ANBEFALING Spis 30 gram fiber om dagen, så følger du anbefalingen fra helsemyndighetene.

© Getty Images

Yoghurt og fiber kan motvirke lungekreft

Det er ikke bare magen som har godt av yoghurt og fiber. Lungene liker det også.

2. mars 2021 av Redaksjonen

Hvis du starter dagen med yoghurt og fullkornmüsli eller havregryn, gjør du noe bra for lungene dine. De som spiser mye yoghurt og fiber, har nemlig mindre risiko for lungekreft. 

Det viser en studie med cirka 1,5 millioner personer fra flere land. De som spiste mest yoghurt og mest fiber, hadde hele 30 prosent lavere risiko for lungekreft enn de som spiste minst av disse matvarene. Det har muligens sammenheng med at fiber og probiotika, som det er mye av i yoghurt, styrker tarmbakteriene og motvirker betennelse i kroppen. 

Den positive effekten gjaldt selv om det ble tatt høyde for røyking og andre risikofaktorer blant deltakerne. Forskerne bak studien understreker imidlertid at du ikke kan motvirke skader på lungene av røyking bare ved å spise yoghurt eller fiber

Kilde: JAMA Oncology

Vil du lage din egen yoghurt? Her finner du den enkle oppskriften

Nedenfor finner du gode kilder til både fiber og probiotika

© Getty Images

Gode kilder til fiber

  • Havregryn 
  • Rugbrød  
  • Fullkornpasta 
  • Nøtter og bær 
  • Grønnsaker og poteter

Gode kilder til probiotika

  • Cultura 
  • Kefir 
  • Surkål 
  • Kimchi 
  • Miso

Se også: Hva er miso? 

Seneste

Kanskje er du også interessert i...