øvelse for mer energi
© Getty Images

Ny energi på 5 minutter!

Har du hørt om "bølgeøvelsen"? Den kan bli din beste metode for å stresse ned.

9. april 2017 av Lotte Paarup

Den enkleste veien til ny energi er å trekke pusten dypt. Da sender du oksygen rundt til alle kroppens celler og blir som ny og forfrisket på få sekunder. Visste du at du trekker pusten 20.000 ganger om dagen? Det har derfor enorm betydning for helsen din - både fysisk og mentalt - at du faktisk gjør det ordentlig.

få mer energi
Få mer energi!

"Bølgeøvelsen" hjelper deg å puste bedre og gir mer energi i samme slengen!

© Getty Images

Øvelse for mer energi

Denne øvelsen heter  ”bølgeøvelsen”, og kan gjøres når som helst og hvor som helst.

Før du begynner:

Du kan gjøre pusteøvelsen sittende på en stol mens du hviler deg mot ryggstøtten. I begynnelsen er det best å øve seg liggende.

  • Legg deg på ryggen i en god hvilestilling. Legg gjerne en liten pute under hodet. Du kan også plassere et sammenrullet teppe under knærne for å få en mer avspent stilling. Det er viktig at du er så avslappet som mulig, så muskelen som påvirker pusten, har fri passasje.  
  • Legg den ene hånden på magen og den andre hånden på den nederste ribbenskanten på den ene siden. Slapp av i skuldre, ansikt, kjeve, tunge, hals og nakke. Merk hvordan ryggen hviler tungt mot gulvet, og prøv også å slappe av i korsryggen. Hvis det er vanskelig, kan du legge en pute under baken fra  bekkenet og nedover - eller du kan legge føtter og legger opp på en stol. På den måten endres ryggens stilling, og den har lettere for å smelte ned i underlaget.


Øvelsen:

  • Trekk pusten dypt, så du merker at magen utvider seg opp mot hånden - du bruker pustemuskelen din, som er motoren for pusten din. Du skal helst unngå å blåse magen bevisst opp med kraft, men bare legge merke til at magen utvides, fordi du puster dypt. Dette er første steg i bølgen. 
  • Fyll lungene med luft ved å fortsette å puste. Legg merke til hvordan bølgen forplanter seg videre til ribbena og andre steg i bølgen.
  • På utpusten gir du bare etter og lar luften flyte ut, så brystkassen og resten av kroppen smelter ned i gulvet. La all luften sive ut hver gang! Det er viktig for å utnytte pustemuskelen og lungene optimalt. 
  • Legg merke til hvordan bølgen blir mer og mer flytende for hver gang du puster inn. Det er normalt å føle det som om det er en veidump - et sted hvor bølgen stopper. Forsøk å la bølgen rulle over det som du merker som en motstand.


Når du er godt i gang:

  • Fortsett til du merker at bølgen ruller uhindret - eller minst 15 ganger. Har du ikke tid til mange repetisjoner, kan en enkelt bølge eller to også gjøre en forskjell for kroppen din. 
  • Hvis du blir svimmel underveis kan du ta en pause. Prøv å puste langsomt. Ta det rolig og husk å puste all luft inn og ut hver gang - før du trekker pusten på nytt. 
  • Når du er blitt fortrolig med øvelsen, kan du gjøre den sittende eller liggende - hvor som helst og når som helst behovet måtte melde seg. På bussen, på toget, før et viktig møte på jobben, foran datamaskinen eller når du trenger for en liten timeout. 

Seneste

Kanskje er du også interessert i...