© Kristin Heier / Björg Thorhallsdottir

Björg Thorhallsdottir: - Overganger gir oss en anledning til å se på livene våre

Kanskje kan nye morgenrutiner gi deg en bedre dag – og et bedre liv, skriver Björg.

16. januar 2021 av Björg Thorhallsdottir

Dette bildet passer fint på starten av et nytt år. Overganger gir en anledning til å se på livene våre, og kanskje tenke igjennom hvordan vi lever dagene våre. For meg har gode morgenrutiner blitt så viktig at jeg gjerne vil dele med deg det som gjør min dag bedre. Kanskje kan det inspirere deg til å tenke igjennom hvilken start du vil ha på dagen din. 

Forsker Dan Ariely sier at de fleste er mest opplagt de to første timene etter at de har våknet. Etter en god natts søvn er aggregatet til hjernen vår fulladet. Da er det lurt ikke å lade ut hjernen ved å starte dagen på nettet.

Les også: Nøkkelen til god søvn

Mitt store kunstprosjekt er å glede andre, sier kunstneren Björg Thorhallsdottir. – Gjennom bildene mine ønsker jeg å gi mot til å være seg selv, følge drømmer og tørre å elske, seg selv og andre.

© Björg Thorhallsdottir

Jeg er ikke så god på å gjøre ting over lengre perioder, så jeg kan være litt på og av når det gjelder rutinene mine, men jeg merker stor forskjell når jeg har startet dagen på en god måte. Det å sette mobilen på lydløs og få lov til å være i min morgenverden, har så stor verdi for meg. Da blir resten av dagen min også bedre. Når vi starter dagen med å scrolle på sosiale medier eller lese e-post, tømmes aggregatet veldig fort. Det andre som skjer er at vi mister dopaminet vårt. Men om vi lager rutiner som er gode for oss, får vi mer dopamin og dermed mye mer glede. Når vi ikke får påfyll av dopamin, blir vi mer tiltaksløse og kan lettere kjenne på negative tanker, som gjør at vi føler oss mindre verdt. Dessuten mister vi sexlysten, og mangelen på dette hormonet kan også føre til at vi får et større behov for å fylle livet og kroppen med ting som ikke gjør oss godt. 

Forskning gjort ved Florida State University viser at ved gode morgenrutiner vil viljestyrke-muskelen bli trent opp. I boken «What most successful people do before breakfast» viser forfatter Laura Vanderkam til at de største konsernlederne i verden har sett verdien av gode morgenrutiner. De står opp tidlig, og flere trener om morgenen før jobb. 90 prosent av de som ble spurt, hadde gode morgenrutiner. Så skal vi få tid til disse tingene som gjør oss og livene våre bedre, må vi stå opp tidligere. Jeg står opp klokken 5 på morgenen – det har vært en ganske tøff omlegging, for egentlig er jeg et B-menneske. Jeg gjorde det ikke over natten, men gradvis ved å stå opp litt og litt tidligere. For når vi skal endre vaner, må vi gjøre det på en måte som er overkommelig for oss. Det skal bidra til noe positivt i livene våre, ikke til noe vi føler vi mislykkes i. 

Boken til Vanderkam viser at de fleste lederne var aktive om morgenen. Det er så forskjellig hva vi trives med, noen liker å løpe eller sykle, andre gjør yoga eller tøying. Jeg fant ut at reiseveien tar for mye tid om jeg skal dra et sted å trene, så jeg bruker i stedet en treningsapp. 

Begynn der du er. Husk å ikke gape over for mye på en gang. Skal du spise en hval, må du ta små biter, tygge sakte og jobbe deg gjennom den, munnfull for munnfull. 

Ta deg gjerne tid til å teste ut fysisk aktivitet om morgenen. Det viser seg blant annet å redusere stressnivået vårt resten av dagen, også jobbrelatert stress. Det bedrer søvnen, øker forbrenningen og gir oss «lykkehormonet» oksytocin, og også dopamin som gir oss mot og kraft gjennom dagen. For å kunne gjennomføre gode morgenrutiner anbefaler jeg at du setter deg ned og finner ut hva du ønsker og kan få til. Disse timene om morgenen er kanskje den eneste tiden på dagen hvor du er alene, kan gi deg selv egenomsorg og har overskudd. 

Meditasjon gjør at vi får et nærmere forhold til underbevisstheten vår, og får «sagt fra» til den om hvordan vi vil ha det. Når vi fokuserer på hvordan vi ønsker at ting skal bli, er det lettere å se muligheter enn når vi fokuserer på alle begrensningene. Jeg fokuserer på takknemlighet hver morgen under morgenmeditasjonen min, og ved å fokusere på det, er det lettere å få bort følelser som angst og bekymring, for det er ikke plass i hjernen vår til to store følelser samtidig. Det er mange helsebringende ting med meditasjon, hjertet slår saktere og stressnivået i kroppen går ned.

Les også: Lær mindfulness og meditasjon

Det som får meg i gang om morgenen, er den kalde dusjen jeg har gjort til en vane. I tillegg til at det øker forbrenningen og sirkulasjonen i kroppen, har det også en psykisk effekt på oss. Å starte dagen utenfor komfortsonen, gjør at det er lettere å hoppe i det når jeg støter på ubehagelige situasjoner senere på dagen. Test det ut, og kjenn om det kan være noe for deg også. 

Skriv opp alt det du kan tenke deg å gjøre om morgenen, rangert etter hva som er viktigst og hvor mye tid det tar. Velg en eller to ting, og prøv å stå opp litt tidligere. Selv om du bare gjør én morgenrutine, vil det gjøre forskjell i livet ditt. Du får en mer produktiv dag, som gir mer suksess, gjør deg mer fornøyd med deg selv, og du blir mer motivert til å nå målene dine. 

Lykke til, jeg heier på deg – let the morning begin.

Les også: 4 gode vaner du bør starte med nå

Seneste

Kanskje er du også interessert i...