober 2019 av Berit Nordstrand / Hanna Sikkeland / Marit Lien

Den største effekten på midjemålet får du ved å utelukke hvitt sukker fra maten. Det er nesten for godt til å være sant – og på grensen til ren magi – men både søtsug og midjemål avtar raskt hvis du dropper det hvite sukkeret. 

Du vil merke at overflødig fett ikke bare forsvinner fra midjen – for insulin gjør mer enn å låse opp cellefabrikkdørene så blodsukkeret slipper inn. Insulin har også en viktig rolle som fettlagringshormon.

Det ”vekker” bukfettcellene og slår på deres fettlagringsmodus. Det er forklaringen på at kroppen ikke klarer å kvitte seg med overflødig fett så lenge matvanene dine fører til stadige blodsukker- og insulintopper.

Sukkeravhengighet og insulin

Når du spiser raffinert hvitt sukker, fyker blodsukkeret og insulinet til værs. Hvis dette vedvarer over tid, gjør forhøyet insulinproduksjon cellefabrikkens antenner mindre følsomme for insulin. Cellene får ”nedsatt hørsel for insulin” og cellefabrikken slutter å reagere normalt på insulin slik at insulinnøklene ikke får låst opp fabrikkdørene like lett.

Blodsukkeret kan fortsatt holdes normalt så lenge kroppen klarer å kompensere ved å produsere stadig mer insulin, selv om du nå er blitt det som kalles insulinresistent. 

Men etter hvert kan for mye overtidsarbeid føre til slitasje og leveransetrøbbel i produksjonslinjene – bukspyttkjertelen holder ikke tritt med det skyhøye kravet til insulinleveranser. Det resulterer i ytterligere blodsukkerstigning. Den kjedelige konsekvensen av dette er diabetes type 2.

Plagsomt søtsug

Søtsug utløses av blodsukkertopper, etterfulgt av stadige blodsukkeralarmer i kroppen som resulterer i kraftige blodsukkerfall. Det kraftige blodsukkerfallet utløser nye alarmer og kroppen bruker verktøyet ”søtsug” for å sikre organene nødvendige blodsukkerleveranser.

Skyhøye blodsukkertopper bedøver cellereseptorene (antennene) som registrerer søtsmak. Dermed må det stadig mer søtt til for at du skal få tilfredsstilt søtbehovet ditt. Du jages av økt søtbehov og plagsomt søtsug. Jammen ikke rart at kaker, godteri og andre sukkerholdige, næringstomme produkter frister….

Sukker, sykdom og aldring

Høye blodsukkertopper betyr i praksis at blodet ditt kan sammenliknes med en ”sukkerlake”. Det er som om du søler Coca Cola overalt uten å tørke opp. Et klissete søtlag legger seg utenpå proteiner, fettsyrer og andre næringsstoffer som transporteres i blodbanen. 

Bindevevsfibre med søtkliss kan avleire seg i blodårevegger, indre organer og i huden. 

Stivere blodkar, svekket organfunksjon og rynkete hud kan bli resultatet. 

Eller fremskyndet aldring som det kalles – da eldes du før tiden. Byggeklosser med sukkerbelegg endrer også egenskaper og virkemåte, noe som kan gi mindre energi, tidlige aldringstegn, inflammasjoner, oksidativt stress og sykdom.

Og som om ikke det er nok… Når hvitt sukker, strippet for næring, forbrennes inne i cellefabrikkene, tappes kroppen for nødvendige vitaminarbeidere og mineralverktøy. 

Sukker tilfører kalorier, forstyrrer tarmfloraen din og stjeler næring fra kroppen. Hormonbalansen forrykkes også ved at stadige insulintopper får kortisolnivået til å stige – noe som medvirker til ytterligere akkumulering av farlig midjefett.

Slik måler du midjen - se hva som er et sunt midjemål!

Bokhvetepannekaker er et fint alternativ til vanlige pannekaker, wraps, hvetetortilla og brød. Raske å lage er de også. Fyll dem gjerne med rester av kylling eller lam, salsa, grønnsaker, honning eller nøtter.

© Getty Images

Bytt ut sukkeret

Naturlige karbohydrater som frukt, bær og fullkorn er pakket inn av fiber, proteiner, fettsyrer og en rekke nyttige plantenæringsstoffer. Denne snedige innpakningen forsinker næringsopptaket og omdanningen til blodsukker. 

Naturlige karbohydrater må nemlig pakkes ut, kappes og klippes før de gradvis kan entre blodet, og den prosessen tar tid. Naturen kombinerer også gjerne langsomme og raske sukkerarter, slik at kroppen forsynes med en jevn og behagelig blodsukkerdosering over tid.

Bytt derfor ut sukkeret med noe så helsebringende, naturlig og smakfullt som naturens egen sødme. 

Råvarer med lav glykemisk belastning som epler, pærer, plommer nektariner og alle slags bær. Gled deg over mørk sjokolade. Kos deg med nøtter når sulten og søtsuget melder seg.

Bruk honning som søtningsstoff – da får du søtsmak med smarte næringsstoffer som en god bonus. Det finnes flere honningsorter. Mange av dem har lav glykemisk belastning i seg selv og enda lavere kan den bli når du bruker den i mat. Enzymer, mineraler, vitaminer, fiber og plantestoffer i dette edle produktet har flere helsebringende effekter som ikke bare er gunstig for blodsukkeret. Kolesterol, inflammasjon, immunforsvar og kroppsvekt påvirkes også positivt. 

