Mindfulness og yoga mot smerter: Enkle øvelser som hjelper deg å stresse ned i en hektisk hverdag.
Mindfulness og yoga mot smerter:

Enkle, praktiske øvelser som hjelper deg å koble av og stresse ned i en hektisk hverdag.

© Marianne Otterdahl-Jensen

Vigdis begynte med mindfulness – sluttet å bruke medisiner

Mindfulness og yoga kan hjelpe mot alt fra migrene og smerter etter operasjoner til muskel- og skjelettplager.

23. mai 2013 av Henriette Åsille Osnes

Solen fyller rommet gjennom de store vinduene. Et nytt kurs i MBSR (mindfulbased stress reduction) ved Smerteklinikken på Aker sykehus har akkurat startet. 

Over åtte uker møtes deltakerne ukentlig og praktiserer ulike teknikker for oppmerksomhetstrening og avspenning.  Slik lærer de å møte sin livssituasjon med oppmerksomt nærvær – mindfulness. 


Lever med kroniske smerter

– Hvorfor er dere her? spør spesialsykepleier og MBSR-instruktør Sissel Jarmund. 

– Fordi jeg har vondt i ryggen, svarer én.

– Fordi smertene gjør at jeg kjefter på barna mine, er et annet svar. En tredje oppsummerer det slik: – Fordi jeg har mistet min verdi som menneske. 

– Det er ikke lett å leve med kroniske smerter i dagens samfunn. Vi er så løsningsorienterte og fremtidsrettede – vi forventer en kur mot smertene. Og det er ikke lett å snakke om det som gjør vondt. Mange som kommer hit, forteller at folk ikke vil høre hvor tøft de har det. Det å være «tapper» eller «alltid positiv» er honnørord i vårt samfunn, sier Jarmund.

Yoga og mindfulness.
© tara.no

I to år har hun drevet MBSR-kurs ved smerteklinikken, men hun har arbeidet her siden 1996, og har i en årrekke drevet ulike mestringsgrupper for smertepasienter.

Mindfulness er verken skolemedisin eller alternativ medisin – det er noe helt nytt. Tenkningen har vært at smerte er noe man skal bli kvitt. MBSR introduserer er en ny tanke – hva om du er i smerten? sier hun. 

Deltakerne på kurset har kroniske smerter av ikke-malign årsak, som ikke lar seg kurere. Det kan være alt fra muskel- og skjelettplager og migrene til smerter etter operasjoner.


Sluttet å bruke medisiner

Vigdis Persdatter Vassbotn (34) tok kurset i fjor vår, og har fått god hjelp av Sissel. 

– Jeg har rett og slett bedre livskvalitet nå, sier hun.  

Siden ungdomsårene har Vigdis levd med en kronisk, hormonelt betinget migrene, og på det verste kunne hun ha ukentlige anfall. Smertene var så intense at hun måtte ligge til sengs i et mørkt rom i flere dager. For to år siden ble hun henvist til smerteklinikken ved Aker sykehus. 

– Jeg har prøvd det meste mot migrenen – alt fra sterke migrenemedisiner via akupunktur til samtaler om smertemestring. Men det er helt klart mindfulness som har hjulpet mest. De andre tiltakene hjalp der og da, men smertene kom tilbake. Mindfulness er en mer varig løsning, sier Vassbotn. 

Hun understreker imidlertid at det ikke er noen mirakelkur.

– Det er ikke slik at jeg ikke har migrene mer. Men anfallene kommer sjeldnere og varer kortere. Og jeg har sluttet å bruke migrenemedisiner, forteller hun.  


Lindrer smerter med yoga

Pasientene på MBSR-kurset blir henvist fra smerteklinikken eller behandlende lege, og kurset koster én egenandel. 

Over åtte uker praktiserer deltakerne øvelser i meditasjon, kroppsbasert avspenning og myke yogaøvelser, og mellom samlingene gjør de hjemme-øvelser hvor de følger instruksjoner på en cd.

– Man ser at medikamenter som virker godt mot kortvarig smerte, ikke har samme effekt på langvarig smerte. Og når man ikke kan fjerne problemet, må man prøve å lindre det. Målet med all smertebehandling er økt livskvalitet, sier Jarmund.


Praktiske teknikker

Vigdis hadde gjennom flere år brukt enormt mye krefter på å kjempe mot smertene, og søke ulike behandlingsformer som kunne hjelpe. Til slutt var hun utslitt. Da hun fikk tilbud om å delta på kurs i mindfulness, var hun først skeptisk. 

– Jeg så for meg New Age, India og noe åndelig. Men egentlig er det bare veldig praktiske teknikker som lærer deg å være tilstede her og nå, sier Vassbotn.

Hun er utdannet statsviter og arbeider i det offentlige. Utad fremstår hun rolig og avbalansert. Men hun er også svært ansvarsbevisst, og gjennom å praktisere mindfulnessteknikker, oppdaget hun hvor stresset hun var innvendig. 

– Først tenkte jeg at mindfulness var et verktøy til å håndtere stress, og at jeg kunne fortsette som før. Men så skjønte jeg at det ikke var noe godt mål. Nå gjør jeg det jeg må i forhold til jobb, men jeg har byttet ut mange av «burde»-aktivitetene med ting jeg faktisk har lyst til, sier hun.

I tillegg til å lytte bedre etter hva kroppen trenger, møter hun smertene på en annen måte enn før. Når hodet begynner å murre, krisemaksimerer hun ikke lenger. 

– Jeg aksepterer den følelsen som er her og nå, og tar en dag av gangen. Noen ganger glir anfallet over i ingenting, andre ganger får jeg migrene. Men anfallene er ikke så langvarige og lammende som før, sier Vassbotn.

© tara.no

Ifølge Sissel er den største utfordringen for mange å sette av tid til øvelsene. Vigdis bruker en halv time daglig, og veksler på å gjøre kroppsbasert avspenning og meditasjon. Innimellom gjør hun også yogaøvelser. Og hun prøver å være tilstede der hvor hun er.  

– Går jeg tur med hunden, prøver jeg å kjenne vinden mot ansiktet, se løvet på trærne. Før skulle jeg være så effektiv hele tiden, og på bussen sjekket jeg alltid nyheter og mail på telefonen. Nå prøver jeg å bare sitte, sier hun. 

Hun understreker at det ikke er enkelt, og at hun må jobbe kontinuerlig for å beholde effekten. Hun har ett råd til andre som vil prøve metoden:

– Det er viktig å ikke ha for store forventninger og være tålmodig. I begynnelsen kan det være rart å høre stemmen på cd-en som sier «du er i tærne dine». Og det er ikke sikkert det gir deg noe med én gang. Men det er verdt å prøve.

Seneste

Kanskje er du også interessert i...