© Getty Images

Gå ned i vekt med mindful eating

Er du oppmerksom mens du spiser, reduseres både overvekt, fordøyelsesbesvær og dårlig helse. Slik får du ro til å spise riktig.

29. april 2016 av Siri Høstmælingen

Hvor ofte har du ikke kastet i deg maten for å rekke treningen eller neste møte? Du var kanskje på plass i tide, men sjansen for at du følte deg stinn, stresset og oppblåst, er stor.

Det er ikke lett å nyte maten eller menneskene rundt bordet når man helst skulle vært et annet sted. Men mer fokus på måltidet kan gi deg mye bedre helse.

Når vi er urolige eller stresset og har tankene andre steder, velger vi lettere usunn mat fordi vi går på autopilot. Vi spiser fortere, og får i oss for mye mat før vi oppdager at vi er mette – ofte altfor mette.

Drikker vi i tillegg kaffe eller cola til måltidet, som skaper mer adrenalin i kroppen, øker vi stressnivået enda mer.


Slik spiser du oppmerksomt

  • Rydd bort alle distraksjoner: Aviser, nettbrett, mobiltelefon. Forsyn deg med all maten du skal spise på en liten tallerken. Tenk heller 20 prosent mindre mat, enn at du skal ta litt ekstra. Sitt rett på stolen, lukk øynene og pust. Kjenn at du slapper av før du åpner øynene og starter måltidet.
  • Legg merke til matens farger, konsistens og smaker. Hvilke følelser vekker den?
  • Ta deg tid. Spis langsomt. Opplev teksturen.
  • Tenk på hvor de ulike ingrediensene kommer fra, og menneskene som har jobbet med den før den havnet på din tallerken. Vær takknemlig for dette.
  • Hvordan føler du deg rett etter du har spist? Og 1-2 timer etterpå? Lett og opplagt, eller tung og søvnig?

 

- Vi er ofte stresset selv om vi ikke løper rundt og forter oss. Mange er rolige på utsiden, men har en hjerterytme som avslører at de er så stresset at kroppen ikke har godt av det. Stress skaper ubalanse i de to ikke-viljestyrte nervesystemene, sympatikus og parasympatikus. Nerven mellom hjernen og mage-/tarmsystemet blir forstyrret, og kan gjøre at du får større appetitt, dårligere fordøyelse og lavere næringsopptak fra maten, sier dr. Fedon Lindberg. Han har gitt ut boken «Tid med maten», som gir en klar oppford­ring til å legge større vekt på maten vi spiser, og spesielt moduset vi inntar den i.

 

Takknemlighet er smart

Mindful eating, eller oppmerksom spising, er en metode for å komme ut av tåken, og nyte maten med alle sanser. Det er en øvelse som gjør deg rolig og fornøyd i øyeblikket, og som gir deg bedre helse og kosthold på lengre sikt.

Begrepet ble kjent for den vestlige verden via Googles hovedkontor i California i 2011, der de innførte en fast mindful eating-dag i kantinen hver måned, etter et seminar med den kjente zen-munken Thich Nhat Hanh.

Praktiserer du oppmerksom spising, legger du merke til fargene på tallerkenen, konsistensen på maten, smaken som brer seg i munnen. Du opplever ro og føler takknemlighet mot alle menneskene som har bidratt til at du nå sitter der med middagen din – de som har dyrket og høstet råvarene, transportert dem fra andre steder i verden, pakket dem ut og solgt deg dem.

Det høres kanskje merkelig ut å sitte ved bordet og takke andre mennesker i ditt stille sinn, men det gir en ro og glede som er sjelden i en travel hverdag.

- Takknemlighet er en veldig positiv følelse, som vi har godt av også rent fysiologisk. Når vi er takknemlige, sier vi oss fornøyd med det vi har, og det som skaper stress – nemlig avstanden mellom det vi har og det vi ønsker oss – blir mindre, sier Fedon Lindberg.

Gamle dagers bordbønn hadde altså en funksjon utover det religiøse. Alle måtte være på plass rundt bordet, roen senket seg, og fokus ble flyttet til maten som snart skulle nytes.

Det er fortsatt en god idé å ta en liten pause i stillhet før måltidet. Slik stopper du travle tanker, og kommer i modus til å spise med oppmerksomt nærvær og ro.

Når du er rolig, spiser du saktere, fordøyelsessystemet fungerer optimalt, og hormoner og blodsukker kommer i balanse. Du føler deg mye bedre.

6 fordeler ved oppmerksom spising

  • Kroppen finner sin naturlige matchvekt.
  • Forebygger vanlige livsstilssykdommer.

Lag middagen en dag på forhånd

Ro rundt måltidet handler også om planlegging. Det er ikke mulig å unngå å stresse med maten om man skal i butikken før middag, og ikke aner hva man skal lage.

- Det er et problem at dette med middag er blitt så heseblesende. Nordmenn handler oftere i matbutikken enn noen andre i Europa. Når vi går i butikken etter jobb, ender middagen ofte med å bestå av halvfabrikata fordi vi er sultne, og blir lite variert fordi vi går på autopilot, sier Lindberg.

Legen og kostholdseksperten mener at vi ikke engang bør lage mat mens vi er stresset.

- Lag dagens middag kvelden i forveien, er hans råd. Selv lager han mat på søndager.

I boken kommer han med tips til hvordan du kan planlegge sunne, hjemmelagde måltider, hvilke matvarer som holder blodsukkeret stabilt, og hvordan du kan øve deg opp til å bli mer mindful.

Bli inspirert til å nyte et godt måltid i ro!

 

Seneste

Kanskje er du også interessert i...