  • Sensommerhonning som lyng- og fjellhonning er snillest mot blodsukkeret.
  • Bærhonning og sommerhonning er supre i yoghurt og fiberrik smoothie.
  • Kos deg med en kopp varm melk med en halv teskje honning, så faller du lettere i søvn.
  • Prøv både honning, akasiehonning, økologisk lønnesirup, molasse og kokosblomstsukker. Det både smaker bedre, føles bedre og gjør deg bedre!

Få kickstart på energinivået ditt, demp inflammasjon i kroppen og sov bedre med naturens sødme. Men begrens mengden, en barneskje til sammen er nok. 

sukkeravhengighet
© Getty Images

Sukker er gift for kroppen

Opp- og nedturene som sukkeret gir deg, stresser kroppen, gjør deg urolig, humørsyk, og sliten. I tillegg er sukker også forbundet med sykdommer og plager som redusert immunforsvar, kroniske infeksjoner, autoimmune sykdommer, diabetes, hjerteproblemer, irritert tarm, og utmattelse.

Les også: Sukker gjør huden eldre.

Verre enn kokain

En fransk studie fra noen år tilbake viste at når kokainavhengige rotter fikk velge mellom vann tilsatt sakkarin (kunstig søtningsstoff) og kokain, så valgte 94% av rottene sakkarinvannet. Det samme skjedde da kokainavhengige rotter fikk velge mellom kokain og vann tilsatt sukker, og de valgte også sukkeret selv om de ble tilbudt en større mengde kokain. Rotter fordøyer sukker omtrent slik vi mennesker gjør, så med andre ord vil hjernen vår ha belønningen sukker gir framfor narkotika.

Les også: Her skjuler sukkerbombene seg.

Slik overvinner du søtsuget for godt:

  • Spis regelmessig.

Spis tre hovedmåltider og to mindre måltider, eller fem små i løpet av dagen. Mange av oss merker at blodsukkernivået faller når vi ikke har spist på en stund, og da kan det være lettvint å ty til snacks.

  • Rene matvarer.

Kutt ut ferdigmat, og halvfabrikerte matvarer. Jo nærmere en matvare er sin opprinnelige form, jo mindre sukker vil den være tilsatt. Ferdigretter inneholder så godt som alltid mye sukker, som fungerer som smaksforsterker.

  • Frokost.

En frokost bestående av proteiner, sunt fett og frukt og grønt vil hjelpe deg til å unngå småspising av sukkerholdige matvarer utover dagen.

  • Proteiner og fett.

Forsøk å få i deg proteiner og sunt fett (umettet fett) ved hvert måltd da dette kontrollerer blodsukkernivået.

  • Krydder.

Tilsett måltidene dine koriander, kanel, muskatnøtt, nellik og kardemomme. Disse krydrene vil gjøre maten din søtere og dermed redusere sukkerhungeren.

  • Multivitaminer.

Vitaminmangel kan gjøre trangen etter sukker enda større, så få i deg en god multivitamin hver dag, samt omega 3, omega 6 og omega 9. Dette finner du i fisk og skalldyr, samt nøtter og linser.

  • Trening.

Trening og fysisk aktivitet hjelper kroppen å kvitte seg med giftstoffer, og frigjør kroppens egne lykkehormoner - endorfiner - som reduserer suget etter en "kunstig" lykkepille, som sukker er. Trening hjelper deg også å spise regelmessig, og dermed opprettholde et jevt blodsukker.

  • Søvn.

Sørg for å få nok søvn. Når vi er trette tyr vi ofte til sukker for å få opp energinivået.

  • Følelser.

Trenger du den sjokoladen, eller vil du ha den fordi du kjeder deg eller er lei deg for noe? Forsøk å finne ut hvorfor du får lyst på noe søtt. De færreste av oss spiser sukker utelukkende fordi kroppen vår ønsker det - vi spiser ofte sukker fordi vi forsøker å dekke behov som f.eks. belønning, kos eller trøst.

  • Handle.

Ikke gjør matinnkjøp når du er sulten - da kjøper du gjerne mer av det du ikke behøver. Og så lenge du ikke har godteri i huset, så får du heller ikke spist det.

  • Les.

Venn deg til å lese innholdsdeklarasjonen på matvarene du kjøper, og velg de med minst sukker og andre søtningsstoffer. Husk også at hvitt mel fungerer omtrent som sukker for kroppen.

  • Distraher deg selv i ti minutter.

Dersom du behøver hjelp med søthungeren her og nå, kan du distrahere deg selv ved å finne på noe som ikke lar seg kombinere med godterispising. Sukkerhungeren varer stort sett i 10-20 minutter, så finn på noe annet til det verste er over.

  • Drikk vann
Du kan også forsøke å drikke et glass vann, for noen ganger er behovet for sukker egentlig tørst. Som regel vil frukt dekke behovet for noe søtt.


  • Hold ut!

Det viktigste er å være konsekvent over en periode. Etter ett par uker vil du merke at søtsuget rett og slett er forsvunnet. 

Kilder: Forskning.no, NHI.no, forskning.no

Seneste

Kanskje er du også interessert i...