kropp og helse yoga dame
Biokjemisk slitasje:

Kroppene våre blir utsatt for en hel rekke påkjenninger, og noen ganger blir det for mye. 

© Getty Images

Frie radikaler skaper kaos i kroppen: Oksidativt stress

Er du nøye med vekten og trening – men slurver med mat og søvn? Da står du i fare for å rammes av oksidativt stress som fører til for tidlig aldring.

29. juli 2018 av Lotta Byqvist

Avgasser, sprøytet eller hormonbehandlet mat, transfett, grønnsaker som har blitt fraktet over halve jordkloden, sigarettrøyk, alkohol, for lite trening, p-piller, overgangsalder, stadig prestasjonsangst og stress blandet med indre og ytre krav. 

Kroppene våre blir utsatt for en hel rekke påkjenninger, og noen ganger blir det for mye. Balansen blir satt ut av spill, den som kroppen kjemper så hardt for å opprettholde.

Grønnsaker og sunn mat
Spis en regnbue hver dag:

Frukt og grønt inneholder antioksidanter som er med på å bremse den kjemiske ubalansen oksidativt stress kan forårsake.

© Getty Images

Dette er oksidativt stress

Oksidativt stress betyr at det råder en kjemisk ubalanse i kroppen, mellom skadelige former for oksygen, først og fremst frie oksygenradikaler, og beskyttende antioksidanter. Man kan sammenligne antioksidantene med kroppens rustbeskyttelse, de som forsvarer cellene mot angriperne, de frie oksygenradikalene.

Hvis det dannes for mye frie radikaler i forhold til «rustbeskyttelsen», oppstår en biokjemisk slitasje som kan føre til celleskader og dårligere helse.

Det gjelder å unngå den onde sirkelen: At det oksidative stresset skaper betennelser og inflammasjoner, som videre skaper ytterligere oksidativt stress og så videre.

Oksidativt stress er ingen sykdom, men gjør at vi føler oss og presterer dårligere, eldes raskere og med tiden risikerer å utvikle forskjellige sykdommer som hjerte- og karsykdommer, diabetes og kreft.

Lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand er opptatt av at vi skal spise mer av maten som beskytter oss. Gjennom Tara Frisk Start kunne deltakerne få deilige oppskrifter og lære hva slags mat som hjelper oss å holde oss friske. 

Er du rammet av oksidativt stress?

Magnus Nylander er lege og ernæringsforsker. Han har hjulpet mange toppidrettsmenn og -kvinner å optimere matinntaket og på den måten oppnå bedre resultater. Dessuten er han en pioner blant en liten gruppe i Skandinavia som ved hjelp av en enkel blodprøve tester og analyserer forekomsten av oksidativt stress.

– Det tar bare ti minutter og kan sammen med avlesning av prøvene og rådgivning forandre mye i livet ditt, sier han.

Risikoen for at du som er kvinne over 40 år, lider av oksidativt stress, er høy. Magnus Nylander forteller at han siden slutten av 1990-tallet har utført tusenvis av analyser, og har kunnet konstatere at ca. en tredjedel av de kvinnene over 40 han har testet, og halvparten av kvinner over 60, lider av høyt oksidativt stress. At det er så vanlig blant dem som har fylt 60 år, tror Magnus Nylander skyldes flere samvirkende årsaker, ikke minst hormonelle ubalanser i sammenheng med overgangsalderen.

– Dessuten foregår det altfor mye rundt dem, de stresser og hviler altfor lite, og spiser mat som skaper ubalanse i kroppen og dermed meget høyt oksidativt stress, sier han.

Magnus Nylander
Bli ikke deprimert hvis du tror du lider av oksidativt stress:

– Ofte er det nok med noen enkle forandringer i livsstilen for å få verdiene ned på det normale, forklarer lege og ernæringsforsker Magnus Nylander. 

Stress fører til ubalanse i kroppen

I flere år har Magnus Nylander vært med på flere ulike trenings- og helsereiser. Ofte kommer han da i kontakt med kvinner i 40-års-alderen som ikke har noen treningsbakgrunn fra før, men som likevel presser seg selv hardt.

