vann i kroppen
Hovne bein:

De fleste av oss har opplevd å hovne opp i legger og ledd etter lange flyreiser, varme dager, lange middager med mye salt eller kanskje et vinglass for mye.

© Getty Images

Vann i kroppen: Slik blir du kvitt vannansamlingene som gir hovne ben!

Vi har undersøkt årsakene til vanlige årsaker bak vannansamlinger i beina, hvordan det påvirker deg, og hva du kan gjøre for å minske plagene med vann i kroppen.

12. juni 2019 av Ranveig Bråtveit

Kvinner er mer utsatt for vannansamlinger

Rundt seksti prosent av kroppen vår består av vann, og dette vanninnholdet er uavhengig av om vi drikker en eller fire liter væske i døgnet. Kvinner har generelt høyere vannprosent i kroppen enn menn, og er mer utsatt for vannansamlinger. 

Noen sliter med vann i kroppen konstant, mens andre opplever væskeoppsamling i forbindelse med reiser, varmt klima, svangerskap, menstruasjon, vektøkning, medisinbruk, redusert bevegelighet eller dårlig kosthold. Og som det meste annet, blir plagene verre jo eldre man blir.

Kan man fjerne cellulitter helt? Hvilke metoder er best?

Årsaker til vann i kroppen

I ansiktet kan overflødig væske gi poser og mørke ringer under øynene, sprukne blodkar og mindre definerte ansiktstrekk (utflytende kjevelinje, dobbelthake osv.).

I kroppen kommer for mye vann oftest til uttrykk som høyt blodtrykk og hovne legger, føtter og fingre. 


- Dette er fordi vannet følger tyngdekraften, og dermed samler seg på de laveste punktene i kroppen, forklarer hudpleier Anne Kathrine Hansen. Hevelsene blir ofte verre utover ettermiddagen og kvelden, og kan roe seg i løpet av natten. Noen kan få en økning i vekt på hele to kilo i løpet av få dager ved sterke plager.

Vann i kroppen kan skyldes medisinbruk

- Man bør være oppmerksom på at mye vann i kroppen også kan skyldes medisinbruk, eller være et symptom på medisinske tilstander som må undersøkes og behandles av lege. Vannansamlinger, eller ødemer, kan skyldes mer alvorlige tilstander som redusert blodsirkulasjon eller svikt i hjerte, lever eller nyrer. 

En enkel måte å finne ut om ødem er til stede på, er å trykke på hevelsen med en finger og se om fingeravtrykket blir stående etter at fingeren er fjernet. Ødemer trenger ikke å være farlige, men hvis du opplever å ha det ofte eller over lengre periode, er det lurt å få det sjekket hos legen fremfor å eksperimentere med selvbehandling, fraråder Monika Andersen. Hun er fag- og kvalitetsansvarlig hos hudpleieleverandøren Aponor.

Så hva kan vi gjøre for å bli kvitt overskuddsvæsken og få en strammere figur?
- Lett massasje og lymfedrenasje har vist utrolig god effekt. Hjemme kan du gjerne hjelpe til med en lett massasje i oppadgående retning ved påføring av et daglig, sirkulasjonsøkende produkt, anbefaler Anne Kathrine Hansen, som har 22 års behandlingserfaring innen forskjellige profesjonelle produktserier.

Det finnes mange produkter på markedet som gir deg en bedre sirkulasjon

Disse vil ikke gjøre underverker ved siden av feil kosthold og lite bevegelse, men de øker effekten når du allerede gjør en innsats. Noen produkter tar ”toppene” når du opplever forverring i forhold til normalt, som ved flytur eller PMS. Kremer som kjøler og samtidig øker sirkulasjonen, føles behagelige og er effektive.

Eksempel på drenerende ingredienser:

  • Koffein
  • Hestekastanje
  • Kjerringrokk
  • Brennesle
  • Teofyllin
  • Hydroxyethylrutosider
  • Pagodetreknopper
  • Peppermynte
  • Grapefrukt
  • Salvie
  • Lavendel
  • Eukalyptus
  • Sitron
  • Svart pepper
  • Rosmarin
  • Geranium
  • Sitrongress
  • Sypress
  • Kalium
  • Magnesium


Koffein er selve dronningen av drenerende ingredienser i kosmetikkindustrien.
Ved lokal påføring vil koffein trekke dypt ned i huden, og helt ned til fettlaget. Effekten er at vann frigis fra vevet så det lettere kan tas opp av blodåresystemet, og dermed fraktes bort og ut av kroppen.

