gå tur
Gå tur i det fri:

Gjør gåturer til en god vane, det vil merkes på både kropp og sinn.

© Getty Images

7 tips som gjør gåturen mer effektiv

Sving med armene og skift tempo når du går en tur, da er du allerede i gang med å optimere turen. Se de enkle tipsene som gjør at du får mer ut av hvert skritt.

13. august 2018 av redaksjonen

Mennesker som er ute hver dag, forlenger livet sitt. Frisk luft holder oss nemlig sunne både fysisk og mentalt. 

Sunt å gå tur

Nye undersøkelser viser at frisk luft er med på å forlenge livet. I studien deltok mer enn 3000 mennesker som ble delt inn i tre grupper. Den ene gruppen forlot hjemmet mindre enn en gang i uken, den andre gruppen forlot hjemmet to til fem ganger i uken, og den tredje gruppen forlot hjemmet hver dag. Det viste seg at de som var ute hver eneste dag, hadde lavest risiko for å dø før tiden.

7 enkle tips som gjør gåturen mer effektiv og lettere å gjennomføre:

1. Skift tempo

Skift tempo flere ganger. Sett for eksempel farten opp i 30 sekunder hvert femte minutt. Dette stimulerer forbrenningen og er godt for hjertet.

2. Gå opp og ned

Bakker, trapper og andre former for stigninger og fall utfordrer muskulaturen og gjør deg fastere i fisken. Husk å justere teknikken. I oppoverbakker lener du deg frem, tar kortere skritt og bøyer knærne mer enn normalt.

trappetrening
Trappetrening:

Går du turer utendørs er det smart å utnytte terrenget, enten med bakker, trapper, steiner eller stokker. Det gjør turen morsommere også!

© Getty Images

3. Bruk armene

Bruk armene når du går. Det styrker overkroppen og øker forbrenningen. Bøy armene til 90 grader, skyv dem langt bakover og sving dem frem til brysthøyde.

4. Sett deg et mål

Kanskje målet skal være å øke antall skritt litt for hver uke? Kanskje kan du slå de anbefalte 10.000 daglige skritt?

5. Gjør gåturer til en god vane

Gå en tur etter hvert måltid. Det hjelper deg med å kontrollere blodsukkeret og demper suget etter mer mat.

gå tur med hund
Tur med hund:

Ta med deg hunden din, eller naboens hund, på gåturer. Det er bra for både deg og hunden.

© Getty Images

6. Gjør øvelser

Ta en stopp i løpet av turen og gjør en styrkeøvelse eller to. For eksempel knebøy, armhevinger eller utfall.

Les også: 4 effektive styrkeøvelser for voksne kvinner

7. Ta med deg hunden

Hvis du går tur med hunden hver dag øker du sjansen for en bedre helse. Også har du en super turkamerat. Har du ikke hund selv, kjenner du kanskje en du kan låne med deg på turer.

Kilder: myfitnesspal.com, prevention.com

Kanskje er du også interessert i...