– I sin iver etter å leve sunt stresser mange av disse kvinnene kroppene sine på en måte som i lengden blir direkte skadelig, sier han, som har tro på en god balanse mellom trening, hvile og et normalt sunt kosthold.

For til forskjell fra toppidretts-folkene Nylander jobber med, unner disse kvinnene seg ikke tid nok til hvile og til å la kroppen ta seg inn igjen

– Hard trening er definitivt en av de faktorene som kan utløse for mye oksidativt stress, sier Magnus Nylander. 

– Å hvile og ta seg inn igjen er avgjørende for at kroppen skal kunne komme tilbake i balanse. Trening bryter ned kroppen. Hvilen skal bygge den opp igjen slik at den blir enda sterkere. Og den beste hvilen er å sove. Derfor burde alle mennesker prøve å oppnå god og regelmessig søvn.

Nok hvile og sunne matvaner

– Den som er stresset får dårligere hvile og belaster seg da mer i løpet av dagen. Flere av de langrennsløperne jeg jobber med, hviler og sover en stund etter lunsjen hver dag. De sier at de aldri ville klart å trene så hardt uten.

Foruten å bli bedre på å hvile, kan man enkelt senke eller forebygge oksidativt stress med sunne og kloke matvaner. Magnus Nylander anbefaler at vi spiser mye fisk og skalldyr, pluss frukt, bær og grønnsaker i så fargerike kombinasjoner som mulig.

– Fisk og skalldyr inneholder omega-3-fettsyrer som virker inflammasjonshemmende. Men ikke glem karbohydratene! Kroppen trenger karbohydrater, spesielt hvis du trener hardt. Det er ingen tilfeldighet at stort sett alle toppidrettsfolk spiser mye karbohydrater. Men velg komplekse og langsomme karbohydrater for å unngå svingninger i blodsukkeret. Det er summen av det du spiser som gir utslag på den glykemiske indeksen. Derfor gjør det ingenting om du spiser en klatt tyttebærsyltetøy til kjøttkakene, hvis du også spiser dem med grønnsaker.

salat med sjømat
Salat med hurtiggravet laks, reker og sennepspoteter:

Spis mer sjømat! Denne salaten har en basis som også gir deg en god dose sunne karbohydrater: kokte poteter med en god dressing.

© Allt om mat

Skeptisk til trendy fastedietter

– Jeg tror ikke det er sunt, rent biokjemisk, å omstille kroppen så ofte. Dessuten finnes det en risiko for at man overspiser de dagene man ikke faster. Hvis man også trener hardt, har en krevende jobb, små barn og kanskje enda flere aktiviteter, så finnes det ikke rom for 5:2. Da blir denne dietten i stedet enda et nedbrytende og stressende krav til kroppen.

Som Berit Nordstrand, anbefaler Magnus Nylander også kosttilskudd.

– Noen mangler er vanskelige eller umulige å kurere ved hjelp av bare kosthold, ikke minst fordi folk i alminnelighet ikke er så flinke til å forandre på sine matvaner. Derfor kan man trenge kosttilskudd for å bygge opp batteriet av antioksidanter.

– På bakgrunn av blant annet et tusentall egne analyser, anser jeg derfor at man i det minste burde ta en veldokumentert type kosttilskudd som inneholder vitaminer, mineraler og helsebringene plantestoffer, først og fremst karotenoider og flavonoider, og gjerne også legge til fiskeolje hvis man ikke spiser fisk og sjømat så ofte.

En blodprøve avslører

Du kan få testet om dine nivåer av oksidativt stress er for høye med en enkel blodprøve som kalles FRAS (Free Radical Analytical System).

Blodet sentrifugeres og analyseres på mindre enn 10 minutter. Testen, etterfulgt av en konsultasjon, kan koste mellom 500 og 2000 kroner.

Hvor kan jeg teste meg?

Det finnes flere klinikker og leger som utfører slike tester, bl.a. ved dr. Fedon Lindbergs klinikker i:

  • Oslo
  • Bergen, 
  • Stavanger 
  • Arendal

Eller spør fastlegen din, så kan han/hun eventuelt hjelpe deg eller henvise deg videre.

Kanskje er du også interessert i...