Tørrbørsting med en myk naturhårbørste

Tørrbørsting med en myk naturhårbørste er en velkjent og effektiv metode for å stramme opp kroppen. Det er supert for blod- og lymfesirkulasjonen, i tillegg til å fjerne døde hudceller og gir deg en kickstart på dagen. Så gjør det gjerne til en vane å børste kroppen hver morgen før du går i dusjen! Start ved føttene og børst med lange, rette tak opp mot hjertet. 


Et tips er å dryppe fire dråper rosmarinolje på børsten før du starter, rosmarinen øker sirkulasjonen enda mer. Men sørg for å bruke en børste av god kvalitet! Er den for hard kan den skrape opp huden og gjøre den sår, og er den for myk har den ingen effekt. Etter dusjen kan du godt bruke en drenerende kroppskrem, for å maksimere effekten ytterligere.


Også andre plager kan ha sin årsak i væskeoppsamlinger i kroppen, for eksempel ødematøs cellulitt, som er en av de vanligste formene for appelsinhud. Denne typen cellulitt skyldes vann­ansamling rundt fettvevet på spesielle områder, ofte rumpe og lår.

drenerende krem kan hjelpe mot vann i kroppen

Produkter med koffein kombinert med regelmessig massasje vil redusere cellulitt

Kjersti Johansen, Cand. scient. og nordisk fagsjef i hudpleieleverandørfirmaet Dermanor, kan mye om dette:

- Mot cellulitter som skyldes vann i kroppen, er det utviklet mange produkter som skal bidra til å drenere væske bort fra området. Ved bruk av produkter med koffein kombinert med regelmessig massasje, vil man kunne redusere denne typen cellulitt. Jeg anbefaler spesielt en tøff behandling fra Matis: Ice-Cold Slimming Treatment. 


Det er en uvanlig effektiv cellulitt-behandling, som er perfekt for alle som plages av vannansamlinger. Den benytter seg av kulde og planteingredienser i mikrokapsler, og er sterkt sirkulasjonsøkende og vanndrivende. Det beste resultatet får man etter to behandlinger i uken over fem uker, men man får en god, drenerende effekt av en enkelt behandling.  

Men det aller viktigste er, som alltid ellers, et sunt kosthold og mye og regelmessig mosjon.
Lars Ranes anbefaler en base-dannenede diett, dvs. kosthold og kosttilskudd som gir en god forsyning av basiske mineraler. 


- Grønnsaker er generelt basedannende, det er også frukt, men enkelte må være mer forsiktig med sukkerinnholdet i en del frukter. Base gjør det lettere for kroppen å nøytralisere og skille ut sure avfallsprodukter. De har en tendens til å hope seg opp i underhudsfettvevet og annet kroppsvev hvor de ikke gjør så stor skade som i indre organer, forteller han.

vann i kroppen kan hindres med godt kosthold

Basekur mot vann i kroppen

I henhold til tradisjonell syre- og base-teori vil kroppen tynne ut syreavfallet med vann for å gjøre det mindre surt og giftig. En base-kur kan derfor være nyttig for å minske innholdet av overflødig vann i kroppen og giftstoffene som binder dette i kroppsvevet. 


For å “speede” opp dreneringen av slike sure depoter kan man også ta en 2-3 måneders kur med et basepulver, som for eksempel Urbase. Det består av en god balanse av de viktigste basiske mineralene: kalsium, magnesium, kalium og natrium - alle bundet til basiske karbonater. Rør to måleskjeer ut i et stort glass vann og drikk før du legger deg. Da bruker kroppen natten til å nøytralisere og skille ut syren. Resultatet kommer ut på første toalettbesøk om morgenen.

skrubb for å forhindre vann i kroppen
Den verdensberømte hudpleieren Ole Henriksen mener vi kan takke oss selv for de hovne leggene våre. Han legger skylden på den moderne tids stillesittende livsstil, raffinerte og prosesserte matvarer og høye alkoholkonsum. Selv lever han et sunt og aktivt liv og praktiserer yoga:

- Et lavt aktivitetsnivå fører ikke bare til vannansamlinger, men også en treig metabolisme, som på sikt kan gi høye nivåer av giftstoffer i kroppen. Kroppen vår er nemlig skapt for å bevege seg. For å fungere optimalt må den derfor være i jevnlig fysisk aktivitet. Det er viktig for å holde lymfesirkulasjonen i orden, og dermed skille ut avfallsstoffer og overflødig væske, sier Henriksen.

