norsk natur
Norsk natur:

Å oppholde seg i naturen er godt for både kropp og sjel.

© Getty Images

Dette kan naturen gjøre for helsen din

La naturen flytte inn, eller flytt deg selv ut i naturen. Da vil du som er over 40 år oppnå flere sunnhetsfordeler enn du kanskje tror. Vi er i hvert fall nesten klare for å flytte ut i skogen…

10. september 2018 av Gitte Høj

Lyden av rennende vann eller en klukkende bekk, duften av furuskog eller synet av grønne oaser setter i gang noe som bare kan være et gode for helsen din. Og attpåtil kan dette bevises!

Man kan nemlig rent fysiologisk måle at frisk luft, vann og grønne farger beroliger nervesystemet. Når du er ute i naturen, utløses velværehormonene dopamin og serotonin. Du slapper av, og når denne responsen aktiveres mer systematisk, har det en innvirkning både på helsen, bekjempelse av stress pluss andre fordeler, både kroppslige og mentale.

i natur
Ut i naturen:

I en tid hvor de fleste av oss jobber innenfor fire vegger, kan det være smart å huske på at det like utenfor døren finnes en naturlig verden som kan gjøre deg både glad, frisk og sunn!

© Getty Images

1. Beroligende å ha naturen i nærheten

Flere og flere av oss bor i byer, og derfor er det kanskje enda viktigere å forstå hva naturen egentlig betyr for oss og helsen vår. Og hvorfor det er så viktig å verne om den og derfor prioritere at vi fortsatt har lett adgang til den. En del forskning peker nemlig på at naturen har en beroligende innvirkning på oss. Forskning ved det amerikanske Stanford universitetets Human Subjects-avdeling har for eksempel undersøkt hvilken effekt en spasertur i naturen har på mennesker, sammenlignet med en spasertur i byen. I studien ble en gruppe friske innbyggere i San Francisco delt i to grupper. Den ene gruppen ble sendt ut på en 90-minutters tur i naturen, og den andre på tilsvarende tur i byen.

Hjernene deres ble skannet før og etter, og det viste seg at de som hadde gått i naturen, hadde færre negative tanker som malte i ring (ruminasjon). Dessuten var det også mindre aktivitet i det området av hjernen som forbindes med risikoen for å utvikle depresjon og andre psykiske lidelser.

Kilder: Pnas.org, Nationalgeographic.com

Dette kan du gjøre: Gå ut i det grønne!

Så konsekvent som mulig bør du komme deg ut i det grønne når du tar deg en tur ut. Det kan være langs en allé, i parker, på plener, i skogen eller i andre naturlandskap.

Pass også på å ha klær og annet utstyr i orden for et liv i det fri. Da kan aldri været bli en unnskylding for ikke å komme seg ut for å røre på seg under åpen himmel og i frisk luft.

natur og fritid
Beroligende effekt:

Visste du at naturen kan redusere risikoen for å utvikle depresjon og andre psykiske lidelser?

© Getty Images

2. Skog reduserer stresshormoner

I Japan bruker man naturen i behandlingen av stress. Spesielt er det de kaller skogbading, shinrin-yoku på japansk, utbredt og allment kjent for å ha god innvirkning. Å bade i skogen betyr ikke å ta et dypp i et tjern, men bare å gå sakte i skogen, tilbringe en stund blant trærne og bare suge inn atmosfæren. Der slapper du av og puster inn gasser fra de mange essensielle oljene som planter og trær avgir.

Forskning hos Nippon-universitetets medisinske avdeling i Tokyo har påvist at disse naturlige og essensielle oljene påvirker nivåene av både kortisol og dopamin på en positiv måte.

Det vil si at produksjonen av stresshormonet kortisol faller, og at det blir utskilt mer av signalstoffet dopamin som gir oss en følelse av velvære.

Den reduserte produksjonen av kortisol ser samtidig ut til å øke antallet av de immuncellene som heter NK-celler (natural killer cells eller drapsceller) som styrker immunforsvaret. Kanskje i så stor grad at det til og med kan forebygge kreft.

Samtidig påvirker skogbading også nervesystemet, senker blodtrykket og demper angst, depresjon eller sinne. Skogbading er med andre ord en fantastisk måte å forbedre helsen din på.

Kilde: Ncbi.nlm.nih.gov

Dette kan du gjøre: Ta deg tid til en tur i skogen

Finn en skog – det skulle ikke være vanskelig i Norge! – slå deg ned og pust dypt inn. Det gjelder å få de essensielle oljene inn i kroppen og virkelig komme i kontakt med naturen rundt deg. Du bader i skogen i overført betydning.

Men det som er viktigst, er at du gir deg selv nok tid. For eksempel en hel dag hvor du kan virkelig slappe av og finne en indre ro. Du bør også overveie å overnatte i det fri så ofte du kan.

ut på tur aldri sur
Ut på tur, aldri sur:

Prøv å tilbringe mer tid i naturen. Ikke bare er det gratis, det kan også utgjøre en stor forskjell på helsen din.

