kosthold ved stoffskiftesykdom
Selen, jod og B-vitamin:

Kostholdet er viktig ved sykdom, spesielt ved høyt eller lavt stoffskifte.

© Getty Images

Dette bør du få i deg hvis du har lavt eller høyt stoffskifte

Lider du av en stoffskiftesykdom, kan det lønne seg å fokusere på kosten.

1. januar 2017 av Tone Solberg og Merethe Hommelsgård

Kosthold ved stoffskiftesykdom

Høyt eller lavt stoffskifte er en sykdom med symptomer som kommer snikende. Ofte er det vanskelig for pasienten å skjønne hva som skjer, fordi tegnene er så vage. Her finner du alt du trenger å vite om symptomene på stoffskifte.

Noen kostholdsmessige grep som kan være til nytte for pasienter med stoffskiftesykdom:

Selen
- Det er i de senere årene gjort mye forskning på mineralet selen og betennelsestilstand i skjoldbruskkjertelen, forteller dr. Omdal. Mange av pasientene kan ha et lavere nivå av selen enn optimalt. Ved å gi en solid dose på 200 mikrogram, kan den autoimmune prosessen trolig bremses.
Selen finnes i blant annet fisk og skalldyr, sopp, egg, fullkornsprodukter og løk.

Jod
Jod er fra gammelt av kjent som en viktig byggesten for stoffskiftehormonene, og finnes særlig i fisk og skalldyr. Sjømat er god næring for alle (ikke minst på grunn av innholdet av omega 3-fettsyren), og særlig for dem som vil unngå stoffskifteproblemer. NB: For mye jod kan øke den autoimmune reaksjonen i skjoldbruskkjertelen.

B-vitamin og folat
Eldre med stoffskifteproblemer bør også få målt nivået av homocystein i blodet. Særlig er B-vitaminene B12 og folat viktig for hukommelse og kognitive ferdigheter. Endel pasienter med hypotyreose kan få demenslignende symptomer.

Seneste

Kanskje er du også interessert i...