Underliv
Overgangsalder:

Det er den stadig lavere produksjonen av østrogen og progesteron som forandrer den kroppen og det underlivet du er blitt så vant til.

© Getty Images

Underlivsplager mange kvinner sliter med

Plutselig kan det føles som om underlivet slett ikke vil det du vil. Det kan klø, det kan blø mye, mer eller mindre, og det kan miste interessen for sex. Det er hormoner som setter deg ut av spill. Her får du gode råd fra tre eksperter – på underliv og samliv.

5. juli 2018 av Gitte Høj

Noen ganger klør det, noen ganger svir det. Noen ganger gjør det vondt når du har sex. Og menstruasjonen kommer og går. Joda, det er ditt kjære underliv det dreier seg om. Som kan bli en utfordring i årene før og etter at din månedlige menstruasjon opphører.

Hva skjer med underlivet etter fylte 40?

Disse årene kaller vi for overgangsalderen, og den kommer som regel når vi er i 40- eller 50-årene. Hvor lenge varer den? Det er forskjellig fra kvinne til kvinne. Likevel er det et faktum at kroppen din i denne perioden – og også etterpå – produserer mye mindre av de kvinnelige kjønnshormonene som du tidligere har vært vant til at holder styr på underlivet ditt. Det er den stadig lavere produksjonen av østrogen og progesteron som lager dette oppstyret, som forandrer den kroppen og det underlivet du er blitt så vant til.

Typiske tegn på at noe er i ferd med å skje:

  • Menstruasjonen blir uregelmessig og begynner å avvike fra den normale syklusen.
  • Du kan blø både kraftigere og mindre.
  • Du kan kjenne mer smerte og oppleve annet ubehag enn normalt.
  • Slimhinnene i underlivet, blæremuskulaturen og musklene i bekkenbunnen blir svakere, og i den forbindelse kan du merke at det blir vanskeligere å holde på urinen, og at du noen ganger lekker.
  • Slimhinnene i urinveiene forandrer seg også, og derfor kan du oppleve at du oftere lider av blærekatarr eller urinveisinfeksjoner. Motstandskraften mot bakterier og infeksjoner er ikke så god som tidligere.
  • Du vil kunne oppleve at du blir øm og tørr i skjeden, slik at det kan bli et problem å ha sex. Samtidig kan sexlysten bli betydelig svakere. Derfor kan det også oppstå en rekke psykiske symptomer som bidrar enda mer til de forandringer du opplever i underlivet.
  • Dette er helt normalt! Du kan kjenne alle eller bare noen av utfordringene. Og samme hva som skjer: Fatt mot! For selv om dette er naturens gang, er det mye du selv kan gjøre for å forbedre din reise gjennom forandringene. Noe av dette vil vi gjennomgå på de neste sidene. Der stiller du spørsmålene, og eksperter gir deg svarene.

Kilde: netdoktor.dk, forskning.no, «Fri for flere hedeturer» av Søs Wollesen.

Svarene på alt du lurer på:

1. Jeg er plaget av uregelmessige blødninger

Det skjer fordi:

– Ganske mange kvinner opplever i løpet av 40-årene at menstruasjonen forandrer seg og at de får blødningsforstyrrelser. Noen får oftere menstruasjon, andre får den sjeldnere, kanskje bare hver annen måned. Mange blir overrasket over at menstruasjonen blir kraftigere og ikke, som man kanskje skulle tro, svakere jo eldre man blir. Forklaringen er at produksjonen av østrogen forand­rer seg og faller. Dette påvirker eggløsningen og dermed syklusen. Det gir seg utslag i uregelmessige menstruasjoner, forklarer gynekolog Christine Felding.

Dette kan du prøve:

– Hvis du har veldig sterke blødninger, kan en hormonspiral være en løsning. Den blir satt inn hos gynekologen, og kan sitte i minst fem år. Fordelen er at menstruasjonen blir mindre kraftig eller forsvinner helt. Det er bare få ulemper med dette. De fleste oppleves bare de første tre månedene, med f.eks. brystspreng, hodepine og lignende som kan skyldes væskeansamling i kroppen. Det gir seg etter en tid.

Ta en slimhinne-brenning:

– I noen tilfeller virker ikke hormonspiralen, og da kan det være en løsning å foreta en reduksjon av slimhinnen i livmoren. Dette kalles en endometri­reduksjon, hvor man «brenner av» slimhinnen for å løse problemet mer radikalt. Dette er et litt mer omfattende inngrep som tar 15–20 minutter, og man kan forlate sykehuset samme dag.

kraftig menstruasjon
Kraftig menstruasjon:

Mange blir overrasket over at menstruasjonen kan bli kraftigere med alderen, og ikke svakere jo eldre man blir (som man kanskje skulle tro).

