Sissel Gran
Alder: 69.
Bor: I Oslo.
Familie: Gift med Ola
(73), har barna Åse (42)
og Sara Lu (23).
Yrke:
Terapeut, spesialist i
klinisk psykolog
«Seksuelt begjær kan gjøre oss skruppelløse, vi kan komme til å begå unevnelige handlinger som rammer våre nærmeste – og oss selv – uten nåde, og det kan straffe seg.»
Fra boken «Men størst av alt er begjæret»

LITTERÆRT BEGJÆR: Sissel Gran bruker i boken passasjer fra litteraturen for å forklare forskjellige sider av begjæret. – Norske kvinnelige forfattere som Nina Lykke, Vigdis Hjorth, Hanne Ramsdal og Berit Hedeman har levert drivende gode betraktninger om begjæret i mange av sine bøker, mener hun.
© Svein FinneideHvorfor en bok om begjær?
– Vi undervurderer konstant hvor komplisert menneskelig kommunikasjon er, og når
begjær er involvert, hos den ene eller begge
parter, kan det bli rot. Det gjelder både i etablerte parforhold og i tilfeldig sex. Begjærets
natur er kaotisk, det er iblandet makt og
aggresjon, egoisme og skam, og forstyrrer vår
ellers tilsynelatende rasjonelle og siviliserte
tenkning og atferd. I vår kultur har vi en veldig sterk tro på fornuften og den gode viljen.
Vi kan komme til å glemme at det finnes en
skjult lidenskap i oss som kan gjøre oss hjelpeløse når den melder seg på feil sted, til feil
tid, med feil person. I arbeidet med par har
jeg jo sett det så ofte. Vi har riktignok et
sterkt behov for trygghet og tilknytning, men
også en trang til løsrivelse, overskridelse og
spenning. Vi er vandrende motsetninger, og
det er denne motsetningen i oss jeg ville
utforske i boken.
For det er begjærets mørke, destruktive
side du har valgt å se nærmere på. Hvorfor?
– Det finnes mange nok bøker og samlivsspalter som hyller vellyst og erotisk glede,
men mennesket er en bærer av både lys og
mørke. De fleste har en eller annen gang stått
ansikt til ansikt med noe i seg selv, og kjent på
at noen ganger kan vi komme til å gjøre det
motsatte av hva vi tenker er rett, vi blir uforståelige for oss selv. Det gode er i oss, men
også kimen til det destruktive. Jeg ville utforske dette noe i oss som kan få oss til å gå imot
vår egen overbevisning.
Du snakker om «villskapen i oss mennesker, den som sitter i kjøttet og føles
ukontrollerbar». Hva mener du med det?
– Begjær kan føles ubetvingelig, ukontrollerbart, kroppslig, nærmest som en fremmed
del av oss selv. Jeg vet at mange har kjent på
dette, hvordan begjær – ens eget og andres
– kan ta innersvingen på fornuften og sende
oss inn i situasjoner som forskrekker oss og
noen ganger skader oss. Vi kjenner ikke oss
selv så godt. Og vi er dårlige til å forutse
hvordan vi vil reagere i utsatte situasjoner.

