Berit Nordstrand: Ta en hvit kostholdsmåned

Hvis du klarer å bruke 30 dager på å ta en omstart etter Berit Nordstrand-metoden, er gevinsten mer energi, styrket immunforsvar og færre kilo rundt midjen. – Det er ikke vanskeligere enn å ta en hvit måned uten alkohol, mener kostholdseksperten.

15. januar 2021 av Bjørnhild Fjeld

Berit Nordstrand

Alder: 54.
Bor: I Trondheim.
Familie: Ektemannen Arnfinn, 6 barn.
Bakgrunn: Lege med spesialisering innen klinisk farmakologi og toksikologi samt rus- og avhengighetsmedisin, foredrags - holder og forfatter av en rekke bøker om kosthold og helse. Aktuell: Med boken «Ren nytelse» (Gyldendal).

Nytt år, nye muligheter – og ny bok fra Berit Nordstrand. I «Ren nytelse» gir hun nye oppskrifter til deg som vil prøve hennes metode for å ta en omstart på kroppen og kostholdet. Dette er oppfølgeren til bestselgeren «Omstart30» som kom i 2020. 

– Mange slankekurer og kostholdsråd baserer seg på at du skal prøve å være litt flinkere til å spise sunt, spise mindre og trene litt mer. Men ofte blir det en veldig beskjeden eller forbigående effekt. Hvis du i stedet føl ­ ger mitt opplegg for omstart, eliminerer en del matvarer og innfører andre i en periode, vil du etablere nye vaner som gjør at du lettere skaper varig endring. Underveis vil du motiveres av økt energifølelse, bedre nattesøvn, et midjemål som krymper og lindring av helseplager. Jeg personlig har ikke behov for å gå ned i vekt, men jeg tar en omstart for å få mer energi og for å sove bedre, sier Berit. 

Kostholdseksperten mener vi alle kan kose oss litt mer, bare vi koser oss på en måte som er bra for kroppen. Mørk sjokolade og et glass økologisk rødvin hører med, også på en hverdag. – Favoritten til datteren min er den saftige mørke sjokoladekaken. Og den er utrolig god! 

Selv elsker Berit både eksotisk og kryddersterk mat, og drømmer om indisk vegetarmat. 

– Jeg koser meg med masse mat fra den nye boken, jeg mener vi har funnet frem til flere gode oppskrifter på hverdagsmat som jeg aldri blir lei. For eksempel en aubergineform, den er min favoritt. Og så er det herlig med smoothier eller bananpannekaker til frokost. Legen og seksbarnsmoren har selv brukt de siste månedene til å gjøre en annen type omstart – etter at pandemien satte en stopper for all foredragsvirksomhet. 

– Jeg har brukt tiden på å bygge om kjøkkenet mitt til filmstudio, startet min egen YouTube-kanal, skrevet bøker og laget nettkurs, forteller hun. Det høres ambisiøst ut å bruke familiens «vanlige» kjøkken som filmstudio, men Berit sier dette er fullt mulig å kombinere. Med noen sterke lamper i hjørnene, matte overflater som ikke gir gjenskinn og ikke minst en planløsning som fungerer både til filmopptak og hverdagsmatlaging, har hun fått «to i en». Det hjelper kanskje også at 13-åringen Mathea er den eneste hjemmeboende av hennes seks barn. Det er imidlertid ikke helt det samme å stå foran kamera, som å møte folk i en foredragssal. 

– Jeg håper jeg snart kan få stå på scenen igjen og få møte folk. Jeg elsker å formidle min filosofi og inspirere folk til å skape forandring i sitt eget liv, sier Berit. Etter å ha brukt mange år på å forske frem sin egen kostholdsfilosofi, har hun erfart at hennes metode kan hjelpe mange til å få en bedre helse og livskvalitet. 

– Jeg får rørende tilbakemeldinger om at jeg forandrer livet til folk. Jeg mener at jeg kan hjelpe flere på den måten jeg jobber nå, enn da jeg jobbet som lege med en og en pasient, sier hun.

«Jeg kan hjelpe flere på den måten jeg jobber nå, enn da jeg jobbet som lege»

BOKAKTUELL: I Berit Nordstrands ferske bok «Ren nytelse» får du 88 nye fristende antiinflammatoriske oppskrifter. Gyldendal, 399 kr. 

Prinsippet i Omstart30-metoden er at du tar vekk en del råvarer fra kosten i 30 dager, slike som kan svekke gode tarmbakterier og skape inflammasjon, overvekt og helseplager. Etter 30 dager reintroduserer du gradvis enkelte råvarer, råvarer du kjenner kroppen din tolererer, og etablerer et hverdagskosthold som kan holde vekten nede uten kaloritelling, og samtidig styrke psyken og helsen. 

