Maya Gulbrandsen er coach i Taras livsstilspatrulje.

© Tara

10 trinn til bedre selvfølelse

Dårlig selvfølelse? Få coachens beste tips!

26. september 2011 av Marit Lien

Å ha god selvtillit er ikke det samme som å ha god selvfølelse. Du kan være dyktig på mange områder og allikevel ha det mindre godt med deg selv.


– Vi kvinner har lett for å spørre venninner eller andre om hva vi skal gjøre. I beste fall får vi tømt vår egen søppelkasse for en stund, men venninner har andre referanserammer enn deg. Du må bli kjent med deg selv og lytte til din egen stemme. Det betyr hard jobbing, men også mye mestring og økt selvfølelse, forteller coach Maya Gulbrandsen.

Her er hennes 10 trinn til bedre selvfølelse:

1: Hva vil du?

Kvinner har lett for å se på alle andre når de skal definere seg selv. Det er fort gjort å ønske seg krøller dersom man har glatt hår, og de som har blå øyne vil gjerne ha brune. Men dette kan du jo aldri få. Du vil aldri bli som en annen. Du må faktisk begynne med deg selv, og kjenne etter hva som er viktig for deg.


2: Finn dine verdier

Mange vil påstå at de ikke aner hvor de skal begynne arbeidet med seg selv, for det blir for stort og for uoversiktlig - det er jo noe som mangler både her og der i livet. Da er det viktig å øve seg på å høre på sin egen stemme, og kjenne etter hva som er viktig for deg.

Dersom du går over dine egne grenser kan du få vondt i magen, uro i brystet eller smerte i solar plexus. Spør deg da hvorfor du får en dårlig følelse i bestemte situasjoner. Kjenn på det, og finn ut hva du vil gjøre med det. Hvor lenge vil du ha det sånn? Spør deg selv mange ganger om dagen. Lever du bevisst, eller lever du nærmest bevisstløs?

Maya mediterer via solar plexus. Hun mener stillhet gjør underverker. Og at det er viktig å huske at det ikke finnes riktige eller gale metoder. For det som er riktig for en person kan være feil for en annen. Dette er veldig personlig, og det kan endre seg med tiden.

Men det finnes en fellesnevner for oss alle, og det er å ta ansvar for seg selv.


3: Hvor brenner det?

Ofte vil det være noe på flere områder i livet ditt som må fram i lyset. Da hjelper det å ha struktur på det du skal jobbe med, for du kan ikke gjøre alt på en gang. Finn ut hvor det kjennes som om det brenner i livet ditt, og begynn der.


4: Skriv det ned

Dette er en øvelse Maya lærte da hun var på skrivekurs: Legg en skriveblokk ved sengen, og skriv uhemmet og usensurert i et kvarter etter at du har våknet. Ikke se på det du har skrevet før det har gått en god stund. Maya lot det gå en måned. Da begynte hun å gråte av det hun hadde skrevet, for det var så sterkt å oppleve sin egen stemme så tydelig og klart.


5: Sett deg mål

Gi hvert av områdene under en karakter mellom 0 og 10.

  • Jobb/karriere
  • Moro/fritid
  • Familie/venner
  • Helse/trening
  • Økonomi
  • Personlig utvikling
  • Hjem/fysiske rammer
  • Kjærlighet

Dette hjelper deg med å definere livsområdene dine, og det gir deg et raskt overblikk: Hvordan går det med kjærligheten, og hvilke verdier må være på plass før du kan ha det godt med kjæresten? Hvordan vil du at forholdet til familien din skal være, og hvilket forhold har du til vennene dine?

Hvert tema kan deles opp i flere bolker. Hvordan ser økonomien din ut i dag? Er det bare tøys og tull med regningene? Da må du kanskje gi økonomien karakter 2. Men hvis du ønsker å rydde opp i økonomien og få full kontroll, kan du legge en plan for hva du må gjøre for å sette karakter 9.

Det er helt naturlig at vi vil fikse flere livsområder samtidig, men det sier seg selv at dét ikke går. Ta en ting av gangen og sett deg mål som er realistiske.


6: Vær tydelig!

Dersom du skal løse en floke under området familie/venner, vil det ofte innebære en samtale med en bestemt person. Den samtalen har du sikkert utsatt lenge, men når kan den la seg gjennomføre? Førstkommende torsdag eller om to uker? Når er du klar?

