selvhypnose
© Getty Images

Slik hypnotiserer du deg selv til bedre selvfølelse

Bruk av selvhypnose i ditt underbevisste sinn kan dempe angst og fobier, styrke selvfølelsen, møte din indre kritiker og påvirke dine spise-uvaner. Lær deg ekspertens råd til selvhjelp – og øk selvfølelsen din på egen hånd!

15. august 2022 av Lisbeth Skøelv

Nøkkelen til et bedre liv kan ligge gjemt i underbevisstheten. Sliter du med vonde følelser, ligger mye av det i ditt ubevisste sinn. Du kan selv påvirke det ubevisste gjennom selvhypnose. Bent-Ivan Myhre, som er norsk- og amerikansk-sertifisert klinisk hypnoterapeut og daglig leder i Mentro, lærer bort selvhypnose og hjelper klienter til positive endringer i livet sitt. 

– Alle våre følelser og tankeprosesser ligger i vårt underbevisste sinn. Noen ganger forstår vi ikke vårt eget reaksjonsmønster. Vi kan være redde for ting eller situasjoner vi vet er helt ufarlige, likevel kan kroppen reagere som om vi er i livsfare. Andre ganger føler vi ubehag i sosiale situasjoner, eller føler at vi ikke er bra nok. Å ikke føle seg bra nok kan ta form av å ikke søke jobben vi har lyst på, ikke si hva vi tenker i møter, gruble over ting vi har gjort, og snakke nedsettende om oss selv. Dette er tanke-vaner og såkalte tro-systemer, forteller Myhre, som daglig mentaltrener mennesker som ønsker å endre på sine tanke- og følelses-uvaner. 

selvhypnose bedre selvfølelse

EGENOMSORG: – Å snakke pent til seg selv bør en gjøre ofte, og la det bli en vane – i stedet for den uvanen mange har med å kun snakke ned seg selv, sier hypnoterapeut Bent-Ivan Myhre.

© Getty Images

– Det er flest kvinnelige klienter som kommer, jeg antar at hele sju av ti er kvinner. Det kommer nok av at kvinner generelt er langt flinkere enn oss menn til å ta egne følelser på alvor og aktivt gjør noe med det. Jeg opplever også at de har lettere for å åpne seg og er kanskje mer vant til å snakke om følelser, sier Myhre, og legger til at de fleste kvinnene som ber om hjelp, er i 40+-alderen. – Det tror jeg har med å gjøre at det skjer så mye i livet i akkurat disse årene. Når en kommer omtrent i midten av livet, kan en ofte sette i gang med en såkalt selvransakelse. Det kan komme til uttrykk ved at en begynner å stille spørsmål om en er på rett hylle i livet, både når det gjelder jobb og partner, og generelle spørsmål om fremtiden.

Han forteller at han møter mange såkalte «flinke piker» (og noen gutter). De stresser seg ut både på jobb og hjemme.

– Hvor har de da arenaen der de kan få lov til å hvile litt? I klinisk hypnose prøver vi å finne årsaken som ligger bak. Og i behandlingen handler det gjerne om grensesetting, eller manglende grensesetting. Det trener vi mye på, både å sette grenser for andre, men også for oss selv. Jeg er også opptatt av å få klientene til å kjenne at de har høyere verdi enn hva de tror og at de må jobbe mer med kjærligheten til dem selv. For jeg tror det er mange andre ting vi sliter med som hviler på akkurat det med selvfølelsen, sier Myhre. 

I de aller fleste tilfeller hvor klienter kommer med et ønske om å dempe angst, stress, bli kvitt fobien eller et ønske om å endre spisevaner, kan selvfølelse ofte være en tilleggsfaktor.

bedre selvfølelse hypnose

SELVFØLELSE: Mange ting vi sliter med, kan skyldes lav selvfølelse. 

© Getty Images

Å styrke selvfølelsen er mulig. Myhres erfaring er at når vi under klinisk hypnose får oppleve oss selv som et flott menneske som er verdt å elske og som er bra nok, da endres også måten vi snakker til oss selv på. Det igjen kan påvirke egen atferd. Vi kan våge mer, tørre å sette grenser og vi begynner å ta mer vare på oss selv.

– Selv benytter jeg selvhypnose nesten hver dag som enkel mental trening. Så nå snakker jeg aldri negativt til meg selv. Dette er de samme teknikkene jeg lærer bort til klientene mine. Det bør bli en vane å snakke pent til seg selv, slår Myhre fast.

Ofte får han spørsmål om hva klinisk hypnose er, hvordan det oppleves og om en som klient har kontroll. Myhre forteller at du nesten kan sammenligne det med å drømme deg inn i en spennende bok, eller se en film som du føler du er til stede i. Når han hjelper klienter med klinisk hypnose, er det egentlig selvhypnose.

– Det er klienten selv som hypnotiserer seg selv ved at de forestiller seg bilder og opplevelser han foreslår. På den måten har de selv full kontroll. Det er umulig å hypnotisere noen mot sin vilje eller at de sier eller gjør ting de ikke ellers ville ha fortalt eller gjort. Jeg kunne derfor aldri fått noen til å gjøre eller si noe de ellers ikke ville ha gjort utenom hypnosen. Samtidig er sinnet er mye mer mottagelig for positive innspill under hypnoterapi, forklarer Myhre, som legger til at behandling med klinisk hypnose ikke må forveksles med showhypnose en kan se i tv-underholdning. 

Bakgrunnen for at han benytter klinisk hypnose i behandlingen, er at i det ubevisste sinnet ligger det lagret erfaringer helt tilbake til barndommen, da vi ble sosialiserte.