GÅR INN I MØRKET: Terapeut, spesialist i klinisk psykologi og forfatter Sissel Gran utforsker i sin nye bok det mørke og destruktive i begjæret vårt som kan få oss til å gå imot vår egen overbevisning.
© Svein FinneideHar du selv kjent på denne villskapen?
– Ja, selvsagt. Det er vel derfor jeg kan
skrive om det.
Utroskap er et viktig tema i boken. Du
skriver at du ikke forsvarer det, men forstår det. Hva mener du med det?
– For å si det med parterapeut Esther
Perel: «Utroskap er et vindu inn til menneskets hjerte». I sin bok «The state of affairs.
Rethinking infidelity» snakker hun om
hvordan utroskap kan fungere som en kilde
til revitalisering eller oppvåkning, som en
slags motgift mot døden. Jeg har sett dette
mange ganger, hvordan en affære kan knyttes til personens følelse av sårbarhet og
ensomhet i parforholdet. Verken Perel eller
jeg forsvarer «løsningen», men å forstå
handlingen er ikke så vanskelig. Å treffe en
annen, bli sett og beundret og begjært og
selv beundre og begjære, kan uten tvil tjene
som et botemiddel mot følelsen av langsomt
å svinne hen.
Voldsbegjær og hevnbegjær er to andre
temaer. Hvorfor følte du det var viktig å
ta dem med?
– Det var ekstremt ubehagelig å gå inn i
temaer som voldsbegjær, hevnlyst og kilden
til våre egne og andres hensynsløse grenseoverskridelser. Det mest plagsomme var å
ikke komme unna metoo-beslektede problemstillinger. Og begjær handler om mye
mer enn sex. Jeg har vært vitne til mange
hevn- og voldsfantasier i parforhold der
utroskap har vært et tema. Hatet den
bedratte føler overfor «inntrengeren», den
som har forsøkt å ta partneren. Jeg har latt
de blodrøde fantasiene om å skade den personen som har brutt seg inn i parforholdet,
få komme frem i terapien, for å vaske dem
ut.
Vi viser frem alt i livene våre for hverandre, bortsett fra vårt seksuelle liv, det er
ofte unntatt offentligheten. Hvorfor tror
du det er sånn?
– Seksualiteten har på sett og vis en umenneskelig side som vi slett ikke har lyst til å
vise frem. Et intenst samleie der partene
hyler og hoier med fordreide ansikter er jo
ikke pent å se på utenfra. Denne siden av oss
bryter jo med vårt ellers sosialt aksepterte
selv.
Du skulle ønske vi kunne ta sjansen på å
slippe til mer av det løsaktige i oss, med
mindre skam og prydelighet, og mer
ektefølt begjær. Hva legger du i det?
– I kjølvannet av den helt nødvendige
metoo-prosessen har jeg tenkt mange ganger at den for all del ikke må bli en renselsesprosess, en kyskhetskampanje som vil
ramme kvinner hardest. Vi vil alle at kvinner som har vært utsatt for seksuell trakassering og overgrep skal bli trodd og
renvasket for skam, og vi ønsker å renske ut
overgripere, men vi må være på vakt mot det
som kan bli en utrensking av begjæret, dette
noe i oss som både er farlig og vidunderlig,
som tar oss til yttergrensene og setter oss på
prøve. Vi må ikke la vårt eget begjær verken
tilsøles eller tilsløres av en offerrolle: Vi tilsøler det dersom én dårlig erfaring for alltid
inngir oss med mistillit til erotiske kontakter og vår egen seksualitet. Og vi tilslører det dersom vi fullstendig avviser vårt eget bidrag
til den samme dårlige erfaringen. Dette siste kan
være smertefullt å ta inn, siden det kan forveksles
med at man skal påta seg skylden for noe vondt
som skjedde. Jeg kommer inn på det flere ganger i
denne boken, at vi kan bli forført av vårt eget
begjær, villedet til å gå inn i en situasjon vi burde
skygge unna. Jo bedre kjent vi blir med den fremmede i oss, desto mer rustet kan vi håpe å være i et
kritisk øyeblikk.
«Jeg håper at kulturen snart dreier i en retning der voksne og eldre kvinner også kan få lov til å være sexy uten at det betraktes som skammelig eller latterlig»
Mange savner mer begjær, hevder du i boken.
Hvorfor gjør vi ikke noe med det da?
Er det mulig å eie sitt begjær, spør du. Er det
det?
– Det er vanskelig å svare på. Men «å eie sitt
begjær» må kunne handle om å hengi seg til lyst
og lidenskap, uten skam, selv om det eller den
man begjærer, er aldri så «feil». Det handler om å
unnlate å føle evig skyld og skam i etterkant over
å ha gitt etter for sitt begjær. Det handler om
evnen og viljen til å stå ved sine drifter. Men det
handler også om å opparbeide seg en viss begjærkontroll gjennom livet, å kunne hengi seg fullt ut
eller rygge unna, når andres eller eget begjær kolliderer med det vi vet ikke vil tåle møtet med vårt
«dagslys-selv».
Du er ganske åpen om dine egne erfaringer i
boken. Var det en vanskelig avveining å være
så personlig?
– Nei. Her byr jeg bare på det vi kan kalle «mitt
avklarte selv». Resten er høyst privat.
Hvilket håp har du for kvinners seksualitet i
fremtiden?
– Jeg skulle ønske meg mindre «feminin servilitet». Det kan virke som den tradisjonelle kjønns -
ulikheten knyttet til heterofil seksualitet lever i
beste velgående, jenter og kvinner dømmes fortsatt hardere enn gutter og menn dersom de oppfører seg «horete». Det er som om det gamle
renhets- og kyskhetsidealet som har herjet
med kvinner siden
tidenes morgen, fortsatt lever. Riktignok
krever kvinner over
hele (den vestlige) verden retten til å
uttrykke sin seksualitet
som de vil, ivrig og
insisterende anført av
populærkulturen, men har den skamfriheten overføringsverdi? Er budskapet positivt endrende? Er
det reell kvinnemakt som formidles, eller er dette
bare bilder fra en drømmeverden? Det er vanskelig å vite.
Jeg ønsker og håper at kulturen snart dreier i en
retning der kvinner i alle aldre kan få slippe å slite
for å leve opp til umulige skjønnhetsidealer og at
voksne og eldre kvinner også kan få lov til å være
sexy uten at det betraktes som skammelig eller latterlig.
Les også: Dette er hemmeligheten bak et vellykket parforhold

Om boken «Men størst av alt er beg jæret»
«Begjær har alltid vært en drivkraft i oss mennesker. Det har fylt oss med et lystbetont pågangsmot til å vinne, utforske, erobre og elske. Samtidig har begjæret en mørk og mektig side. I vår tids sterke tro på fornuften og den gode viljen kan vi komme til å underslå hvordan dette mektige kan lede oss på ville veier. Trangen til å gjøre det gode er riktignok nedfelt i oss. Vi er trygghetssøkende og omsorgsfulle, men kimen til overskridelse, villskap og hensynsløshet finnes også i oss. Det forskrekker og skremmer oss, det er som om begjæret sitter i kjøttet som en fremmed del av oss selv. Kan vi bli bedre rustet til å håndtere dette fremmede i oss ved å hente det frem i lyset og erkjenne dets eksistens? Er det mulig å eie sitt begjær? Slike spørsmål er denne bokens anliggende, og for å utforske dem, tar Sissel Gran leseren med på en tur i liv og litteratur, i lys og mørke.»
Aschehoug, 399 kr.
Les også: Dette er samlivets regel nr. 1