Det er nesten ingen som ikke takler sannheten. Det er når usannheter bringes på bane at det blir vanskelig.

For å få en sterkere følelse av å mestre livet, så må du gjøre en innsats. Og det er bare du som kan gjøre det.


7: Våg å si nei

Mange kvinner tenker nei, men sier ja. Ordet nei er ofte vanskelig å si. Og det henger ofte sammen med et ønske om å ville bli likt. Det er viktig å tenke igjennom hvorfor det er blitt slik, og hva du kan gjøre for å endre det. Men noen ganger må du gi avkall på både vennskap og goder for å finne seg selv.

Det kan være nødvendig å ta et oppgjør. Det er viktig å akseptere at du er født som en snill person, og at godhet er en fantastisk egenskap. Men du behøver ikke være dumsnill, for det sitter faktisk en haug med ulver rundt omkring som ikke bryr seg om hvordan du har det. Og det er din oppgave, og din alene, å være rustet og sterk nok til å takle det.

Du må rett og slett bli din egen beste venn.

Selv en utdannet coach som Maya må bruke teknikker for å overleve hverdagen. Mange ganger om dagen spør hun seg selv; hva trenger jeg nå? Som mange andre kvinner krever hun mye av seg selv, og noen ganger blir det litt vel mye – og da må man stoppe opp.


8: Kjenn på følelsen av å lykkes

Ofte tør vi ikke tenke tanken på å lykkes. Vi er så redde for å mislykkes at det nærmest blir en selvoppfyllende profeti. Det er viktig å tørre å kjenne på følelsen av å lykkes; for eksempel følelsen av å få kjærlighet. I stedet for å være redd for å møte feil mann neste gang, kan du kjenne på hvor herlig det er når du er sammen med ham du elsker og som elsker deg. Selv om du har møtt feil mann tidligere, så er ikke alle menn feil mann for deg.

Det å sette seg inn i følelsen av å lykkes eller i en situasjon du ønsker å oppnå, kalles affirmasjoner. Maya bruker dem ofte. Når hun våkner om morgenen sier hun til seg selv at hun er en suksess. Det spiller ingen rolle at hun ikke er en suksess akkurat da, for hun skal bare kjenne på følelsen av å være det.


9: Skill mellom fortid og nåtid

Mange kan ha opplevd dramatiske ting tidligere i livet. Disse hendelsene er blitt sittende igjen i kroppen som traumer eller vonde sannheter. Kanskje du må snakke med en profesjonell for å få ut selve traumet, men deretter kan det være til hjelp å snakke med en coach for å finne veien videre.

Det er viktig å huske at det som har skjedd tilhører fortiden, og at du nå har nye muligheter. Skill mellom fortid og nåtid.

Mange som sliter med lav selvfølelse har vokst opp med en autoritær far og en unnfallen mor. Det kan være vanskelig å bryte dette mønsteret, men man skal også være klar over at det også er mulig å ta med seg de positive egenskapene til foreldrene sine. For det er alltid noe positivt også. Det som ikke er positivt kan du faktisk kaste. Nå er du en voksen person med ansvar for eget liv, og da behøver du ikke ta det negative med deg videre.


10: Belønning

Det er lov å verdsette seg selv. Du kan bestemme deg for å bruke det neste året på deg selv og din egen selvutvikling. Det er ikke det samme som å være egoistisk eller selvsentrert, for du kommer aldri til å bruke all din våkne tid på kun deg selv.

Men du kan prioritere å lytte til din egen stemme og bli kjent med den. Du kan lære deg meditasjone for å finne ro til å høre din indre stemme. Du kan gi deg selv et spaopphold eller en uke med stillhet i kloster.

Mayas høyeste ønske var å møte Dalai Lama i København. Hun bestilte reisen et år i forveien, og visste slett ikke om det kom til å passe inn i livet. Men det fine er at det som er planlagt passer alltid inn, for man tilpasser nye avtaler etter de som allerede eksisterer.

Det er mange små steg som til sammen danner vår livsutvikling. Søken etter selvfølelsen varer hele livet. Du blir aldri ferdig. Og du har mye spennende i vente.


Seneste

Kanskje er du også interessert i...