Jonas Jonasson
Alder: 59.
Bor: I
Danderyd, nord for
Stockholm i Sverige.
Familie: Gift og har en
sønn på 13 år.
Yrke:
Forfatter.
Sosiale medier:
@jonasjonassonauthor
(Instagram).
«Den ensomme mannen på drøyt tjue år skyldte ikke noen noe som helst. Han hadde tenkt å komme seg til topps, og derfra kunne han la hensynsløsheten blomstre»
Fra romanen «Hevnen er søt AS»
Hvorfor hevn som tema i din siste roman?
– Egentlig valgte jeg i utgangspunktet å
skrive om verdien av fri kunst og ytringsfrihet, men det er mye humor å hente i ideen
om hevn, så det passet godt som et krydder i
retten.
Pleier du selv å hevne deg når du føler deg
urettferdig behandlet?
– Helt ærlig? Mitt forhold til hevn er nok
dette: Hevn gjør seg best som et tankeeksperiment, eller selvterapi om du vil. Hvis
noen tråkker deg på tærne, kan det være
deilig å tenke ut ulike grusomheter som
burde hende ham eller henne. Men så bør
det bli med det! Ikke ta hevn på ordentlig,
for det fører bare til mothevn og ny mothevn, og så har vi det gående. Det er slik
kriger starter.
Hva er det mest hevngjerrige du har
gjort?
– I virkeligheten var det sannsynligvis da
jeg som femtenåring helte aceton i min storebrors yuccapalme. Den var steindød etter tre
dager. I tankene har jeg imidlertid vært mye
mer ambisiøs.
Du har sagt at romanen er en kjærlighetserklæring til kunsten. På hvilken måte?
– Kjærlighetserklæring til den frie
kunsten! I autoritære stater som Kina er det
uttrykt direkte at kunsten skal tjene staten.
De populistiske stemningene som hersker
nå i antatte demokratier, beveger seg i den
retningen. På 1930-tallet ble ekspresjonistisk kunst brent i Berlin fordi den ikke var
nasjonalistisk nok. Det ledet i fortsettelsen
til at de brente både bøker og mennesker i
de verste grusomhetene i historien.
Se også: Våre 12 sentrale følelser

BRAKSUKSESS: Mest sannsynlig har du lest Jonas Jonassons suksessroman «Hundreåringen som klatret ut av vinduet og forsvant» – du og over 10 millioner andre i 46 land. Forklaringen tror den svenske forfatteren ligger i den universelle humoren.
© NTBVi bør alle klatre ut av vinduene våre et par ganger i livet. Det er altfor kort til bare å stå stille og fylles av for lite»
Du er mest kjent for suksessromanen
«Hundreåringen som klatret ut av vinduet og forsvant». Den er utgitt i 45
land, har solgt mer enn 10 millioner
eksemplarer og blitt til en Oscarnominert film. Hva tenker du om det?
– 46 land, faktisk. Iran er nummer 46.
Der ga to forskjellige forlag ut boken,
ingen av dem med tillatelse eller noen
form for kompensasjon til meg. Det der
med opphavsrett er de ikke så engasjert i
der, i Teheran. Det endte med at jeg havnet på både første og tredje plass på den
iranske topplisten – samtidig! Ja, hva skal
jeg tenke om hundreåringens umulige
suksess? Dette er noe som ikke går å
gjenta. Jeg er nok nesten mer stolt over at
jeg har solgt ytterligere sju millioner
bøker etter den. At jeg hadde mer å gi ...
Hvorfor tror du romanen traff en nerve
hos lesere over hele verden?
– Jeg har tenkt mye på det. Noen ganger tenker jeg at det kanskje er forskjellige
ting som engasjerer i forskjellige kulturer.
Andre ganger tenker jeg den hyggelige
ideen om at humor som fenomen kanskje
kan være global. I så fall er vi likevel ikke
så forskjellige fra hverandre. Og i neste
trinn at vi ikke trenger å være så redde for
hverandre. Den populistiske «vi-motdem»-politikken er ikke min greie.
Hva har suksessen betydd for deg?
– Jeg følte at jeg var forfatter i både sjel og
hjerte allerede i ung alder. Da jeg endelig
tok tak i det, ble det en grenseløs suksess
uten sidestykke. Hva har det betydd?
Kanskje mest av alt at jeg har friheten til å
skrive igjen og igjen uten å måtte tenke at
jeg må skynde meg av økonomiske årsaker.
Siden skynder jeg meg uansett ofte, men det
er bare fordi det er så morsomt å skrive.
Det skjedde noe litt dramatisk i arbeidslivet ditt som gjorde at du til slutt fullførte «Hundreåringen …»-boken. Hva
var det?
– Årsaken til at jeg ventet så lenge med å
debutere som forfatter, var at det alltid kom
noe annet i veien, noe jeg satset på fullt ut
døgnet rundt. Jeg gjorde journalistisk karriere, så grunnla jeg et medieselskap som
vokste til å bli et lite mediekonsern. Alt
gikk så rasende fort at kroppen og sjelen til
slutt ikke orket mer. Jeg var ferdig. Utbrent.
Jeg solgte alt jeg eide, flyttet til enden av
Luganosjøen i Sveits og satte meg under et
palmetre. Der fant jeg tilbake til meg selv
– og plukket frem mitt halvferdige, støvete
manus om hundreåringen. Lykkelig slutt,
kan du si. Som i alle bøkene mine.
Du har sagt at hundreåringen Allan
Karlsson er din «terapeut». På hvilken
måte?
– Han er så sorgløs. Og jeg ser bekymringer i alt. Iblant er det bra å ha hundreåringen sittende på skulderen, hviskende i øret
mitt. Som for eksempel når jeg er på vei til
Arlanda flyplass og har det travelt: «Hør nå
her, Mr. Jonasson. Du mister ikke flyet. Og
hvis du likevel skulle gjøre det, går det alltid
et annet.»
Med «Hundreåringen…» sa du at du
hadde «et håp om at dersom vi minnet
hverandre om menneskets alle tilkortkommenheter opp gjennom historien,
kunne vi muligens unngå å gjøre samme
feil om igjen». Hvordan gikk det, synes
du?
– Ti millioner solgte «hundreåringer».
Mange flere millioner lesere. Ikke pokker
om verden ble et bedre sted for det.
Romanene dine har ofte litt eksentriske
hovedpersoner som utsettes for uvanlige
hendelser – hvorfor liker du å skrive om
«underdogs»?
– Jeg har gjennom hele livet samlet på
rare, spennende menneskeskjebner. Jeg
beundrer alle som er litt annerledes og gjør
ting litt annerledes. Fremfor alt bør vi alle klatre ut av vinduene våre et par ganger i livet.
Det er altfor kort til bare å stå stille og fylles av for
lite.

