© Getty Images

Sjekk din mentale trivsel

Er ditt mentale overskudd forvandlet til tristhet og bekymringer, kan det være en begynnende depresjon. Her får du sjekklisten for faretegn og råd til hva du kan gjøre for å snu situasjonen.

4. april 2019 av Gitte Høj

Blir du lettere satt helt ut i situasjoner som du før tok på strak arm? Er tankene dine mer rotete, kaotiske og tyngre enn tidligere? Det kan være vanskelig å vurdere når et par dårlige dager blir til flere måneders nedtur. For du kan ha vent deg til å ikke ha det bra. Til å bite i deg det vonde og bruke kreftene på å holde mistrivselen nede. Men det skal og bør du ikke. Du skal ikke være konstant trist. Er du i tvil om du er det, ta sjekklisten her og lytt til svarene den gir deg.

Sjekkliste: 8 tegn på mental mistrivsel

1. Føler du apati?

Har du mistet interessen for de aktivitetene som pleide å gjøre deg glad? Har ikke livet lenger så stor verdi? Eller føler du bare tomhet? Dette er klassiske tegn på depresjon.

2. Føler du at alt er håpløst?

Opplever du at du ikke – verken alene eller med hjelp fra andre – kan forandre og forbedre livet ditt, da er du kanskje havnet i hjelpeløshet og håpløshet. Når du ikke kan se noen utvei eller få øye på et lys i enden av tunnelen, er det på tide å reagere.

3. Endres vanene dine?

Både søvnvanene og kostvanene dine kan endre seg hvis du sliter med humøret. Du kan oppleve å sove og/eller spise for mye eller for lite. Et økt alkoholforbruk kan også være en endring du bør være obs på.

4. Er du konstant utmattet?

Det er helt normalt å miste energi og være trøtt på slutten av dagen. Men føler du deg stort sett alltid trøtt, kan det skyldes depresjon eller angst. Du kan også ha underskudd på energi på grunn av stress som i noen tilfeller kan utvikle seg til depresjon.

5. Har du vansker med å fokusere eller ta beslutninger?

Kanskje du bekymrer deg for mye for hva som kan skje hvis du tar gale valg. Kanskje du har problemer med å konsentrere deg. Eller kanskje det skorter på hvor oppmerksom du er overfor andres behov og følelser.

6. Svinger humøret veldig?

Kanskje er du ofte irritert, ekstremt utålmodig eller selvkritikken din har tatt overhånd. Du kan også oppleve hyppige humørsvingninger. Alle disse endringene kan være tegn på begynnende depresjon eller angst.

7. Bekymrer du deg mye?

Har du problemer med å være i nuet fordi du frykter fremtiden, kan det være et signal om at noe er galt. Kanskje du føler deg bekymret for fremtiden og spekulerer i alt det negative som kan ramme deg?

8. Ønsker du aller helst å være alene?

Det er ingenting i veien med å nyte ditt eget selskap. Tvert imot. Men hvis du ofte trekker deg fra festligheter og bevisst unngår andre mennesker, kan det være et tegn på depresjon.

Dette kan du gjøre hvis du mistrives:

  • Opplever du flere av tegnene listet over, har du mistet gleden ved livet og har vansker med å klare deg i hverdagen – søk hjelp.
  • Snakk med familie og venner som du vet vil ha medfølelse og som vil hjelpe.
  • Føles det skamfullt å dele følelser og bekymringer med dine nærmeste, oppsøk fastlegen din, psykolog eller psykoterapeut.

4 veier til trivsel:

  1. Samtaleterapi hos en profesjonell gir deg verktøyene til å håndtere det vanskelige og støtte til å bearbeide årsakene til depresjonen eller angsten.
  2. Medisin kan være en mulighet. Og det bør ikke være et tabu! Antidepressiva får du skrevet ut av legen din.
  3. Daglig mosjon i frisk luft. Når du får opp pulsen, påvirker det humøret, energien og det generelle overskuddet ditt. Den økte blodgjennomstrømningen ser også ut til å gjøre hjernens nerveforbindelser sunnere og sterkere.
  4. Et godt sosialt nettverk gjør deg også sunnere og sterkere. Kan du bruke det positivt, vil det ha god effekt på stressnivået, immunforsvaret og også levealderen din.

Kilde: Harvard Special Health Report Understanding Depression, Health.harvard.edu

Kanskje er du også interessert i...