Dans deg til mer sexslyst!
© Getty Images

Dans deg til mer sexslyst!

Dans, rytmer og bevegelse kan stimulere din seksualitet og være veien til å oppleve mer lyst til å være intim og ha sex med partneren din.

13. juli 2019

Føler du av og til at sexlysten er nesten borte? Eller befinner seg på et skjult sted som ikke får nok stell? Men selv en liten spire av lyst kan gjødsles, vokse og bli til ny gnist mellom deg og din partner. 

Hva kan sensuell dans gjøre for min kvinnelighet og seksualitet?

– Sensualitet og seksualitet henger nøye sammen. Hvis du som kvinne kan kaste deg ut i det sensuelle, lytte til kroppen din og miste kontrollen, kan dette åpne for din indre seksuelle energi og flyt, og på den måten kan seksualiteten fylle deg opp og ta mer plass. Det handler om at du må føle deg selv for at du skal kunne få kontakt med din seksuelle lyst, men også om at du må ha glede i livet og på den måten også føle lysten. Og jo bedre du kjenner kroppen din, jo lettere blir det også for deg å gi deg fullt og helt hen sammen med partneren din. Så du kan bruke dansen til i første omgang å komme tettere på deg selv og din egen seksualitet, sier sexolog og lærer i seksuell dans, Lene Alexander.

Hva skjer med lysten min når jeg finner min kvinnelighet og seksualitet?

– Mange av oss har problemer med vår egen kropp og synes kanskje at vi enten er for tykke, for tynne, for slappe, for klossete eller noe annet. Gjennom bevegelse og ved å åpne for vår sensuelle og seksuelle energi, kommer vi i kontakt med en indre styrke. Samtidig får vi mer aksept for oss selv og vår egen kropp. På den måten hjelper dansen også til en enda større aksept. Det øker dermed lysten til sex og intimitet med et annet menneske, når du også behandler deg selv med større kjærlighet. Når du snakker kjærlig til kroppen din i stedet for å dømme og vurdere. 

Les mer: Sexy litteratur 

4 øvelser som øker lysten 

Sett gjerne av 15–20 minutter en eller to ganger i uken hvor du gjør 5 av disse øvelsene. Finn et rolig sted hvor du kan gå inn i deg selv – og ikke se deg selv utenfra – og slik finne din indre glede og nytelse. 

Dans deg til mer sexslyst!


© Getty Images

Øvelse 1

Få kontakt med deg selv

Slik gjør du:

Legg deg på gulvet på et behagelig sted, lukk øynene og pust dypt ned i magen.

Forestill deg at du har en ballong i magen som skal blåses opp. Trekk inn pusten og gjør magen stor.

Pust ut og la magen trekke seg inn. Hold en hånd på den nederste delen av magen og den andre på hjertet.

Gjenta 10 ganger.

Dette får du ut av det:

– Første skritt i sensuell dans er å kunne føle seg selv, og det gjør du ved hjelp av pusten. Ved å trekke pusten dypt og holde hendene på kroppen, beroliger du nervesystemet og føler deg selv, sier Lene Alexander.

Dans deg til mer sexslyst!


© Getty Images

Øvelse 2

Knip deg til seksuell energi

Slik gjør du:

Spenn anus som om du skal holde inne en promp. Forestill deg at du også spenner ved skjedens inngang og foran ved klitoris og urinrøret samtidig. Er du ikke veltrent kan det gå en tid før du kan merke at du kniper foran og midt på, men det kommer etterhvert.

Når du spenner skal du slappe helt av i rumpeballene og huske på å puste dypt inn i magen samtidig. Legg merke til en kilende fornemmelse.

Hold knipet, tell til 10, og gi slipp! Slapp helt av mellom øvelsene, da puster du dypt inn og ut og teller til 10. Det er viktig å både kunne knipe inn og slappe av i bekkenbunnen.

Begynn med 10 gjentagelser. Øk antallet når du føler at bekkenbunnen er blitt mer opptrent.

Dette får du ut av det:

– Du har mange muskler i bekkenbunnen som bør trenes opp for ikke å bli slappe. Slik er det også med underlivet, som kan betegnes som sexmuskelen din. Hvis du ikke trener den opp, blir den slapp og du kjenner ingenting. Knipe­øvelsene hjelper til med å åpne for seksuell energi og holde deg vital og levende.

Dans deg til mer sexslyst!


© Getty Images

Øvelse 3

Vekk opp kroppen med berøringer

Slik gjør du:

Still deg godt til rette på gulvet. Nå skal du berøre kroppen din med myke, rolige strykninger helt fra føttene og hele veien opp til hodet.

Føtter, bena foran og bak, rumpeballene, hoftene, magen, brystene, armer, skuldre og hender. Dette gjør du samtidig som du fokuserer på å tenke positivt om deg selv og kroppen din.

Dette får du ut av det:

– Ved berøring vekkes hormonet oksytocin som hjelper til med gjøre deg glad og lykkelig. Oksytocin inngår i et belønningssystem i hjernen sammen med dopamin. Derfor kan du øke lykkefølelsen din ved å berøre deg selv. I tillegg kan oksytocin også senke mengden av stresshormoner, slik at du blir mer avslappet og trygg når du føler deg selv, sier Lene Alexander.

Dans deg til mer sexslyst!


© Getty Images

Øvelse 4

Dans!

Slik gjør du:

Sett på noe musikk som du virkelig liker. Stå på gulvet med en hoftebreddes avstand mellom føttene.

Begynn med å rotere underlivet fra side til side. Deretter med rullende bevegelser. Fordyp deg i musikken og beveg deg med rolige bevegelser og med nytelse.

Og husk at det ikke finnes noen gale bevegelser. Følg derfor impulsene og intuisjonen din. Bli ett med dine bevegelser og flyt – og lek med de bevegelsene som du føler kommer til deg av seg selv.

Du bestemmer selv hastighet og styrke.

Dette får du ut av det:

– Nå har du vekket opp kroppen din, og har bedre forutsetninger for å føle deg selv. Så prøv å tenke etter og å finne ut hva du nå egentlig har lyst til. Kanskje en het kveld med partneren din? sier Lene Alexander.

Les mer: Bli bedre til å samarbeide 

Kanskje er du også interessert i...