© Getty Images

Øk antall skritt og senk blodtrykket

De som bruker beina mye, har lavere blodtrykk enn andre, viser et nytt forsøk.

15. april 2021 av Redaksjonen

Er du flink til å bruke beina? Jo høyere tall skrittelleren viser, desto lavere er tallet på blodtrykksmåleren. Det viser et forsøk der 638 deltagere skulle telle antall daglige skritt med en aktivitetsklokke samt måle blodtrykket én gang i uken i fem måneder. I gjennomsnitt gikk deltagerne 7500 skritt om dagen. Og jo mer de gikk, jo lavere var blodtrykket. 

Mer eksakt sank det systoliske blodtrykket med 0,45 per 1000 skritt. Det systoliske trykket er det høyest målte trykket i en pulsåre akkurat når hjertet trekker seg sammen og pumper blod ut i kroppen. Når du trener, stiger det systoliske trykket, men etterpå synker det, og denne effekten vil vare i opptil så mye som 24 timer. 

Hvis du måler det systoliske blodtrykket hjemme, bør det helst være under 140 – og lavere hvis du har høy risiko for å utvikle hjerte- og karsykdom eller har diabetes. Les mer om blodtrykket på lhl.no. 

Kilde: American College of Cardiology


Les også: Alt du trenger å vite om overgangsalderen

© Getty Images

Andre fordeler ved å gå

  • En sunnere og mer stabil vekt, siden en real mengde daglige skritt bidrar til å forbrenne fett. 
  • Lavere risiko for livstruende sykdommer som hjerte- og karlidelser og type 2-diabetes. 
  • Bedre humør, siden det å tilbringe tid utendørs har en dokumentert effekt på stress. 
  • Balansetrening, som er spesielt viktig for eldre for å unngå fall og beinbrudd.

Seneste

Kanskje er du også interessert i...