Pusteøvelse
© Getty Images

Denne pusteøvelsen roer ned kroppen på 5 min

Pust inn ... og ut. Gi deg selv en pause hver dag hvor du bare konsentrerer deg om pusten din. Det vil nemlig gi deg både mer energi og ro gjennom hele dagen!

14. oktober 2019 av Gitte Høj

Hva går den nye vanen ut på?

Den handler om å trekke pusten på en fokusert måte. Slik sikrer du at kroppen din får det oksygenet den har bruk for, og samtidig hjelper et fokusert og riktig åndedrett deg til å komme ned i kroppen din og være til stede i nuet. 

Hvorfor er dette så sunt?

Åndedrettet ditt har to funksjoner.

Oksygen inn

Gjennom innåndingen setter oksygenet kroppen i stand til å utføre helt basale funksjoner i kroppen, som for eksempel å omsette maten til energi og forbrenne den gjennom aktivitet. Uten oksygen vil kroppens celler begynne å dø etter et par minutter. Hjerneceller dør allerede etter to–tre minutter uten oksygen.

Pusteteknikker i naturen gjør deg mer avlappet

Når pusten din fungerer optimalt, er det balanse mellom den mengde luft du trekker inn, og den du puster ut. 

© Getty Images

Karbondioksid ut

Når du puster ut, utskiller du karbondioksid som har betydning for reguleringen av syrenivået i blodet og i kroppens vev. Er utåndingen langsom, hoper det seg opp karbondioksid, som kan føre til ubehag som for eksempel hodepine. Og puster du for kraftig ut, kan karbondioksidnivået falle for raskt, noe som kan føre til svimmelhet.

Bedre balanse

Når pusten din fungerer optimalt, er det balanse mellom den mengde luft du trekker inn, og den du puster ut. Målet er at kropp og hjerne får den oksygen den trenger for å være i balanse. Hvis ikke blir du trett og stresset. Kroppen mister evnen til å omsette næringsstoffer til energi og til å regenerere. Det kan føre til nedsatt muskelstyrke og smerter. 

Pusteøvelser og pusteteknikker

Pass på at det ikke ikke er pauser mellom innpust og utpust.

© Getty Images

SETT I GANG!

Lær å trekke pusten fokusert

Når du begynner med å fokusere på hvordan du puster, er første skritt at det ikke er pauser mellom innpust og utpust.

Slik gjør du:

  1. Velg om du vil stå, sitte eller ligge når du tar øvelsen. Hvis du ikke har jobbet med pusten før, kan det være en fordel å sitte eller ligge.
  2. Finn den beste stillingen for deg, og legg deretter en hånd nederst på magen. Tommelfingeren over navlen og fire fingre under navlen. Trekk pusten enten gjennom munnen eller g jennom nesen. Hold fokus på pusten, selv en liten tanke kan skape en pause i flyten.
  3. Trekk pusten dypt inn, slik at pusten«treffer»hånden din på magen, slipp deretter luften ut igjen. La oppmerksomheten din bevege seg med pusten – fra nese/munn til mage, før du aktivt trekker pusten inn igjen. Og når du slipper utpusten, lar du den flyte naturlig mens du lar oppmerksomheten følge den fra mage til nese/munn. Deretter trekker du aktivt pusten inn igjen. Slik oppstår en kontinuerlig flyt med aktiv innånding og passiv utånding.
  4. La åndedrettet være litt dypere og litt langsommere enn normalt.
  5. Ta tre runder med 10 pusteøvelser daglig.

Les også: Derfor bør du drikke vannkefir!

Kvinne som driver med pusteøvelse i sofa

Aktiv innånding og passiv utånding fører til klarhet og ro.

© Getty Images

Dette oppnår du:

Åndedrettet ditt er koblet til nervesystemet. Aktiv innånding og passiv utånding fører til klarhet og ro. Neste trinn er å gjøre innåndingen og utåndingen like lange for å skape bedre balanse.

Slik gjør du:

1. Tell selv eller last ned en puste-app til mobilen din. 

2. Sett på alarmen for å holde tiden. 5, 10, 15 eller 20 minutter, avhengig av hva som passer til deg og din hverdag.

3. Sett eller legg deg godt til rette.

4. Trekk pusten som i øvelse 1, denne gang justerer du bare litt på tiden ved å telle eller innstille appen så den passer for deg. 

5. Din innånding skal være litt dypere og langsommere enn du pleier, og utåndingen slipper du stille og rolig ut, så den passer til innåndingen. Du skal ikke forsere eller presse, bare trekke pusten dypt og fokusert. La oppmerksomheten flyte med pusten hele veien inn og ut. 

Eksperten:

Lisbeth Lysdal er åndedrettsterapeut og hypnoterapeut og driver virksomheden Tankemassage. Lisbethlysdal.dk

Lisbeth Lysdal er ekspert i pusting og mindfullness

Lisbeth Lysdal er åndedrettsterapeut og hypnoterapeut og ekspert på pusteøvelsene. 

© Lisbeth Lysdal

Seneste

Kanskje er du også interessert i...