© Getty Images

10 sunne matvarer du bør ha i kostholdet ditt

Forskning har vist at sunne valg i kostholdet kan redusere risikoen for mange sykdommer. Disse ti matvarene bør du derfor ha i kostholdet ditt – de inneholder svært viktige næringsstoffer som hjelper med å holde deg frisk.

24. november 2020
  1. Bær: Høyt fiberinnhold og naturlig søte. De sterke fargene betyr at de er rike på antioksidanter og sykdomsbekjempende næringsstoffer. 
  2. Fisk: Kan være en god kilde til protein og omega-3 fettsyrer, som igjen kan bidra til å forebygge hjertesykdommer. 
  3. Bladgrønnsaker: Grønne grønnsaker er en god kilde til blant annet vitamin A, vitamin C og kalsium. De bidrar også til at man får i seg fiber. 
  4. Nøtter: Gjennom hasselnøtter, valnøtter, mandler, pekannøtter og andre nøtter får du i deg plantebasert protein. De inneholder også enumettet fett, som kan være en viktig faktor for å redusere risikoen for hjertesykdommer. 
  5. Olivenolje: Gir deg tilgang til vitamin E og enumettede fettsyrer, som alle bidrar til å redusere risikoen for hjertesykdommer.
  6. Fullkorn: En god kilde til både løselig og uløselig fiber, hele korn inneholder også blant annet flere B-vitaminer og mineraler. Det har vist å senke kolesterolet og beskytte mot hjertesykdom og diabetes
  7. Yoghurt: Du får i deg både kalsium og protein. Yoghurt inneholder også levende bakterier, såkalte probiotika. Disse «gode bakteriene» kan beskytte kroppen mot andre bakterier som kan være farligere.
  8. Grønnsaker i korsblomstfamilien: Dette inkluderer brokkoli, rosenkål, kål, blomkål, grønnkål, kålrot, sennepskål, reddiker og neper – alle utmerkede kilder til blant annet fiber og vitaminer.
  9. Belgfrukter: Denne brede kategorien omfatter bønner som kidney, svarte, røde, og kikerter samt soyabønner og erter. Belgfrukter er en utmerket kilde til fiber, folat, og plantebasert protein. Studier viser at de kan bidra til å redusere risikoen for hjertesykdom.
  10. Tomater: Høy på vitamin C og lykopen, som har vist seg å redusere risikoen for prostatakreft


Psst... Derfor bør du sjekke om du lider av D-vitaminmangel! 


Kilde: Katherine McManus, direktør ved Department of Nutrition ved Harvard Medical School/Aftenposten.no

Seneste

Kanskje er du også interessert i...