© Getty Images

3. Å bo i naturen forlenger livet

Trærne, buskene, blomstene og bladene utenfor vinduene dine er ikke bare vakre. De kan også gi deg et lengre liv.

Forskere fra Harvard-universitetet og Brigham-sykehuset for kvinner i USA har undersøkt risikofaktorer for kroniske og alvorlige sykdommer hos mer enn 100 000 kvinner gjennom en årrekke. De fant ut at de kvinnene som bodde tett på naturen, hadde 12 prosent lavere dødelighet enn dem som ikke hadde naturen i nærheten.

Ved å undersøke spesifikke dødsårsaker nærmere, fant forskerne ut at kvinner som bodde tett ved eller i naturen hadde nedsatt risiko for å utvikle nyre- og lungesykdommer og kreft.

I tillegg ga undersøkelsen et hint om at visse andre faktorer også var med på å senke dødeligheten. Blant annet mener de at forklaringen på en bedre mental helse og færre depresjoner hos disse kvinnene var en følge av de grønne omgivelsene. Det samme gjaldt også økt fysisk aktivitet og mindre luftforurensning.

Kilde: Edition.ccn.com

Dette kan du gjøre: På plantesenteret

Slapp av – bare det å omgi seg med litt mer grønt er nok! Forskerne understreker nemlig at du ikke behøver å flytte langt ut på landet for å forlenge livet. Alle former for grønnere omgivelser teller!

Så ta deg en tur til plantesenteret eller blomsterbutikken, og finn frem potter og jord. Bruk alle muligheter i dine nærmeste omgivelser til å putte noen grønne eller blomstrende planter i jord eller krukker. Pynt opp i vinduskarmen og andre mulige steder med flest mulig grønne og levende planter – det kan sikkert bli mye grønnere rundt deg enn det er nå!

plantesenter
Grønne fingre:

Plant grønne og fargerike planter rundt deg hjemme, både ute og inne. 

© Getty Images

4. Å være i naturen forbedrer både søvn og trening

En israelsk undersøkelse offentliggjort i det medisinske tidsskriftet Journal of Aging and Health påviser at når du tilbringer mer tid ute, så får du mindre smerter og også bedre nattesøvn. Det styrker med andre ord livskvaliteten din.

En større engelsk analyse fra universitetet i Essex peker i samme retning. Her fant en gruppe forskere ut at opphold i naturen i bare 5 minutter gjør deg i bedre humør og forsterker selvfølelsen. Hvis det i tillegg også finnes vann i nærheten – hav, innsjø, elv eller bekk – forsterker det den gode effekten.

Hvis du benytter anledningen til å trene ute i det fri, så viser det seg at dette også har positiv innvirkning på nivåene av stresshormonet kortisol. Bare treningen har også den samme virkningen, men en amerikansk undersøkelse viser at effekten blir større når den foregår ute i naturen.

Det er også observert at å trene utendørs i det hele tatt også medfører mer fysisk aktivitet. Å trene ute viser seg med andre ord å ha en selvforsterkende effekt.

Kilder: Ncbi.nlm.nih.gov, Pubs.acs.org

Dette kan du gjøre: Gå tur i treningssko

Alt teller. Å ta en spasertur om kvelden, helst i grønne omgivelser, har god effekt på helsen. Enda bedre er det å ta på seg gode treningssko og klær med god bevegelsesfrihet når du tar denne turen. På den måten signaliserer du til deg selv at du gjerne kan sette opp farten hvis du har energi nok til det. 

natur og helse
Nattesøvn:

Bruk kvelden til å gå eller løpe en tur i naturen. Du vil få bedre nattesøvn av det!

© Getty Images

5. Du blir fortere frisk i naturen

Man har også funnet ut at vi blir fortere friske – at restitusjonen går raskere – både fysisk og psykisk ved å oppholde seg i naturen.

En undersøkelse offentliggjort i det internasjonale nett-miljømagasinet International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH) har funnet bevis for at naturen gir deg en unik mulighet for å helbrede deg selv etter en eller annen form for traume eller anstrengelse. Du kommer deg fortere ut av slapphet etter sykdom, stress eller depresjon.

Det har nemlig vist seg at det skjer noe fysiologisk når du oppholder deg ute i naturen. Nervesystemet ditt responderer positivt på det grønne.

En nederlandsk undersøkelse utstyrte for eksempel en gruppe mennesker med sensorer for å måle hjertefrekvensen når de ble vist fotografier av natur- eller byområder, og deretter satt til å løse en vanskelig matematikkoppgave laget spesielt for å øke stressnivået. Fotografier av grønne områder – i motsetning til av byområder – aktiverte det parasympatiske nervesystemet, som er den delen av nervesystemet som jobber når du føler deg rolig, og senket dermed hjertefrekvensen.

Dette fikk forskerne til å fastslå at selv 5 minutter i naturen (selv bare i form av fotografier!) kan hjelpe til med restitueringen.

Kilde: Ncbi.nlm.nih.gov

Dette kan du gjøre: Vil du være med ut å spise?

Ta lunsjpausen ute, få naturstemningen inn i kroppen, og gled deg over at nervesystemet ditt legger merke til hva du gjør og betaler deg med mer ro i kroppen.

