Les også

angst

Har du angst?

Moden kvinne tenker
© Getty Images

Hvordan oppdager du en depresjon? Her er 8 symptomer på mental mistrivsel

Dersom ditt mentale overskudd er blitt forvandlet til tristhet, angst, utbrenthet og bekymringer, kan det være starten på en depresjon. Vær obs på symptomene før det er for sent.

26. mai 2019 av Gitte Høj

Klassiske tegn på depresjon

Takler du ikke lenger situasjoner som du før tok på strak arm? Går tankene rundt og rundt, er de kaotiske eller tyngre enn tidligere? Det kan være vanskelig å vurdere når et par dårlige dager er blitt til flere måneders nedtur. 

Kanskje du har vent deg til at du ikke trives? Kanskje du biter tenna sammen og bruke krefter på å holde din mistrivsel nede. Men det skal du ikke gjøre! Du skal ikke føle deg konstant nedfor. Er du i tvil, så sjekk denne listen med åtte symptomer og lytt til svarene de svarene den gir deg. 

1. Føler du apati? 

Har du mistet interessen for de aktivitetene som før gjorde deg glad? Har ikke livet lengere like stor verdi som før? Føler du tomhet? Dette er klassiske tegn på depresjon.

2. Føler du at alt er håpløst? 

Opplever du at du ikke – hverken alene eller med hjelp fra andre – kan forandre og forbedre livet ditt har du kanskje havnet i hjelpeløshet og håpløshet. Når du ikke lenger kan se noen utvei eller finne et lys i enden av tunnelen er det på tide å reagere.

Moden kvinne tenker

Har du en følelse av at alt er håpløst? Da er det tid til å reagere. 

© Getty Images

3. Har vanene dine endret seg?

Både dine søvnvaner og dine kostvaner kan endre seg hvis du kjemper mot humøret ditt. Du kan oppleve å sove og/eller spise enten for mye eller for lite. Økt alkoholforbruk kan også være et tegn på at du må reagere!

4. Er du konstant utmattet?

Det er helt normalt å tape energi og være trøtt på slutten av dagen. Men føler du deg stort sett alltid trøtt, kan det skyldes depresjon eller angst. Du kan også være i underskudd av energi på grunn av stress.

5. Har du vansker med å fokusere eller ta avgjørelser?

Du bekymrer deg mye om hva som skjer hvis du velger feil, eller har problemer med konsentrasjonen. Det er også vanskelig å være oppmerksom på andres behov og følelser.

6. Suser humøret opp og ned?

Kanskje du ofte er irriteret, ekstremt utålmodig, eller at selvkritikken har tatt overhånd. Du kan også oppleve hyppige humørsvingninger. Alle disse forandringene kan være tegn på depresjon eller angst.

Kvinne er trøtt og utmattet

Hvis du konstant er i underskudd av energi kan det være tegn på stress eller depresjon.

© Getty Images

7. Føler du deg voldsomt bekymret? 

Har du vanskelig med å være i nuet fordi du frykter for fremtiden kan det være et signal om at noe er galt. Det kan være at dine tanker vandrer og spekulerer på alt det negative som kan ramme deg.

8. Ønsker du egentlig bare å være alene?

Der er ikke noe i veien med å nyte sitt eget selskap. Tvert imot. Men hvis du ofte trekker deg fra selskaper og unngår andre mennesker kan det være tegn på depresjon. 

Hva gør jeg hvis jeg mistrives og er deprimert?

Kjenner du deg igjen flere av disse symptomene og føler at du har mistet gleden hverdagen er det på tide å søke hjelp. 

Rekk en hånd ut til familie og venner som du vet vil være medfølelse og kan hjelpe deg. Dersom det føles skamfullt å dele følelser og bekymringer med dine nære, så oppsøk din lege, en psykolog eller psykoterapeut. 

Hva kan være min vei til trivsel og et liv uten depresjon?

  • Samtaleterapi hos en profesjonell: Gir deg verktøyene til å håndtere det vanskelige og støtte til at bearbeide årsakene til din depresjon eller angst.
  • Medisin kan være en mulighet: Og skal ikke være et tabu! Det får du utskrevet av din fastlege.
  • Et godt sosialt nettverk gjør deg også sunnere og sterkere: Å omgås andre sosialt vil ha god effekt på stressnivået, immunforsvaret og faktisk også levealderen din.

Kilder: Harvard Special Health Report Understanding Depression, Health.harvard.edu

Kanskje er du også interessert i...