– Vi lærte oss såkalte overlevelsesmekanismer som hjalp oss den gang. Dette bærer vi ofte med oss videre, og det kan være til hinder for oss som voksne. Kanskje lærte vi at dersom vi satt stille og ikke sa noe da de voksne snakket, så kunne vi som barn tolke at vi da ble bedre likt. Den atferden kan feste seg som en slags programmering i underbevisstheten og gi ulike utslag i sosial omgang med andre mennesker, sier han og fortsetter:

– Jeg hadde en kvinnelig klient for en stund siden, som kom til meg fordi hun følte seg utbrent. Hun snakket om kravene på jobb og om familiesituasjonen med mann, barn, kjæledyr, foreldre og svigerforeldre. Hun sa hun hele tiden tok på seg et ansvar for alt og alle.

Under samtalen kom de inn på hennes egen oppvekst, hvor hun fortalte at foreldrene hennes alltid var opptatt og aldri snakket om følelser. Klapp på kinnet fikk hun dersom det var ryddig på rommet, eller da hun kom hjem fra barneskolen med en positiv anmerkning fra læreren. Som voksen følte hun at når hun tok ansvar og jobbet hardt, først da følte hun seg bra nok – for en liten stund. Det ble inngangen til en fin utviklingsreise, hvor hun gjennom klinisk hypnose fikk kjenne på sin egenverdi, styrket selvfølelse og en ny evne til å sette grenser. Myhre mener at vi er langt mer påvirkelige enn vi selv liker å innrømme.

– Den som er den dyktigste til å påvirke oss, er oss selv. Bare legg merke til hvordan vår egen indre dialog er og hvordan den påvirker oss på godt og vondt. Vår indre kritiker, som jeg kaller det, kan stoppe oss fra å ta sjansen på å gå den veien vi har lyst til og som vi har talenter for. Men heldigvis er det er mulig å endre på vår indre programmering.

Men man trenger jo utdanning for å bli hypnoterapeut, hvordan skal vi uten utdanning i faget klare å hypnotisere oss selv? 

– Når man går til behandling hos oss, får man jo opplæring i det til bruk det i det daglige. Og som med alt annet er det trening som gjelder. Selvhypnose er ikke så vanskelig som det kan høres ut, det er nesten en form for meditasjon. Forskjellen er at under en meditasjon skal man forsøke å dempe tankespinnet i hodet og fokusere på et mantra eller lyder eller lignende, mens du under selvhypnose skal roe ned kroppen først, før du skal visualisere de tingene du ønsker å endre på i positiv retning. Da er det tydelige bilder du skal se for deg, og da skal du kjenne inni kroppen at det skjer ønskede endringer. Myhre forteller at noen få er svært mottagelige for hypnose, og at andre må man jobbe litt ekstra med, men at de aller fleste er ganske enkle å hypnotisere. 

– En kan ikke gjøre noe feil, ingenting kan gå galt under selvhypnose, så det er ingenting å være redd for. Vi bedriver selvhypnose ofte uten å være klar over det, når du drømmer deg bort på trikken, når du visualiserer et viktig møte osv. 

Les Myhres tips under til hvordan du selv kan prøve deg på selvhypnose.

Lær deg selvhypnose - trinn for trinn

Øvelsen tar sikte på å endre måten du snakker til deg selv på, som igjen kan påvirke selvfølelsen, evnen til å sette grenser og å bli mer glad i deg selv.

  • Sett eller legg deg ned på et behagelig sted. 
  • Ta noen dype inn- og utpust og gjør deg så tung i kroppen som mulig. 
  • Lukk øynene. Start gjerne med å kjenne etter i hver eneste kroppsdel hvordan det kjennes ut akkurat der du fokuserer på. Begynn med føttene og jobb deg oppover helt til hodet. Forsøk å gjøre hver kroppsdel så tung og avslappet som mulig. Når du kommer til ansiktet, forsøk å la alle musklene bare slippe taket. 
  • Når du er i en mest mulig avslappet tilstand, forestill deg at du er på et sted som du liker å være på. Et sted hvor du føler ro og trygghet. Legg merke til detaljer som kommer til syne, kanskje lyder, lukter og enda bedre om du kan føle på enkelte gjenstander. 
  • Forestill deg så at det dukker opp et lite barn foran deg. Dette barnet er deg selv da du var en liten jente. Legg merke til hele jenta, håret, ansiktet, klærne, hva hun gjør akkurat der og da. Forsøk å få øyekontakt med henne, kjenn godt etter hvordan du ville tatt vare på henne om hun var din datter. Fortell henne akkurat det du vet hun nå trenger å høre fra deg. Legg merke til responsen og bruk tid på å bygge tillit, som du ville ha gjort til et barn. Spør henne gjerne også om hun har noe å si til deg og hva hun trenger. Lytt til svaret og ta godt vare på henne nå. Dette kan ta litt tid, men fortsett å bygge denne tilliten. • Avslutt med å love henne at fra denne stund vil du alltid passe godt på henne, alltid si snille ting til henne og bygge henne opp. Løft henne opp på fanget og forestill deg at hun nå tar plass på et trygt sted inni deg. 
  • Etter å ha utført denne øvelsen bør du daglig visualisere henne. Se henne dukke opp ved siden av deg, gi henne ros og komplimenter. Fortell hvor stolt du er av henne. Du vil etterhvert forstå at hver gang du snakker til deg selv og om deg selv, er det henne du snakker til. Det bidrar til å endre måten du omtaler og ivaretar deg selv på. Jo bedre du kan leve deg inn i dette, jo sterkere setter det seg – og til slutt blir det en vane. De gangene du er i tvil om hva som er bra for deg, visualiser jenta stående foran deg. Spør henne hva hun vil i denne situasjonen. Da vil du få et ærlig svar det er verdt å lytte til. Lykke til!

Du vil (garantert) også like

Kanskje er du også interessert i...