© Esten Borgos

Guri Schanke har endelig funnet sin treningsform

- Qigong er min ladestasjon, sier Guri Schanke. Se hvordan hun holder seg slank og energisk.

21. juli 2013 av Anne-Karine Strøm

- For meg har qigong vært et vendepunkt. Siden jeg startet denne reisen for 21 år siden, har den bare fortsatt og fortsatt. Qigong lærer meg stadig noe nytt om meg selv, om å lytte innover etter hva kroppen ”forteller”. Øvelsene opprettholder selve livsenergien, sier Guri Schanke.

Naturen har vært gavmild mot Guri Schanke. Hun er født med en atletisk, smidig og nett figur. I tillegg har hun alltid likt å være fysisk aktiv, og bestandig drevet med en eller annen form for trening. Når både gener og interesser spiller på lag, er derfor mye gjort. Guri vet samtidig at det er mye opp til en selv for å oppnå god fysisk form. Hun er i dag ingen tilhenger av hardtrening, for i likhet med alt annet her i livet, dreier også fysisk aktivitet seg om balanse, mener hun.  

Guri spiser sunt uten å være fanatisk, og forsøker å få nok søvn og hvile. Hun tror generelt på måtehold og en gyllen middelvei. Med treningsformen qigong som fundament, føler hun at hun har et verktøy som ikke bare sørger for fysisk balanse, men også mentalt har qigong helsebringende effekt.

© tara.no

- Enkelte av øvelsene er inspirert av dyrebevegelser, for eksempel slange, tiger eller trane, forteller Guri, og demonstrerer noen dyreøvelser.

- Øvelsene styrker ikke bare muskler, sener og ledd, men også de indre organene og nervesystemet. Mye av tankegodset bak qigong er felles med akupressur og akupunktur,  Selv liker jeg å beskrive qigong som en ladestasjon, forklarer Guri, som har blitt så fortrolig med treningsformen at den har blitt en del av livsstilen hennes.

© tara.no

- Før drev jeg mer effektiv trening. Jeg kunne kjøre hardt i treningsstudio med styrke- og kondisjonstrening, eller legge ut på lange joggeturer. Men etter hvert merket jeg at jeg kjørte meg selv for hardt, og at kroppen ikke hadde godt av det. Når jeg trente for mye, endte det gjerne med at jeg ble forkjølet. Det var som om all hardtreningen gikk ut over immunforsvaret. Jeg tror nok at vi mennesker er veldig forskjellige hva gjelder tåleevne. Noen kan drive seg selv hardt, fly Birkebeinerløpet og løpe maraton. For egen del fungerer det bedre med mer balanserte og mykere treningsformer. Visst er det bra å trene muskelstyrke og kondisjon, ikke minst for å holde kroppen sterk, men samtidig er det også viktig å kjenne etter hvor grensene for hva som er godt for deg går. For egen del merker jeg fort når det blir for mye, og utmattelse og forkjølelse er typiske tegn, sier hun.

Guri er glad i mat, og hun liker å eksperimentere på kjøkkenet. Utgangspunktet hennes er et kosthold som er riktig sammensatt av proteiner, fett og karbohydrater, men hun er også opptatt av variasjonen av smaker. Ifølge gammel kinesisk kostholdslære, som både qigong og tai chi benytter som rettesnor innen kosthold, blir det nemlig hevdet at magen og bukspyttkjertelen trenger søtt, lungene og tykktarmen skal ha krydder og hjertet og tynntarmen skal ha bittert.  

- Jeg er ingen slavisk tilhenger av kostholdsregimer. Men stort sett holder jeg meg unna rødt kjøtt, og også tomme kalorier og store mengder karbohydrater, for eksempel brød og mat som inneholder raffinert sukker. I stedet går det mye i salat, grønnsaker, linser og bønner, fisk, skalldyr og kylling. Jeg bruker også mye urter i matlagingen, både på grunn av smaken og for helsen. Knekkebrød og korn- og frøblandinger er også dagligkost. Kroppen trenger nok energi, og derfor består frokosten som oftest av en müsliblanding som jeg lager selv. Men jeg har på ingen måte et asketisk forhold til kosthold, til det er jeg alt for glad i mat, sier hun.

En av spesialitetene hennes er hjemmelaget lasagne. Dette er livretten til Guris sønner.
- Når jeg lager lasagne, må jeg bestandig passe på at jeg ikke forspiser meg. Jeg kan nemlig være så grådig at jeg forsyner meg tre ganger og blir sprekkmett. Pasta av hvetemel kan for øvrig fint erstattes med pasta laget av fullkorn eller naturris. Jeg foretrekker helst det siste fordi hvetemel er tyngre for fordøyelsen, noe som skyldes både gluten og høy GI. Men jeg er ikke overfokusert på disse tingene. Jeg har i grunnen den samme innstillingen til kosthold som til trening: Alt dreier seg om balanse, sier Guri Schanke.

 

Seneste

Kanskje er du også interessert i...