Sunn mat:
Sunn mat:

Visste du at banan og yoghurt bør spises sammen? Kombinasjonen av de to matvarene er gunstig både for fordøyelsen og immunforsvaret.

© Getty Images

Spis deg til bedre humør og mer overskudd

Visste du at maten du spiser påvirker psyken?

1. august 2016 av Bjørnhild Fjeld

I den vestlige verden har matvanene sakte, men sikkert endret seg fra tradisjonsrik mat laget fra bunnen, til at maten vi spiser hovedsakelig er basert på halv- og helfabrikata. 

Dette gjør at livvidden øker, samtidig som hjernen krymper.

Påstanden kommer fra Tyler Graham, amerikansk ernæringsekspert og skribent i blant annet O – The Oprah Magazine, og Drew Ramsey som er professor i psykiatri ved Columbia-universitetet i New York.

– Maten vi spiser i den vestlige verden er hovedsakelig basert på bearbeidede karbohydrater. Det er sukker, og det er andre karbohydrater som kan brukes til å lage pasta, brød, pizzadeig og fruktjuice. I tillegg har vi erstattet mye av det animalske fettet med vegetabilsk fett som soya- og maisolje, selv om animalsk fett er det kroppen er designet for å spise, skriver forfatterne i boken.

Den moderne maten gjør at vi blir i dårlig humør, tappes for energi og setter oss selv i fare for å pådra oss en rekke livsstilssykdommer som diabetes 2, hjertesykdom og kreft.

Visste du at enkelte matvarer blir sunnere om de spises sammen? Disse matvarene bør du spise sammen


Hevder hjernen krymper

Men det som kanskje er mer oppsiktsvekkende, er at forfatterne mener at den vestlige dietten basert på junkfood, gjør at hjernen krymper!

– Raffinert sukker og karbohydrater gjør at hjernen lures til å tro at vi trenger stadig mer av dette, selv om for mye sukker faktisk gjør at viktige deler av hjernen krymper. Dette har sammenheng med alt fra hukommelse til humørsvingninger, mener Graham og Ramsey.

At junkfood fører til overvekt og livs­stilssykdommer, er velkjent. 

Men det er ikke like kjent at de som har et kosthold basert på ferdigmat, også er overrepresentert på stati­stikken over de som får psykiske lidelser som humørsvingninger, depresjoner, angst og hyperaktivitet.

– En studie av de kognitive evnene til 280 middelaldrende mennesker viste at de som hadde det høyeste nivået av omega-3 i blodet, scoret markant bedre i en test av evnene til logisk tenkning, hukommelse og ordforråd, poengterer forfatterne.


Mat som medisin

Den gode nyheten er imidlertid at det er godt mulig å gjøre noe med dette, rett og slett ved å spise annerledes. 

Gå tilbake til den maten våre forfedre spiste daglig, altså mat laget fra bunnen av, rent kjøtt, fisk og grønnsaker, så vil du snart bli en mer fokusert utgave av deg selv. 

Du vil også få mer energi, jevnere humør og høyst trolig gå ned i vekt, er løftene fra de to energiske amerikanerne.

Boken «The Happiness Diet» er ikke utgitt på norsk, men kan bestilles blant annet i nettbutikken Amazon.co.uk.

Kjempegode og sunne: Disse fruktene bør du spise mer av!


Mat for en skarp hjerne:

• Egg, kjøtt fra dyr som spiser gress, melk

• Rosenkål

• Grapefrukt og sitron

• Bær

• Ansjos

Visste du? Derfor bør du spise egg


Mat for mer energi:

• Grønne salatblader

• Steinfrukter, kaffe og sjokolade

• Valnøtter

• Røde bønner

• Små poteter med rødt eller blått skall


Mat for humøret:

• Villaks og reker

• Cherrytomater og vannmelon

• Chilipepper

• Rødbeter

• Hvitløk

Kanskje er du også interessert i...