© Getty Images

Det er aldri for sent å begynne å trene

Selv om du ikke begynner å trene før du er midt i livet, kan du få den samme gode effekten som dem som alltid har vært aktive. Hvis du først begynner å trene for alvor litt senere i livet, får du her tips om hva det er lurt å fokusere på.

19. august 2020

La oss slå det fast nok en gang: Det er aldri for sent å begynne å trene! Selv om du ikke setter i gang og blir aktiv før fylte 40 eller 50, synker fremdeles risikoen for å dø for tidlig i like høy grad som hvis du har trent siden ungdomsårene. Det understreker en ny studie. 

Mer enn 315 000 personer i alderen 50–71 år deltok i studien, og alle fylte ut spørreskjemaer om treningsvaner i forskjellige stadier av livet. Ikke overraskende viste det seg at de som hadde trent 2–8 timer i uken siden tenårene, hadde opptil 36 prosent mindre risiko for tidlig død sammenlignet med de inaktive. Men tallet var omtrent like høyt – opptil 35 prosent – for dem som ikke hadde begynt å trene før de var mellom 40 og 60 år.

Les også: Tren hele kroppen på 10 minutter

STYRKETRENING Det er viktig å vedlikeholde muskelmassen og forebygge skader

© Getty Images

BRA TRENING: Svømming er genial trening, også senere i livet. Du får mer muskler, bedre kondisjon og høyere forbrenning. Dessuten er det skånsomt for kroppen.

© Getty Images

Slik kan du trene

ETTER 40: Du kan godt trene hardt, men vær klar over at sener, ledd og muskler er skrøpeligere enn i 20-årene, så start forsiktig. I tillegg til kondisjonstrening som løping, sykling og dans, er det viktig å trene styrke for å vedlikeholde muskelmassen og forebygge skader. 

ETTER 50: Det er ekstra viktig å trene for å styrke skjelettet og hjertet. Sats gjerne på såkalt vektbærende trening, som er bra for skjelettet. Er det for tøft å løpe, kan du gå i stedet, og suppler gjerne med mer skånsomme treningsformer som svømming og sykling for å få opp pulsen.

Kilde: JAMA

Se også: Styrketreningen som funker for voksne kvinner

Seneste

Kanskje er du også interessert i...