KLATRER VIDERE: Suksessromanen «Hundreåringen som klatret ut av vinduet og forsvant» har solgt mer enn 10 millioner eksemplarer.
© NTBMan kan kanskje si at en rød tråd i bøkene
dine er at hovedpersonene dine alltid er på
reise. Hvorfor?
– Livet er en reise, ikke sant? Den som sitter
stille og bare kikker på det som skjer rundt seg, tar
ikke ordentlig vare på livet.
Du er kjent for å bruke humor i bøkene dine.
Ler du selv av det du skriver?
– Å, ja! Jeg både ler høyt og smiler! Jeg har en
hyggelig venninne som pleier å si: «Jeg kjenner
ingen som er like flinke til å le av seg selv som
deg.» Hun mener det på en snill måte, altså.
Det er forskjell på din berømmelse i
Skandinavia og i andre deler av verden. Kan
du gi oss noen eksempler?
– La oss si det slik ... I Oslo vil det ikke være
noen trengsel av folk rundt meg hvis jeg skulle spasere på Karl Johan. Men jeg har vært med i
Tysklands svar på «Skavlan» flere ganger, og så
sent som forleden fløy Markus Lanz fra ZDF til
Stockholm for et intervju. Han kom rett fra
Washington, der han hadde intervjuet Obama. Og
han skulle videre til statsepidemiolog Anders
Tegnell. Meg, Obama og Tegnell – tre forskjellige
storheter i Tyskland. Ha-ha. Hvis jeg drar til
Korea, vil leserne mine at jeg legger hånden på
dem for å bringe lykke. Det føles ganske bra å få
mye oppmerksomhet i visse land i en begrenset
periode mens man er der, for så å dra hjem og føle
seg normal igjen. De som er for berømte overalt og
hele tiden, risikerer sannsynligvis å miste fotfestet.
Jeg hørte at du nylig gikk inn i en bokhandel
for å kjøpe din egen bok. Hva skjedde?
– Det var en venn som ønsket et signert eksemplar til moren, jeg hadde ingen bøker igjen, så jeg
gikk til bokhandelen og kjøpte en bok. Det føltes
bra, da tjente jeg noen kroner i royalty også.
Ekspeditøren kjente meg selvfølgelig ikke igjen,
men da hun spurte om jeg var medlem av bokhandelen og jeg identifiserte meg, ble hun helt fra seg.
Hun slo ved et uhell inn dobbelt opp av boken, så
der tjente jeg enda litt mer royalty, he-he.
Du har skrevet på hjemmesiden din at «verden
nok ikke er like fæl som du får det til å høres
ut i bøkene dine. Den er verre». Hva mener du
med det?
– Jeg er veldig
bekymret for hvor
verden er på vei.
Forenklede, populistiske tanker har mye
lettere for å få fotfeste blant mennesker
i dag, ved hjelp av
internett. Den fornuftige samtalen, den dypere
analysen – ingen av dem passer innenfor rammen
av en Twitter-melding. I middelalderen hengte vi
folk på torget på søndager, bøddelen hadde kappe
over hodet. I dag henger folk med skjulte identiteter virtuelt sammen med andre mennesker – på
nettet.
Hva ønsker du at leserne skal sitte igjen med
etter å ha lest bøkene dine?
– Jeg vil at de skal sitte med et bekymret smil.
Verden er dritt, men det finnes håp!
For du mener selv at du sprer håp med bøkene
dine. På hvilken måte?
– Ikke glem at ingenting er så ille at det ikke kan
bli verre. Det var vel håpefullt sagt...?

Vigmostad og Bjørke, 379 kr.
© Vigmostad og BjørkeOm boken: «Hevnen er søt AS»
«Humorkongen Jonas Jonasson er tilbake med en ny ellevill komedie, denne gangen inkludert en liten avstikker gjennom kunsthistorien. ’Hevnen er søt AS’ bobler over av fortellerglede.
Viktor Svensson har store planer for Alderheims kunsthandel. Veien til makt og innflytelse går via kunsthandlerens datter Jenny – en ung kvinne som elsker ekspresjonismen mer enn noe annet.Den afrikanske medisinmannen Ole Mbatian har lenge ønsket seg en sønn. Til hans store glede dumper det ned en nesten fullvoksen en rett foran føttene på ham – bokstavelig talt.
På en nabofest får Hugo Hamlin en strålende forretningsidé: Hva gjør du om naboen tråkker deg på tærne? Plasserer søppeldunkene på feil sted? Skraper opp bilen din? Små og store irritasjoner verden over – det går det an å gjøre penger av! Firmaet Hevnen er søt AS er snart et faktum.»