Deprimert kvinne
© Getty Images

Er du deprimert? Viktige tiltak som hjelper mot depresjonen

Vet du hvordan en depresjon kan virke - og hva du skal være oppmerksom på hos deg selv? Psykolog Christoffer Kjølgaard gir deg både forklaringer og mestringsteknikker du kan trenge.

2. juni 2019 av Karen Greve

Hvordan gjenkjenner jeg en depresjon? Hva er symptomene? 

-Man skiller mellom lett, moderat og alvorlig depresjon og kjernesymptomene handler om nedsatt energi, økt tretthet og nedsatt lyst og interesse for ting som tidligere ga mening. Det er ofte følgesymptomer som dårligere søvnkvalitet, svingende appetitt, en følelse av håpløshet, nedsatt sexlyst og kanskje tanker om ikke å ikke ville leve lenger. 

Jeg hører ofte en beskrivelse av at tingene som før var viktig har mistet verdi. Tidligere har du kanskje opplevd vitalitet i karriere eller parforhold, men nå virker alt bare håpløst, forklarer psykolog Christoffer Kølgaard. 

Hva er forskjellen på å være trist og depressiv?

-Selvfølgelig er det fint å være oppmerksom på kjernesymptomene som trøtthet, nedsatt energi og så videre. Det kan være at du ofte har det slik at dagen bare skal overståes. Her er det viktig å skille mellom å ha en dårlig dag og en depresjon. Du kan selvfølgelig ha vanskeligere dager hvor alt er trist, men hvis det handler om en depresjon snakker vi dårlig humør hver dag i minst to uker. 

Det skal dessuten være enten en opplevelse av økt tretthet som varer ved nedsatt energi eller begge deler. Depresjonen er heller ikke det samme som sorg. Det er naturlig å være trist hvis du bærer sorg, og det vil være et en helt annen måte å takle sorgen på enn å takle en depresjon.

Hva kan jeg se etter hvis jeg har en mistanke om en depresjon hos andre?

-Det er ikke altid så lett at se på et menneske at vedkommende er deprimert. Det er veldig individuelt hvordan depresjonen kommer til uttrykk. En diagnose med depresjon kan både være en lett depresjon, hvor folk ikke opplever den samme gleden som tidligere, og en alvorlig depresjon, der man kanskje tisser i sengen om natten, fordi man ikke orker å gå på toalettet. Noen kan få et veldig flatt og melankolsk ansiktsutrykk. De reagerer ikke som oss andre i deres mimikk. Alt etter hvilket reaksjonsmønster du har på din depresjon kan være enkelt eller vanskelig for pårørende å oppdage hva som faktisk foregår.

Er det noen spesifikke reaksjonsmønstre man skal merke seg? 

-Det finnes noen typiske reaksjoner på depresjon. Enten blir du værende i sengen og trekker deg fra sosiale arrangementer. Eller du kan overkompansere og for eksempel arbeide for mye og bruke all din energi på å skjule din tilstand og eventuelt brase helt sammen til sist. Eller du kan forsøke å glemme din depresjon, typisk ved hjelp av stoffer eller alkohol. Min erfaring er at kvinner i høyere gir seg hen til depresjonen, mens menn tyr til alkohol og/eller narkotiske stoffer. misbruk.. Når det kommer til å overkompansere med mye arbeid står kvinner og menn likt.

Hva kan gjøre ved dine depressive tanker?

Gjør mer av det du foretrekker

-Jeg vil anbefale at du går til din praktiserende lege eller oppsøker en psykolog. Nettopp fordi det ofte krever noen andres syn på ditt liv for å endre på noen ting. Men selvfølgelig er det også ting du selv kan begynne med.

Helt konkret kan du forsøke å dele opp dine aktiviteter i de du misliker og de som gir deg glede og energi. Når du er deprimert har du mindre batteri enn normalt så du skal sørge for å prioritere de aktivitetene du foretrekker. Det er en måte å passe på deg selv på, sier psykolog Christoffer Kølgaard. 

Snakk pent til deg selv 

-Det er viktig at du er oppmerksom på hvordan du snakker til deg selv og at du forsøker å stoppe negative tanker hvor du forteller deg selv at du er mislykket på den ene eller annen måte.

For nylig har et studie vist noe interessant: To grupper medarbeidere i en virksomhet fikk samme oppgave og som feedback fikk den ene gruppe vite at de hadde gjort det bra, mens den andre gruppen fikk ros sin gode innsats. Da begge grupper deretter fikk en vanskeligere oppgave klarte gruppe to seg best. I stedet for å tenke god og dårlig så tenk på at du gjør ditt beste. 

Ta pauser

-En depresjon kan være utløst av en livskrise som kommer utenifra. En skilsmisse, en nedtur som for eksempel å miste jobben, sykdom i nærmeste familie. Den kan også handle om at du er ekstremt opptatt av andres behov og at du glemmer å kjenne på deg selv. 

Du skal finne en måte å invitere dine følelser inn på og kanskje sørge for små pauser hvor du bare sitter og kikker litt ut av vinduet. For eksempel når du kommer hjem fra jobb. Spør deg selv hva du har lyst til. Du skal ha energi selv før du kan hjelpe andre med deres.

Bryt tabuet

-Det er en helbredende effekt i å være åpen. Hvis du har en fortrolig veninne eller et familiemedlem å snakke med føles det bedre i ettertid. Du behøver ikke å rope det ut til hele verden at du har en depresjon hvis du ikke har lyst. Men husk at det er sterkt å tørre å dele.


Les også: Slik bekjempet jeg min depresjon

Seneste

Kanskje er du også interessert i...