Eller få naturstemningen inn i kroppen på jobben ved å laste inn noen vakre naturbilder i datamaskinen din, og bruk dem som skjermsparer.

lunsj ute
Ta lunsjen ute:

Om ikke du spiser lunsjen i naturen hele tiden, kanskje en gang i blant?

© Getty Images

6. Bruk naturen mot depresjon

Lider du av depresjon (som også kan være et resultat av alvorlig stress), mener ekspertene at naturen absolutt bør brukes i tillegg til de vanlige behandlingsmulighetene man allerede kjenner til. Både som medisin og terapi, og som et godt supplement.

Ethan Kross, lektor i psykologi ved universitetet i Michigan, og Marc Berman, professor i psykologi ved universitetet i Chicago, har begge studert koblingen mellom natur og depresjon.

De konkluderer med at bare en liten dose natur kan hjelpe deg med å lade opp batteriene igjen, og at dette spesielt er nyttig for dem som også er deprimerte. Det ser nemlig ut til at naturens helbredende og gjenopprettende egenskaper virker enda sterkere på dem som lider under en depresjon enn dem som ikke gjør det.

Forskerne understreker likevel at de ikke mener at bare det å være ute i naturen kan erstatte de klinisk dokumenterte terapimetodene mot depresjon.

Men de har samtidig funnet ut at hvis du er deprimert og går en 50-minutters tur i naturen, så er du mindre deprimert og får en bedre hukommelse enn hvis du går like lenge i byen. Mennesker som ofte går på skogstur blir også sjeldnere rammet av depresjon og stress, og har en større følelse av velvære enn dem som ikke går tur i slike omgivelser. De understreker at man stadig fortsetter å forske på hvorfor og hvordan naturen på denne måten kan hjelpe mot depresjon.

En av teoriene her går ut på hvordan du bruker oppmerksomheten din. Hvis du sitter foran datamaskinen og jobber, kan du oppdage at det etter hvert blir vanskelig å holde fokus fordi konsentrasjonen blir svekket. Hvis du derimot står foran en foss, vil du oppleve at du ikke trenger å tenke. I naturen er det ikke nødvendig å bruke den samme energien på å sortere de konstante inntrykkene hjernen blir utsatt for. Derfor kan du bruke en mer «myk» form for oppmerksomhet som stort sett ikke tærer på energien.

Man tror derfor at det er lettere å hvile hjernen når du oppholder deg ute i naturen, og at det derfor også er lettere å lade opp de mentale batteriene dine utendørs.

Kilde: Everydayhealth.com

Dette kan du gjøre: Sett opphold i naturen i system

Du bør bestemme deg for å gi deg selv mer plass til turer i naturen. Kanskje kan du alliere deg med en nabo eller et par venninner. Eller du kan melde deg inn i en turklubb. Du bør forsøke å bli mye flinkere til å komme deg ut regelmessig – legge bak deg noen kilometer i guds grønne natur og få mer luft i tankene.  

ut på tur
På tur med venner:

Bare en liten dose natur kan hjelpe deg med å lade opp batteriene igjen, og dette kan være spesielt nyttig for dem som er deprimerte. Kanskje du kan få med deg noen du kjenner på en ukentlig tur?

© Getty Images

4 snarveier til mer natur i livet:

1. Undersøk området der du bor

Hvis det er mulig, så sørg for å tilbringe litt tid i naturen hver eneste dag. Det kan være noe så enkelt som å gå en tur i et skogsområde, rote litt rundt i din egen hage eller spise lunsjen på en benk i en park. Det dreier seg ganske enkelt om å utnytte de mulighetene du har i det området du bor eller jobber, og legge mer merke til stier, plener, parker og grønne oaser. Gjør det eventuelt til en vane å gjøre det samme hver dag. Autopilot og gjentagelser danner vaner.

2. Bruk fritiden i det grønne

Når tiden tillater det bør du forsøke å fordype deg enda mer i naturen. Ta en lang tur på sykkel i et grønt landskap, plukk bær eller sopp i skogen, hopp i en kano eller kajakk og ta en padletur på sjøen. Hvis du ikke har hytte, så lei eller lån et sommerhus med fri adgang til strand og vann. Her i Norge er vi så heldige å være omgitt av fri natur på alle kanter – den er ofte bare en buss-, trikke- eller T-banetur unna hvis du bor i byen. Og parken ligger kanskje rett rundt hjørnet?

3. Bruk sansene dine

La kroppen din bestemme hvor mye natur du trenger for å føle deg fullt oppladet. Prøv å være åpen for hva sansene dine forteller deg, og respekter dem. Selv en liten dose natur er bedre enn ingenting. Har du ikke mulighet for å komme deg utendørs hver eneste dag, kan du jo prøve trikset med naturfotografier eller filmer av naturen, som jo har vist seg å ha en effekt både på prestasjon og stress.

Få deg en hund

Ingenting får deg så mye ut av huset som en hund. Eller kanskje en katt eller noen høns? For både små og store dyr krever at du må lette på baken og får en naturlig tilnærming til det å være ute i det fri. 

Kanskje er du også interessert i...