Kurere oppblåst mage med bakterier
Var utmattet og tappet for energi:

– Jeg har fått det så mye bedre! Betina Hansen begynte å bombardere tarmen sin med en bestemt type bakterier, og fikk et bedre liv.

© Joachim Wichmann

Slik kurerte Betina oppblåst mage ved hjelp av bakterier

Betina var konstant trøtt og oppblåst som en ballong. Men bakteriekuren fikk tarmfloraen til å blomstre i riktig retning – og hun fikk energien tilbake.

15. mai 2018 av Gitte Høj

Inntil for to år siden hadde Betina Hansen en mage som bare vokste og vokste i løpet av dagen. Det kulminerte om kvelden når magen var så utspent at hun så ut som hun var gravid. I tillegg fungerte den heller ikke som den skulle. Magen altså. Hun kom seg sjelden på toalettet daglig, og når det endelig skjedde noe, var avføringen hard og sparsom.

I tillegg var Betina oppblåst, stiv og øm i alle ledd, noe som gjorde henne spesielt frustrert. Det forhindret henne fra å komme seg ut på sine daglige løpeturer som hun ellers satte veldig pris på. Men bena, spesielt leggene, var ganske enkelt for ømme og vonde.

Utmattet og tappet for energi

Betina følte seg helt utmattet. Når hun våknet om morgenen følte hun seg allerede tappet for energi. Hun manglet overskudd til trening. Det var også vanskelig å komme seg ut om kvelden når det skjedde noe sosialt.

– Jeg var rett og slett altfor trøtt og utmattet, og klarte heller ikke å sove meg frisk, sier hun.

Samtidig sloss hun med vekten, selv om hun syntes hun spiste sunt og fikk i seg mer enn nok grønnsaker.

– Jeg spiste mye grønnsaker med stort væskeinnhold, noe som nok ikke var spesielt mettende. I det hele tatt spiste jeg ganske ensformig og levde ofte av det samme i flere dager.

tips til bedre tarmhelse
Ønsket å endre tarmfloraen:

Betina deltok i et eksperiment hvor formålet var å påvirke tarmfloraen i den retningen at hun skulle bli kvitt mageplagene sine.

Deltok i et eksperiment

Men i juni 2017 fikk Betina muligheten til å delta i et eksperiment som hun ble gjort oppmerksom på via Facebook. Her skulle hun i fire uker leve etter et spesielt kostholdsopplegg.

Formålet var å få bestanden av bakterien Akkermansia muciniphila til å vokse og på denne måten påvirke hennes mikrobiom, eller tarmflora, i en så gunstig retning at problemene kanskje ville forsvinne.

Det komplekse økosystemet i tarmen huser både gode og dårlige bakterier, og Akkermansia muciniphila tilhører en av superheltene og har blant annet evnen til å styrke tarmveggene og dempe betennelser. Det er derfor man i laboratorier verden over de siste årene har testet ut dens potensielle virkning på både hjerte- og karsykdommer, overvekt og diabetes.

Ved å regulere Betinas matvaner og spisemønster var planen – og dermed behandlingen – å øke bestanden av Akkermansia muciniphila i hennes mikrobiom.

Nye matvaner og rutiner

Det var overraskende lett for Betina å begynne med de nye matvarene og spisemønstrene. Hun fikk overlevert noen enkle oppskrifter som ikke krevde at hun måtte stresse rundt og handle i spesialbutikker. I tillegg måtte hun samtidig endre på rutinene sine, slik at trening igjen kom på programmet.

– Jeg begynte å trene om morgenen to dager i uken, og da skulle jeg faste fra kvelds­maten og frem til lunsj neste dag. Det var overraskende lett og dreide seg mest om at jeg skulle forandre fokuset mitt og ikke tenke på mat med en gang jeg sto opp, forteller hun.

sunne grønnsaker
Mer grønt:

Betina ble anbefalt å droppe mellommåltider og å spise mer av de grovere grønnsakene som brokkoli, artisjokker og kål. 

© Getty Images

Droppe mellommåltider

Nettopp det å faste stimulerer Akker­mansia muciniphila fordi bakterien lever av slim på tarmveggene og ikke av maten man spiser, slik som mange andre tarmbakterier. Derfor skulle Betina også fjerne alle mellommåltider og holde seg til tre hovedmåltider om dagen. Noe hun heller ikke syntes var spesielt vanskelig.

Faktisk ble mellommåltidene overflødige av seg selv. Det nye kostholdet medførte nemlig at Betina spiste langt mer variert og følte seg mye mettere. En av de største forskjellene var at hun nå spiste minimum 600 gram grønnsaker om dagen, mot tidligere 300 gram. Dessuten sløyfet hun alle væskerike grønnsaker som slangeagurk og tomat, og byttet dem ut med grovere typer som kål, brokkoli og artisjokker. Til frokost droppet hun kesam til fordel for grøt eller omelett.

sure tranebær mot oppblåst mage
Sure tranebær:

Betina drakk usøtet tranebærsaft daglig. Allerede etter et par uker merket hun forskjell på fordøyelsen.

© Getty Images

Usøtet tranebærsaft daglig

Det gjør hun fremdeles, og det samme gjelder det daglige inntaket av sure tranebær, som har vist seg å mangedoble bestanden av Akkermansia muciniphila.

– Hver dag skulle jeg drikke en desiliter usøtet tranebærsaft blandet ut med 5 desiliter vann. I begynnelsen var det veldig surt, men jeg fant ut at det ble lettere å drikke hvis blandingen var litt mindre utvannet. Det er nå blitt en av mine rutiner og føles godt for kroppen.

Allerede etter et par uker merket hun stor forskjell på fordøyelsen, og hun ble mer tilfreds. Eksperimentets målinger av tarmbakteriene hennes før hun begynte, ble dess­verre borte, så hun vet ikke sikkert om bestanden av Akkermansia mucini­phila har økt. Men hun kan føle det på andre måter.

Mer energi og overskudd

– Nå kommer jeg meg daglig på toalettet og har en helt alminnelig avføring. Jeg er ikke lenger oppblåst, jeg føler meg ikke så trett og jeg har fått langt mer energi og overskudd. Dessuten har leddene mine det veldig mye bedre, og jeg har igjen begynt å trene regelmessig.

Betina gikk også ned seks kilo på de fire ukene da hun slavisk fulgte kuren. Noen av dem har kommet tilbake, men hun følger ikke lenger opplegget så detaljert.

– I dag spiser jeg noen ganger litt mellom hovedmåltidene hvis jeg føler behov for det. Og hvis jeg spiser ute, spiser jeg det samme som de andre rundt bordet. Men det forandrer ikke det faktum at jeg føler meg så mye bedre! 

Smart tarmkur:

  • Faste 12 timer i strekk hvert døgn.
  • 3 hovedmåltider om dagen. Ingen mellommåltider eller snacks.
  • Ingen frokost to ganger i uken.
  • Ikke noe sukker.
  • Veldig lite gluten.
  • Begrenset inntak av fett, og det meste fra fet fisk.
  • Massevis av grove grønnsaker som artisjokk, brokkoli og jordskokk.
  • 2 store glass tranebærsaft hver dag.

Kanskje er du også interessert i...