Pose med potetgull tropisk frukt melon avokado pasjonsfrukt ananas lime eple klementin

VALGETS KVAL: I unntakstilstander, som nå under koronapandemien, er det lett å falle for fristelsen å kose seg for mye. Men ved å spise mer sunt som frukt og grønt, blir det ikke så mye plass til usunne matvarer.

© Getty Images

Koronatiltak fører til dårligere matvaner

2 av 10 nordmenn spiser mindre sunt sammenlignet med før koronautbruddet, viser en ny undersøkelse. Dette henger sammen med tall fra dagligvarebutikkene som selger uvanlig store mengder søtsaker. Det som også overrasker er det ikke lenger spiller noen rolle om du har høy eller lav utdannelse.

6. mai 2020 av Opplysningskontoret for frukt og grønt

Norsk koronamonitor fra Opinion har intervjuet 2642 nordmenn om hvordan deres matvaner er blitt etter koronautbruddet. En av ti spiser sunnere mat nå sammenlignet med før koronautbruddet. Dobbelt så mange, to av ti, spiser mindre sunt. Syv av ti sier matvanene er uendret.

Hverdagsrutiner snudd på hodet

Iselin Bogstrand Sagen Ernæringsrådgiver for Opplysningskontoret for frukt og grønt

ULIKE GRUNNER: Permittering, ensomhet, helg hele uken – det er ulike årsaker til at matvanene endres under koronapandemien, mener Iselin Bogstrand Sagen fra Opplysningskontoret for frukt og grønt.

© Frukt.no

Ernæringsrådgiver for Opplysningskontoret for frukt og grønt, Iselin Bogstrand Sagen, mener årsakene til at matvanene endres kan være mange, men at det henger sammen med at hverdagsrutinene er betraktelig endret for de fleste.

– Mange er permitterte, mange føler seg ensomme, og mange har mistet kontroll over hvilken dag det er. Mange er på hjemmekontor og skal samtidig passe barn, og kanskje også inntre i rollen som lærer for barna sine. Når hverdagsrutinene våre blir satt på prøve, blir også matvanene våre satt på prøve, mener Sagen.

I de fleste kostholdsundersøkelser ser man et tydelig skille i matvanene mellom dem med lav og høy utdannelse. De med høyere utdannelse har vanligvis sunnere matvaner enn de med kortere utdannelse. Når hverdagsrutinene våre blir snudd på hodet spiller det visst ingen rolle hvilken bakgrunn man har. Uansett utdanningsnivå viser Opinions undersøkelse at en stor andel, spesielt unge voksne oppgir å ha fått dårligere matvaner i denne perioden. Bare noen ganske få hevder å ha bedre matvanene sine.

Skill på hverdag og helg

– De fleste vet nok godt hva de bør spise mindre av. Nå gjelder det bare å ta kontroll, og gjennomføre. Husk at det ikke er et offer å gi slipp på de dårlige matvanene, det er vel heller tvert om. Fargerik, frisk og god mat gjør godt for både kropp og sjel.

Hvordan unngå at koronatiltakene blir en trussel for folkehelsen?

Dårlige matvaner og lite fysisk aktivitet er oppskriften for å gå opp i vekt. Overvekt og fedme er assosiert med en rekke livsstilsrelaterte sykdommer, som hjerte- og karsykdom og diabetes type 2, for å nevne noen. Det er i tillegg uten tvil langt vanskeligere å gå noen kilo ned enn opp. Så ikke gå i fellen med å tenke «Ja, men jeg tar det av igjen etter at hjemmekontor-tilværelsen er over».

Diettene for deg som ønsker å gå ned i vekt

Havregrøt med blåbær, granateple, appelsin, kivi og physalis

SUNN START PÅ DAGEN: Havregrøt med frukt og bær er enkelt å lage og gir kroppen god næring.

© Getty Images

Helsedirektoratet anbefaler et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk. I tillegg anbefales det å begrense inntaket av rødt kjøtt, salt og sukker. Det anbefales også at vi spiser minst 500 g frukt og grønnsaker hver dag, halvparten av hver.

Spiser du mer av det som er ekstra bra for kroppen blir det langt mindre plass til det vi bør spise litt mindre av. Ernæringsrådgiverens beste tips er derfor å fylle halve tallerkenen med frukt og/eller grønnsaker til hvert måltid.

– Det kan for eksempel være halve middagstallerkenen med en gresk salat, grillede grønnsaker eller bakte rotgrønnsaker. Eller havregrøt toppet med bær og et glass appelsinjuice.

Prøv grillmesterens sunne oppskrifter

Hun forklarer at frukt og grønnsaker er en svært viktig kilde til kostfiber og mange viktige vitaminer og mineraler. Kostfiber bidrar til at vi holder oss mett lengre og til et stabilt blodsukker. Noe som kommer godt med for å få søtsuget under kontroll.

Slik blir du kvitt søtsuget

Spis ordentlige måltider

Sult og lavt blodsukker gjør det lett å gå på jakt i skuffer og skap. Et godt råd er å spise gode fargerike måltider som gjør deg skikkelig mett.

- To tynne knekkebrød med smøreost til lunsj holder ikke helt til middag, da er det lett å gå på en smell.

Prøv disse kalorifattige middagsoppskriftene

Sørg for bra hverdagssnacks

Det kan være enkelt og fristende å «kose seg litt ekstra» i denne merkelige tiden, og det kan på mange måter være en fin holdning å ha. Tenk bare over hva som skal til for å kose seg. Styr unna søtsakene til hverdags og fyll heller på med snacks som både smaker godt og er bra for helsen. Frukt og grønnsaker både kan, og bør, spises gjennom hele dagen. Et godt tips er å la grønnsaker og dipp stå fremme. Lag en deilig tzatziki og kutt gulrot, kålrot og agurk i staver og dypp i vei.

Snaks for deg som vil ned i vekt

– Start nå. Ta de gode matvanene tilbake.

Seneste

Kanskje er du også interessert i...