d vitamin mangel symptomer
Sjekk D-vitamin-nivået:

Mange diffuse symptomer kan i realiteten være D-vitaminmangel. Det sikreste er å ta en blodprøve.

© Getty Images

Derfor bør du sjekke om du lider av D-vitaminmangel

Slapp, trøtt og deprimert: Mange blir "vintersyke" med diffuse symptomer - men visste du at det faktisk kan være på grunn av lave vitaminverdier?

6. desember 2017 av Merethe Hommelsgård

Hvorfor får man D-vitamin mangel?

Fra oktober til april er det dessverre ikke sterke nok UV-stråler fra solen her i nord. Når huden din ikke får nok sollys får den dessverre ikke til å produsere depresjonsvennlig D-vitamin.

Mange nordmenn har D-vitamin mangel uten å vite det. Men føler man seg slapp, trøtt og deprimert kan det være lurt å bestille en time hos legen for å sjekke vitamin-nivået. Ytre påvirkninger som stress og dårlig kosthold kan også påvirke, og noen er hardere rammet enn andre.

deprimert og trøtt vitaminmangel
Depresjon kan være D-vitamin mangel:

Mange opplever at D-vitamin tilskudd kan hjelpe mot en slapp og trist kropp. I Norge er det lurt å ta tilskudd i vintermånedene, reise en tur til varmere strøk for å få tilstrekkelig sollys eller være nøye med kosthold slik at D-vitamin nivået holder seg høyt nok.

© Getty Images

Kroppen lager D-vitamin av sollys

Kroppen kan som sagt produsere D-vitamin selv, men er da avhengig av sollys. I nord vil ikke solen stå høyt nok på himmelen mesteparten av året, og mange velger derfor å ta en tur til varmere strøk for å få litt påfyll med D-vitaminer. Det finnes derimot en billgere og raskere løsning, nemlig å få D-vitaminet tilført gjennom kosten i vintermånedene.

Vitamin D er spesielt viktig for hjernen - noe egg, fisk og melk er en god kilde til.

Særlig burde du spise mye fet fisk, tran, smør og eggeplomme. Egg er en matvare som er proppfull av flere vitaminer. Faktisk inneholder egg alle vitaminer bortsett fra C-vitamin - en god grunn til å spise egg til frokost!

En annen kanskje overraskende matvare som inneholder mye vitamin-D er kantarell. Dessuten er noen typer soltørket sopp, slik som ofte brukes i risotto, spesielt rikt på D-vitamin.

Sopp inneholder D vitamin:

Gjør soppen enda mer næringsrik ved å legge skivet sopp en stund i solen. Da blir enda mer av D-vitamin i soppen på grunn av UV-strålene fra sola.

Prøv soppen portobello eller aromasopp! Den får du tak i på nærmeste supermarked. Soppen inneholder D vitamin og har like høyt nivå av aminosyrer som chili, gulrøtter og brokkoli.

Syk av D-vitamin mangel

I noen tilfeller kan mengden D-vitamin i mat kan ikke dekke kroppens behov - i hvert fall ikke om vinteren. Da er D-vitamin i pilleform den beste løsningen! Du får kjøpt kosttilskuddet på de fleste apotek.

Vitamin D tilhører de fettløselige vitaminene og anbefalt daglig dose for voksne menn og kvinner i Norge er fra 10 mikrogram.

Der man ser høy forekomst av benskjørhet, ser man også at nivået av D-vitaminer er lavt. D-vitamin beskytter mot benskjørhet, i tillegg til en rekke andre sykdommer:

  • hjerte- og karsykdommer
  • diabetes
  • leddgikt
  • MS
  • sykdommer knyttet til nervesystemet

Større sjanse for depresjon

Mangel på D-vitamin kan ha sammenheng med depresjon, og doktorgradsstipendiat Marie Kjærgaard har funnet ut at personer med lavt D-vitamininnhold i blodet har 41% større sjanse for å utvikle depresjon enn de som har tilstrekkelig med vitamin D.

Symptomene på en vinterdepresjon kommer ofte snikende om høsten, husk da at en tur til legen for vitamin-sjekk kanskje kan hjelpe deg!

Kanskje er du også interessert i...