Hjemmekontor sliten kvinne

IKKE BARE ENKELT: Koronapandemien har ført til at mange har hjemmekontor. Det kan være bra, men også ha sine skyggesider. Gode tips til hvordan ha det best mulig mentalt på hjemmekontoret får du her.

© Getty Images

6 tips for mental velvære på hjemmekontoret

Sitter du på hjemmekontor og savner kolleger og det sosiale? Dette samt manglende støtte og mindre dagslys gjør at mange sliter på hjemmekontor. Her får du 6 gode tips for en bedre hverdag på hjemmekontoret.

23. desember 2020

1. Forbered arbeidsdagen. Tenk gjennom hvilke arbeidsoppgaver du skal gjøre og sett deg konkrete mål. Husk å ha alle nødvendige verktøy klare.

2. Sørg for å ha et fredelig arbeidsmiljø som motiverer deg og som lar deg konsentrere deg. Minn familiemedlemmene dine eller romkameratene dine på at du er på jobb.

3. Lær deg gode videomøte-rutiner, og krev det samme fra andre. Det vil si, skru av lyden på mikrofonen din om nødvendig, vent på tur og på forsinkelser i lyden, vær tilstede i samtalen og ikke les e-post samtidig.

4. Vær proaktiv og hold tett kontakt med teamet og lederen din. Hold dem oppdaterte på hva du jobber med, og om du sitter fast med noe. Og – husk å organisere virtuelle kaffepauser.

Har du prøvd Dalgona-kaffe?

5. Ta pauser gjennom dagen og husk å bevege på deg eller å tilbringe noen minutter ute. Hvis du har lett for å glemme dette, kan du skru på alarm på mobilen som kan minne deg på det hver time.

Vondt i ryggen? Prøv disse enkle øvelsene.

6. Når du jobber hjemmefra, kan arbeids- og fritidsområdene lett blandes. Husk å legge fra deg datamaskinen og annet arbeidsrelatert utstyr når arbeidsdagen er over, og å tilbringe kvelden med noe annet.

Har du fått med deg Taras Vinpodkast?

Kilde: Auntie Solutions

Seneste

Kanskje er du også interessert i...