– Dette er ikke en slankekur, du trenger ikke å lage egen mat, dette kan hele familien gjøre. De siste årene er Berit blitt stadig mer opptatt av hvilken rolle tarmen spiller for en god helse. 

– Vi må spise mat som styrker gode tarmbakterier og gjeninnføre mer mat med gode melkesyrebakterier. Hvis ikke kan vi få problemer med lekk tarm og såkalt «kronisk lavgradig inflammasjon». Kronisk lavgradig inflammasjon er koplet til overvekt og en rekke helseplager. Alt fra uren hud, irritabel tarm, sure oppstøt, astma, allergi, søvnplager og migrene til smerter i muskler og ledd, Type-2-diabetes, hjerte-kar-sykdom, autoimmune lidelser og kreft. Ved å ta en omstart kan vi få dempet slik ugunstig inflammasjon i kroppen, og dette har store positive effekter for helsen og livskvaliteten. 

Berit mener alle har godt av å ta en omstart, selv om du i utgangspunktet ikke feiler noe eller trenger å gå ned i vekt. 

– Du vet jo ikke hvor bra du kan ha det. En dame fortalte meg at hun ofte pleide å få en downperiode på jobb i 15-tiden, hun ble trøtt og sliten. Etter at hun tok en omstart med min metode, har hun fått overskudd til å holde ut hele arbeidsdagen. Og apropos gå ned i vekt – dette er jo ofte en viktig motivasjon for å gjøre forandringer i kostholdet. 

– Har du for mye bukfett, vil en omstart gjøre at du får bort noe av dette. Det er helt vanlig å gå ned 5–10 kilo, noen går ned mer, sier Berit. Men det viktigste mener hun er at du går ned i midjemål – og dermed forebygger livsstilssykdommer og styrker forsvaret mot kreft. 

– Sykdom handler ikke bare om familiær belastning og flaks eller uflaks. Hvis inaktivitet, stress, lite søvn og dårlig mat har gjort deg syk, kan eliminering av de samme faktorene gjøre deg friskere, mener hun. Berit er opptatt av å hjelpe folk til å redusere behovet for legemidler, som igjen kan bety færre bivirkninger. 

– Jeg har mange eksempler på folk som har blitt kvitt blodtrykksmedisiner, som har et flott kolesterolnivå og som har blitt friske fra diabetes 2 – på grunn av omlegging av kostholdet, sier 54-åringen. Hun lover også at du ikke kommer til å angre på å prøve en omstart i 30 dager, og du kommer ikke til å ha lyst til å gå tilbake til et dårlig kosthold. Du får kunnskap og verktøy du kan nyttiggjøre deg resten av livet. 

– Når dette er på plass, får du mye mer overskudd til å gjøre det du har lyst til, sier hun.

Berits byttetriks

Her er kostholdsekspertens konkrete råd om hvordan du kan gjøre en omstart på kroppen på 30 dager:

  1. Bytt ut sukker og kunstig søtning med 1–2 ts honning eller annen søtning. 
  2. Bytt ut mel med gluten med naturlig glutenfrie korn og frø som bokhvete, amarant, hirse og mandelmel. 
  3. Bytt ut kumelk, meieriprodukter og ost av kumelk med plantedrikker, kokosmelk, plantemargarin uten herdet fett og kunstige tilsetninger, klaret økologisk smør (ghee), ost av geite-, saue- og bøffelmelk og yoghurt av kokosmelk. 
  4. Belgfrukter som erter, linser og bønner byttes ut med andre grønnsaker. 
  5. Bytt ut den hvite risen og pastaen med fullkornsris og glutenfri pasta. Du kan også bruke blomkålris, brokkoliris og spiralisert squash. 
  6. Bløtlegg korn, nøtter og frø natten over for å bryte ned antinæringsstoffer. Antinæringsstoffer vil kunne svekke fordøyelsen og næringsopptaket. 
  7. Soyaolje, solsikkeolje og maisolje byttes ut med extra virgin olivenolje, avokadoolje, kaldpresset rapsolje, kaldpresset kokosfett og MCT-olje. 
  8. Krydderblandinger med tilsetningsstoffer og ferdige vinaigretter byttes ut med rå eplesidereddik, tamari (glutenfri soyasaus), oliventapenade, sitronsaft, revet sitronskall og friske urter. Buljongterninger og buljongpulver byttes ut med grønnsakkraft, miso og ekte beinkraft. 
  9. Kutt koffeinet etter klokken 18.00. Sover du dårlig om natten, eliminerer du kaffe fra klokken 12.00 eller kutter ut koffein helt. 
  10. Bytt ut alkoholen med kullsyrevann med rå eplesidereddik, presset sitron eller lime, eller med kombucha og vannkefir. Du kan drikke et glass økologisk rødvin til maten.

Seneste

Kanskje er du også interessert i...