Jod tilskudd
Jod tilskudd:

– Flere bør tenke på å få i seg mer jod i mat eller ta jod tilskudd, sier lege Berit Nordstrand.

© Getty Images

Får du i deg nok jod?

– Jod-mangel er et større problem i det norske samfunnet enn mange vet om, sier lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand. Sjekk om du er i faresonen!

10. juni 2018 av Merethe Hommelsgård

Visste du at jodmangel er et stort problem i det norske samfunnet? Ifølge lege og foredragsholder Berit Nordstrand viser undersøkelser fra helsedirektoratet 2016-2018 at man kan påvise jodmangel hos hele 8 av 10 norske gravide.

– Jodmangel brer om seg i hele Europa. Folk må få øynene opp for problemet, forklarer hun.

Dette er jod

Jod er fra gammelt av kjent som en viktig byggesten for stoffskiftehormonene, og finnes særlig i mager fisk og i melk 

Derfor får vi jod-mangel:

Jod-mangel er et økende problem blant mennesker i alle aldre, fordi

  • melkeinntaket går ned 
  • fordi vi spiser for lite sjømat

Slik påviser vi jod-mangel:

Jodmangel kan påvises ved

  • å samle døgnurin og måle kroppens jodutskillelse, men fordi slike malinger kun speiler ditt jodinntak det siste døgnet, så vil man behøve flere slike samlinger av døgnurin for å få et godt bilde av jodstatus over tid. 
  • Det er derfor enklere å vurdere jodinntaket i lys av den maten man faktisk spiser. Melk.no har utviklet en jodkalkulator man selv kan bruke til formålet.

Ikke bare gravide i faresonen

Målinger av jod i morsmelk viser for lave verdier i hele 76% av målingene. Og det norske ernæringsrådet har tidligere gått ut med anbefalinger om å tilsette jod i bordsalt for å få bukt med problemet.

– Men man behøver altså ikke være gravid for å ha jod-mangel, sier Nordstrand.

jod mangel
Skjoldbruskkjertelen:

Mangel på jod i maten kan føre til underproduksjon (hypotyreose) i skjoldbruskkjertelen, også kjent som stoffskiftesykdom.

© Getty Images

Jod-mangel fører til sykdom

Nordstrand er svært engasjert i jod-mangel problematikken, spesielt fordi nok jod er avgjørende for hjernen og nervesystemets utvikling, og ikke bare for forbrenningen.

– Jod-mangel kan blant annet påvirke fosterets utvikling under graviditet. Men kan også forårsake sykdom hos voksne individer, forklarer hun.

Nordstrand forteller at sykdommer som for eksempel lavt stoffskifte, (sykdom i skjoldbruskkjertelen) kan forårsakes av jod-mangel. 

– Folk må bli klar over at jod-mangel påvirker hele livet, ikke bare under svangerskapet. For lite jod i småbarnsalderen kan svekke barnets kognitive utvikling, så med andre ord; Det haster med tiltak, vi må handle nå, sier Nordstrand.

Slik sikrer du deg og familien nok jod

I påvente av at myndighetene får tilsatt betydelig mer jod i saltet vårt, (dette er vanlig i utlandet, men ikke i Norge), må vi sikre både liten og stor nok jod gjennom:

  • 3 porsjoner meieriprodukter daglig (syrnet melk/yoghurt/ost)
  • 3 fiskemiddager I uken (2 porsjoner mager fisk + 1 porsjon fet fisk) 

– Især hyse er rik på jod, og hyse brukes gjerne i fiskekaker på grunn av sin gode bindeevne, så derfor har vi innført en fast fiskekaketirsdag I vår familie, forklarer Berit.

Prøv Berits herlige fiskeburger!

Tips: La småspiste barn få sjømat og grønnsaker på tallerkenen, slik at de ikke fyller opp små mager med poteter, pasta og ris, eller lag smoothies med syrnet melk/yoghurt, frukt og bær.

Ikke glad i fisk? Laktoseintolerant?

– Hvis du av ulike årsaker hverken spiser meierivarer eller sjømat, eller er småspist slik at du vanskelig sikrer deg nok jod, så bør du ta daglig jodttilskudd, forklarer Nordstrand.

– Alger inneholder mye jod, men konsentrasjonene varierer såpass mye at du også lett kan få for mye, sier Berit.

– Det er derfor ikke optimalt å skaffe seg jod gjennom tang og tareprodukter, men både søl (en tang-type) og nori (sushiark) er imidlertid ikke veldig jodrike og det er derfor trygt å spise, forklarer kostholdseksperten.

Så mye jod trenger du

– Du trenger 150 mikrogram jod hver eneste dag og litt mer om du er gravid (175) eller ammer (200). 

– Overdriver du inntaket kan du bli jodforgiftet. Man bør ikke overskride den maksimale dagsdosen på 225 µg fra kosttilskudd. Tang- og tareprodukter med ukjent eller svært høyt innhold av jod frarådes derfor!

Vil du lese mer om forskning og tiltak med jod-mangel? Beøsk gjerne Berits hjemmeside eller sjekk hennes bok "Tarmens medisin" for metode og oppskrift for deg som vil legge om kosten til et mer jod-rikt kosthold.

Kanskje er du også interessert i...