© Getty Images

2. Noen dager har jeg en forferdelig kløe i underlivet

Det skjer fordi:

– I takt med at eggløsningene dine, og dermed også menstruasjonen, blir uregelmessige og etter hvert forsvinner helt, blir det mindre og mindre østrogen i kroppen. Dette merkes også i skjeden, og som en følge opplever noen at slimhinnene forand­rer seg. De kan bli veldig tørre, og vil derfor både klø og svi, noen som kan være veldig sjenerende. Slimhinnene kan føles som sandpapir, og dette kan naturligvis også være en stor utfordring under samleie, sier gynekolog Christina Felding.

Dette kan du prøve:

Gi fuktighet med stikkpiller

– Mange klarer seg med hyaluronsyre, som fås reseptfritt på apoteket og tas som vaginale stikkpiller (f.eks. Repadina Plus). Produktet gir fuktighet og kan dempe både kløe, svie og tørrhet. Det kan være en god idé å bruke f.eks. mandelolje under sex.

Eller ta en lokal behandling

– Andre ganger trengs det litt mer for å få bukt med problemene. Her kan en lokal østrogenbehandling være en løsning. Den tas som vaginale stikkpiller eller kan være en ring som puttes opp i skjeden. Den virker vanligvis i løpet av noen uker og skal skiftes ut hver tredje måned. Velger du stikkpiller, f.eks. Vagifem, bør du bruke en stikkpille ca. tre ganger i uken. Den får du på resept hos legen.

kløe i underlivet
Kløe i underlivet:

At slimhinnene forand­rer seg og blir tørrere, kan gi både kløe og svie.

© Getty Images

3. Jeg har problemer med urinlekkasje

Det er fordi:

– Et synkende nivå av østrogen påvirker urinblæren. Problemet oppstår vanligvis etter overgangsalderen. Tørre slimhinner er mer mottakelige for bakterier som finner veien til blæren og kan gi blærekatarr og urinveisinfeksjoner, sier gynekolog Christine Felding.


Dette kan du prøve:

– Lag et skjema, noen ganger ved hjelp av legen, over væskeinntak og vannlating. Noter hvor mye du drikker og hvor mye og når du tisser i et par–tre døgn. Altså både dag og natt. Dette gir et bilde av hvor mye blæren din rommer, og årsaken til at du tisser ofte og kanskje også bare litt av gangen.

Få kontroll med østrogenbehandling

– En lokal østrogenbehandling er ofte nok til å begynne med. Det gir bedre kontroll over blæren. Behandlingen gis enten som vaginale stikkpiller eller en vaginalring. Behandlingen er uten risiko for å utvikle kreft, fordi den virker lokalt og går ikke inn i blodomløpet. Har du ofte blærekatarr eller en sjenerende trang til å tisse ofte, kan det hjelpe å ta et kosttilskudd, (f.eks. Roseberry, med tranebær og hibiskus). Det gjør urinen sur og hindrer bakteriene i å sette seg fast. Du kan også ta kosttilskuddet forebyggende. Hvis det ikke virker, kan en langtidsbehandling med antibiotika i tre til seks måneder være aktuelt.

urinlekkasje
Urinlekkasje:

Et synkende nivå av østrogen påvirker urinblæren, men det finnes måter å behandle det på.

© Getty Images

4. Jeg er fraværende når jeg har sex

Det skjer fordi:

– Det kan være lurt å huske på at det ikke er mulig å være 100 prosent til stede hele tiden. Heller ikke når du har sex. Vi blir distrahert av tankene som mange av oss har vanskelig for å fortrenge. I stedet sitter vi fast i dem, og dermed stenger vi av kontakten med oss selv og også lysten til å ha sex. Tankene kan dreie seg om helt trivielle ting som gjelder deg selv, at du ikke har barbert leggene eller at skittentøykurven er full, forklarer sexolog Kathrine Berling.

Dette kan du prøve:

Øv deg med mindfulness

– Du kan ikke slippe unna tankene dine, men du opplever heller ingen nytelse hvis du tenker på alt du burde ha gjort. Forsøk å trene mindfulness, hvor du fokuserer på å være til stede i kroppen og bare flyktig registrere tankene som kommer. La dem passere uten at de setter seg fast, så du kan konsentrere deg fullt og helt om kroppen.

Kryss av for sex i kalenderen

– Tenk grundig igjennom hvordan du vil ha det, og finn ut av hva som trengs for at du kan slappe mer av. Kanskje sexkvelden burde merkes av i kalenderen, slik at du kan fjerne uønskede tanker som hindrer deg å nyte sexen?

sexliv
Fraværende under sex:

Øv på å være mentalt til stede i kroppen og la tanker passere.

