enkle yogaøvelser hjemme
© ihnebilder / @marikafoto

6 effektive yogaøvelser til hjemmetreningen i korona-tider

Det kan være krevende å finne roen i hverdagen, og i disse korona-tider enda mer krevende. Men det finnes enkle metoder for å holde roen og roe ned kroppen, og på den måten jobbe for å styrke immunforsvaret.

18. desember 2020 av Anita Hegge

Det er ingen lett oppgave å finne roen når hjemmet har blitt en arena for hjemmekontor, hjemmeskole og ektefeller som også skal virke som «kolleger» gjennom dagen. I tillegg til at vi stresser med nye løsninger, er vi kollektivt engstelige for at covid-19 skal ramme oss eller våre kjære. Du kjenner kanskje også på effekten på jobb eller i din virksomhet. Noe på grunn av permitteringer, eller tvert imot fordi du har altfor mye å gjøre. 

Viktigere enn noen gang er det å styrke immunforsvaret. Det viktigste vi gjør nå, er selvfølgelig å overholde alle retningslinjer for å motvirke smitte. Men det er også viktig å føle seg trygg og sterk mentalt. For å kunne føle oss sterke trenger vi litt ro. Tid til å kjenne etter, tid til å fordøye inntrykk og tid til å lade opp. På samme måte som en telefon, så trenger vi å ha fullt batteri og kontakt for å fungere og trives optimalt. 

En viktig forutsetning for å kunne opprettholde et godt immunforsvar, er at kroppen får tid til å roe ned. At kroppen kan «skru av» stresspåslagene som skjer i nerve- og hormonsystemet vårt. En kropp som står i langvarig stress, vil også få slitasje på immunforsvaret og bli lettere syk. 

For å kunne støtte kroppen i å styrke immunforsvaret, så trenger vi hjelp! Og hjelp finnes. Bare ved å ha en kort stund med rolig pust, yogaøvelser og meditasjon, kan du roe ned kroppen og stresseffektene. 

Vi gjør yoga av talløse grunner: for å redusere stress, øke fleksibilitet, mobilitet, komme i kontakt med oss selv eller et ønske om en spirituell tilhørighet. Og yoga hjelper også til å styrke immunforsvaret* ved å redusere stress. Selv i de mest krevende korona-tider!

Kilder: Yogiapproved.com/yoga/immune-system-yoga-for-immunity/ 

Under ser du noen enkle øvelser du kan gjøre hjemme. Vi har lagt vekt på enkle, men effektfulle stillinger. 

enkle yogaøvelser hjemme
© ihnebilder Modell: Eilin Ma Dalby, mastertrainer HiYoga

Lange, dype pust

Ligg på gulvet eller sitt i en stol. Pust inn og ut gjennom nesen. Pust inn samtidig som du spenner magen ut, utvid brystkassen og trekk pusten helt opp til kragebenet. Pust rolig ut, la brystet og magen senke seg. Pust så lange og rolige pust du kan, uten at du trekker skuldrene opp til ørene. 3–5 minutter.

enkle yogaøvelser hjemme
© ihnebilder Modell: Eilin Ma Dalby, mastertrainer HiYoga

Mindful tilstedeværelse

Sitt på gulvet eller i en stol. Lukk gjerne øynene om det er komfortabelt. Fokuser på pusten, og kjenn hvordan den går i kroppen. Tenk gjerne «jeg puster inn, jeg puster ut». Kjenn at du kan la skuldre og kjeve få slappe av. Spenn av i sete og hofter. Hold magen myk. Du sitter avspent med rett rygg. Om du mister fokus, hent deg inn igjen ved å følge pusten. Kjenn gjennom øvelsen at spenninger i kroppen kan få slippe. Start gjerne med 3–5 minutter og juster lengden til det som passer deg. 

Les også: Hormonbalanse og yoga

enkle yogaøvelser hjemme
© ihnebilder Modell: Eilin Ma Dalby, mastertrainer HiYoga

Vridninger 

Øvelser hvor du beveger og vrir ryggraden er med på å holde sirkulasjonen og bevegeligheten i ryggen. Du får også en god gjennomstrømning av blod og oksygen til indre organer, som igjen er med på å gi en sunn fordøyelse og rolig kropp

enkle yogaøvelser hjemme
© ihnebilder Modell: Eilin Ma Dalby, mastertrainer HiYoga
enkle yogaøvelser hjemme
© ihnebilder Modell: Eilin Ma Dalby, mastertrainer HiYoga

Bryståpnere

Yogastillinger som åpner brystet og strekker på pustemuskulaturen gjør at du kan puste friere, få oksygen helt inn i lungene og gjøre utpust som skiller ut avfallsstoffene. Når kroppen kjenner at pusten er dyp og effektiv, vil den roe ned og redusere stressreaksjonene. Velg den stillingen som er tilgjengelig for deg

enkle yogaøvelser hjemme
© ihnebilder Modell: Eilin Ma Dalby, mastertrainer HiYoga

Fremoverbøy 

Du kan søke ro hos deg selv ved å gå inn i yogastillinger der du bøyer deg fremover. Samtidig som du får en god strekk i rygg og nakke, roer det ned både tanker, den fysiske kroppen og nervesystemet.

enkle yogaøvelser hjemme
© ihnebilder Modell: Eilin Ma Dalby, mastertrainer HiYoga

Bena opp mot veggen 

Om du ikke har tid til å gjøre noe annet, gjør denne stillingen! En effektiv øvelse, som også minner deg på at litt trening er bedre enn ingenting. Legg deg gjerne inn til en vegg, legg en pute under hoftene, legg armene ut til siden, strekk bena opp mot veggen og nyt. Når du ligger slik og gjør ingenting, vil kroppen få stor effekt av at blodsirkulasjonen får en boost, hjerteslagene kan roe ned og kroppen blir tung og helt avspent.

Les også: Derfor blir du gladere av yoga

Anita Hegge, Nordic Yoga & MindBody Manager SATS/HiYoga @yogafairy1. 

© marikafoto

HiYoga på Tara Weekend

HiYoga og Tara-weekend har det til felles at vi vil dele positive påfyll og la verden bli litt bedre. Våre instruktører har stor glede av å få dele yoga med alle som har tatt turen og satt av en helg til å være sammen med venner og glede seg over livet. Når vi underviser på Tara-weekend, møter vi en del som er nybegynnere, og det er vakkert å se hva bare en liten time med pust, bevegelser og tilstedeværelse kan skape. Rolige fjes, kropper som spenner av og litt strev for holde posisjonene. Det er mange som kommer til oss i løpet av helgen og gir uttrykk for stor takknemlighet over yogatilbudet og at de kan få et pusterom fra hverdagen. I år var vi så imponert over Vestlia Resort på Geilo og Tara som laget en trygg og veldig hyggelig helg! 

Seneste

Kanskje er du også interessert i...