Styrketrening
© Getty Images

Styrketrening mot depresjon

Effekten av styrketrening ser ut til å være så effektiv at den kan bli en del av behandlingen mot depresjon! Trening kan derfor fungere som terapi i seg selv og være godt for din psykiske helse.

19. mars 2019 av Gitte Høj & Åshild Bretan

Forskere har lenge trodd at trening kan hjelpe mot depresjon, men resultatene har ikke vært helt klare. Men nå skjer det noe spennende, fordi en gjennomgang av 33 kontrollerte studier – en såkalt meta-analyse – peker på at styrketrening demper symptomene av depresjon i et så stort omfang at man mener at effekten nesten blir som å ta medisin. Resultatet er offentliggjort i det amerikanske tidsskriftet Jama.

Les også: Styrketrening for voksne kvinner

Det viser seg at styrketrening har en positiv effekt på tunge tanker. I forsøkene trente deltagerne 150 minutter i uken fordelt på to eller flere dager, og merket effekten i form av bl.a. bedre humør og en følelse av mer mening med livet. Virkningen var størst hos dem som allerede hadde klare symptomer på depresjon.

Hvorfor? Ja, det er unektelig vanskeligere å svare på, fordi forskerne mener at det skyldes et samspill av flere mekanismer. Blant annet aktiverer styrketrening muskelcellene og sørger for at de opptar og omdanner tryptofan til serotonin – velværehormonet. Samtidig forhindrer treningen at tryptofan omdannes til nevrotoksiske stoffer som medvirker til en følelse av nedtrykthet.

Kilde: Health.harvard.edu

Seneste

Kanskje er du også interessert i...