© Getty Images

5. Underlivet våkner opp igjen, men jeg opplever ikke det jeg lengter etter

Det gjør du ikke fordi:

– Kvinner rundt 40 har som regel fått mer tid til seg selv og oppdager kanskje at seksualiteten har kommet litt i bakgrunnen da barna vokste opp. Nå merker du et nytt behov for å bli sett og begjært igjen. Du vil gjerne elskes, men oppdager kanskje at dere er blitt litt for makelige og mer fremmede overfor hverandre fordi sexlivet har ligget litt nede i noen år. Du er vant til å nøye deg med lite, men det fungerer ikke lenger.

Dette kan du prøve:

Vær ærlig – helt ærlig

– Hvis du elsker mannen din, bør du ruske litt i ham og sette ord på det du savner – og hva du ønsker deg. Det krever litt mot, for mange av oss lever i parallellforhold hvor vi ikke alltid vet hvordan den andre har det. Derfor kan vi nå anta mye rart om hverandre. Det kan ha blitt vanskeligere å vise følelser og å innrømme sårbarhet. Kanskje har sex blitt mer en plikt enn en lyst. Du kan ønske deg mer romantikk og mer intimitet. Kanskje går det for fort for seg og sexen har mer og mer blitt en jakt på å få orgasme. Det kan hjelpe å massere hverandre, fordi det gir små opplevelser sammen som skaper en form for åpenhet. Faktisk skal dere nå velge hverandre på nytt. For det finnes flere faser i et ekteskap. Og i et sexliv.

oppmerksomhet
Oppmerksomhet:

Snakk med partneren. Sett ord på hva du liker, hva du savner og hva du ønsker deg.

© Getty Images

6. Det er ikke bare underlivet mitt som er i krise

Dette skjer fordi:

– Forandringene i underlivet henger sammen med overgangsalderen, og det setter evnen til å mestre tap og kriser på en stor prøve. Selv om det er en naturlig periode i livet ditt, er det også en avslutning. Derfor kjenner kvinner på en følelse av tap. Mange synes det er skamfullt at de ikke lenger er et sexobjekt, og opplever kanskje at det snakkes negativt om det å bli eldre. Derfor er det viktig å tenke smart. Hvis du bare konsentrerer deg om det negative, som et slags forstørrelsesglass, kan du få problemer med å være oppmerksom på de positive sidene. Innstillingen til det å bli eldre spiller en avgjørende rolle for oss alle. En positiv innstilling setter i gang en positiv spiral, mens negative tanker om aldring kan få konsekvenser som forkorter livet ditt. Mennesker med en stereotyp og negativ oppfatning av det å bli eldre, ser ikke mening i å investere i fremtiden, sier psykolog Sisse Find Nielsen.

Dette kan du prøve:

Finn roen i uroen

– Finn ut hvem du gjerne vil være. Hvilket liv vil du helst leve – kropp, helse, jobb, forhold, økonomi – og ta utgangspunkt i hva som er mulig å oppnå. Legg deretter en plan, og gå beinhardt inn for den. Er for eksempel en sunn kropp viktig for deg, så må du trene og spise sunt.

Gjennomfør de tingene som har verdi for deg, og stol på at du kan håndtere stresset som følger med. Og her er forskerne enige:

Det er mye sunnere for helsen å jakte på drømmene enn å planlegge livet bare for å kunne unngå ting man synes er ubehagelige og vanskelige.

Omfavn negative tanker

– Ta kontroll over ditt indre. Det dreier seg om at du tar styringen, slik at negative tanker og følelser ikke tar overhånd og utvikler seg til stress, angst og depresjon. Kontroll går ut på å våge å gi slipp på den. Når du slutter med å prøve å kontrollere uønskede tanker og følelser, ender det opp med at de kontrollerer deg.

Målet er ikke – som man skulle tro – for enhver pris å unngå negative tanker og følelser. I stedet bør du utvikle tillit til at du kan klare å håndtere dem selv om de er vanskelige.

Tren deg opp med øvelser og annet som gjør at du blir bedre til å utvikle mental fleksibilitet. Dette kan for eksempel være yoga, meditasjon eller psykoterapi. Mental fleksibilitet er en direkte motgift mot blant annet stress og angst, og kan trenes opp.

overgangsalder plager
Plager i overgangalderen:

Forandringene i underlivet henger sammen med overgangsalderen. Ta kontroll over ditt indre, og gjør endringene om til noe positivt.

© Getty Images

Om ekspertene:

Christine Felding er gynekolog og foredragsholder. Les mer: felding.dk

Katrine Berling er sexolog og parterapeut. Les mer: katrineberling.dk

Sisse Find Nielsen er psykolog og coach. Les mer: sissefindnielsen.dk

Kanskje er du også interessert i...