Farlig fett:
Farlig fett:

Uansett om du er slank eller har noen ekstra kilo rundt magen kan du ha «usynlig» fett rundt dine indre organer.

© Getty Images

Er det skjult fett i kroppen din?

Slik sjekker du enkelt selv!

16. august 2016 av Birgitte Aabo

Uansett hvor få eller mange bilringer du har utenpå kroppen, kan det ligge fett som ikke synes rundt dine indre organer. 

Det øker risikoen for alvorlige sykdommer. Problemet blir større med alderen, men heldigvis kan du bli kvitt det.

Det er tre måter å få svar på:


1. Sjekk mageformen din

En enkel metode som anbefales av eksperter. Sånn gjør du det:

• Stå rett opp og ned, og legg merke til hvilken form magen din har.

• Legg deg på ryggen og se på magen din: Flyter den utover og blir vesentlig flatere i forhold til da du sto rett opp og ned? Da bærer du kanskje ikke på mye skjult, farlig fett. Fettet ditt sitter da for det meste like under huden som bilringer som du kan få tak i med fing­rene. Og dette er ikke like skadelig som fettet bak bukmusklene – men likevel mer skadelig enn fett på f.eks. baken og lårene.

Forandrer magen derimot ikke form, eller blir den bare littegrann flatere når du legger deg ned? Da er det stor sannsynlighet for at ditt fett sitter inne bak magemusklene og dermed rundt tarmer og indre organer.


2. Få gjort en skanning

Bare en skanning kan med sikkerhet avsløre om du har fett bak magemuskulaturen. Dette kan gjøres på et offentlig eller privat sykehus. Uansett hvor du gjør det, trenger du en henvisning fra fastlegen. Og det er legen som avgjør om du kan få en slik henvisning.


3. Mål hofter og midje

Et målebånd kan gi deg en pekepinn om du har farlig fett. Hvis du er epleformet, med fett øverst på kroppen og på magen, er risikoen for at det også gjemmer seg fett mellom dine indre organer temmelig stor. Men husk at en tynn eller pæreformet kropp likevel ikke er en garanti for at du ikke har skjult fett.


Mål midjen din:

• Hvis målebåndet sier under 80 cm har du en normal mengde fett rundt midjen.

• Hvis midjen er opp til 88 cm bør du være på vakt og sørge for å ikke øke målet rundt magen.

• Hvis midjemålet er over 88 cm bør du gå ned i vekt for å komme ut av risikosonen.


Mål hoftene:

Leger snakker om begrepet hofteratio – det vil si forholdet mellom ditt midjemål og ditt hoftemål, altså om du er eple- eller pæreformet.

Mål det smaleste rundt midjen og det bredeste over hoftene og baken. Er midjemålet f.eks. 76 cm, og hoftemålet 102 cm er forholdet ditt 76:102 = 0,75.

Denne ratioen bør som regel ikke overstige 0,85 for kvinner, mens menn bør holde seg på maksimalt 0,95. Er den over det, er du epleformet, og har derfor større risiko for også å ha farlig fett rundt de indre organer.

Kanskje er du også interessert i...