Mosjon er bra mot vann i kroppen

Monika Andersen forklarer prosessen slik:
- Når hjertet ikke får pumpet blodet opp igjen fra bena i det store kretsløpet, vil blodet hope seg opp i venene, og presset forplante seg videre til kapillærene (de tynneste blodårene, som vi kan se under huden). Blir trykket for stort, vil noe av blodet sive ut gjennom kapillærene til underhuden. 


Lymfesystemet i underhuden tar seg normalt av ”oppryddingen” av denne overskuddsvæsken. Hvis lymfesystemet ikke klarer å kvitte seg med denne væsken vil den hope seg opp i underhudsvevet, og det er det som vi til daglig kaller for vann i kroppen. Vevet hovner opp, og huden kjennes spent og blank. Ofte skyldes dette for lite aktivitet. 


Hvis blodet skal komme opp fra bena igjen etter å ha blitt pumpet nedover av hjertet, er det nødvendig å bruke musklene i føtter og ben. Når man bruker disse muskelgruppene trykkes nemlig de store returårene i bena sammen, og siden det er klaffer i årene som hindrer blodet i å renne bakover, vil enhver bevegelse av føtter og ben pumpe blodet oppover igjen. Dette kalles for venepumpen.

Rent praktisk er det bra å gå mange små turer i løpet av dagen, og vippe med føttene når man sitter ned. All bevegelse hvor man bruker leggmusklene er bra, fordi dette hjelper til å pumpe blodet opp mot hjertet igjen, og dermed få unna noe vann i kroppen. 

støttestrømper mot vann i kroppen

Støttestrømper mot er bra

Vipp med føttene, gå turer i ulendt terreng, ta trappene eller gjør knebøy på tærne, råder naturopat og ernæringsterapeut Carina Svardal fra Gimle Økologiske Parfymeri. Det er også fint å ta pauser i løpet av dagen hvor man lar bena hvile høyt. Legg gjerne bena på bordet om det passer seg!

Dårlig kosthold er synder 

Ellers er altså dårlig kosthold en hovedsynder. I ferdigmat skjuler det seg mengder med salt, som er en av hovedårsakene til at væske bindes til kroppen. Når vi spiser sunt derimot, fôrer vi kroppen med kvalitetsbrennstoff som får metabolismen vår til å fungere på best mulig måte. Det gir oss en generell økning i energinivået, og forhindrer vannopphopninger på sikt. Så gjengangerrådet om å begrense inntaket av sukker og salt og lage mest mulig mat fra bunnen av, gjelder også her. 


Ironisk nok er det også viktig å drikke mye vann for å unngå vann i kroppen. Det er for å vanne ut saltet, som ellers kan forårsake vannansamlinger. 


Det finnes matvarer som virker vanndrivende, og som det dermed kan være hensiktsmessig å spise mer av for å øke dreneringen i kroppen. Carina Svardal anbefaler selleri, tranebær, persille og fennikel, i tillegg til te av kjerringrokk, lakrisrot eller brennesle.

Hvilke profesjonelle behandlinger kan hudpleieren bidra med?

- La meg først fastslå at den gode, gamle massasjen vi tidligere brukte til behandling av vann i kroppen, absolutt ikke anbefales! opplyser Anne Kathrine Hansen, kanskje overraskende på mange. 


Hard, knaende massasje kan stimulere større væskeopphopning i vevet. En slik massasje må i tilfelle alltid etterfølges av lymfedrenerende behandling om den ikke skal forverre problemet. De fleste hudpleieserier tilbyr effektive drenerende behandlinger med gode resultater. Av erfaring ville jeg kombinert disse med lymfedrenasje, enten manuelt eller med en form for apparat. Lymfedrenasje er en teknikk alle hudterapeuter lærer på skolen. Målet med denne behandlingen er å få drevet lymfen tilbake til venstre skulder, hvor lymfesystemet møter blodsystemet.

Kanskje er du også interessert i...