Tren styrke og kondisjon med staver

Savner du skisesongen? Du trenger ikke snø for å få en effektiv uteøkt. Bli med og lær stavgang av Ingrid Kristiansen!

1. april 2014 av Bjørnhild Fjeld

Du synes kanskje det ser litt rart ut å gå rundt med skistaver uten ski, men visste du at stavgang er noe av den mest effektive treningen du kan gjøre? Tar du med deg stavene når du går, kan du forbrenne 67 prosent mer energi!

Maratondronningen Ingrid Kristiansen (57) har vært ”kjerringa med stavene” i over 12 år, og benytter enhver anledning til å promotere stavgang for folk hun møter på sin vei. Hun synes flere burde oppdage denne flotte treningsformen, som også kalles ”Nordic walking”.
- Jeg var ute etter en type trening jeg kunne fortsette med hele livet. Det er ikke sikkert jeg kan løpe hele livet, men jeg kan gå med staver, sier Ingrid.

Etter å ha lært seg å gå med staver selv, kom hun på at dette var noe hun også kunne lære bort til andre.
- Jeg tenkte først jeg skulle holde kurs for å lære folk å gå med staver, så kunne de fortsette på egen hånd selv. Men det viste seg at mange gjerne ville fortsette å gå med staver i treningsgruppe, sammen med meg, sier hun.
Og ja, noen synes fortsatt det er litt flaut å trene med staver alene, og risikere kommentarer fra forbipasserende som ”du har glemt skiene”.

Flere ganger i uken leder derfor den særdeles spreke 57-åringen en gjeng glade stavgjengere på en skikkelig treningsøkt i bratt terreng. Majoriteten av deltakerne er damer i alder 50+, de eldste er over 70, men det skulle man ikke tro på tempoet og intensiteten de viser.
- Det hender vi går forbi folk på joggetur, ler Ingrid, og legger til at hun mener det er mange som heller burde gå enn å løpe for å trene.
- Etter hvert som du blir eldre kan løping være en stor påkjenning, spesielt for knærne. Det å gå med staver er mye mer skånsomt for alle ledd, det skal mye til for å bli skadet.
Det er imidlertid ikke bare å sette på seg stavene og begynne å gå. Skal du ha effekt av stavgang, må du ha riktig teknikk.
- Fem minutters opplæring er et minimum, tenker jeg. De fleste erfarer at det er greit å prøve det i hvert fall et par ganger sammen med noen som kan det, sier Ingrid.

Det de fleste gjør ”feil”, er at de bare bruker stavene som støtte når de går. Det har liten treningseffekt, da kan du like godt gå uten staver. Men hvis du bruker stavene aktivt for å dra deg fremover, vil du oppleve at stavgang er en uhyre effektiv treningsform.
- Det er vitenskapelig bevist at det å gå med staver på denne måten, forbrenner 67 prosent mer energi enn hvis du går uten staver, forteller stavgangsentusiasten Ingrid Kristiansen.
Det handler heller ikke om å gå så fort som mulig når du trener med staver.
- Noen vil gjerne komme fort frem, og løper av gårde med stavene. Men for treningseffekten er det bedre å gå sakte, med kraftfulle tak. De som går bakerst i en gruppe, er de som får best treningsutbytte, sier Ingrid.
Har du gått på skitrening som barn, har du sikkert vært borti stavgang i form av ”elghufs” eller ”sprettende skigang”. Men dette er mer løping med staver, og ikke noe de fleste klarer å gjøre over lengre distanser.

Et viktig poeng for Ingrid er at stavgang er en treningsform som er veldig effektiv, uten at utøverne føler at dette gir dem blodsmak i munnen. De tar i skikkelig, men mesteparten av tiden foregår treningen i ”snakketempo”. Ingrid bruker som eksempel at gruppen hun leder i dag, gjennomfører en økt på 75 minutter. På den tiden går de 7,5 kilometer.
- Jeg tviler på at mange av disse damene hadde løpt 7,5 kilometer i ett strekk. Og for å få like god energiforbrenningseffekt av løping som stavgang, må du løpe i 11 kilometer i timen, det er ganske fort.
I tillegg til økt energiforbrenning, gir stavgang også fin styrketrening for overkroppen, kjernemuskulaturen og baken, og det er noe de fleste damer ser på som en bonus. Med andre ord: bedre kondis og bedre styrke i samme økt!

Anne Brudevold er en av de som deltar på Ingrids stavgangsgruppe en til to ganger i uken, noe hun har gjort i seks-syv år. Hun synes det er helt topp å være med på en slik treningsgruppe, og tror ikke hun hadde trent så bra på egen hånd.
- Det er veldig bra trening, Ingrid er utrolig inspirerende og flink til å instruere. Og i tillegg er det veldig fint å komme seg ut i naturen, i all slags vær og vind. Det er også sosialt, når vi går tilbake ned bakkene, prater vi sammen og vi blir godt kjent, sier Anne, som til daglig jobber med helse og vet hvor viktig det er å holde seg i form.

Skulle du gjerne økt tempoet i skiløypene i vinter? Det lønner seg å forberede seg på skisesongen med stavgang. Ingrid Kristiansen var selv langrennsløper på toppnivå før hun satset for fullt på løping, og mener folk flest har mye mer utbytte av stavgang enn rulleski som skitrening.
- På rulleski vil du nesten bare stake. Det er riktig at toppløperne staker mer enn før, men dette gjelder ikke vanlige skimosjonister. Nei, gå heller med staver i sommerhalvåret, det holder fint, og du slipper å ferdes på rulleski i trafikken med fare for å gå på trynet.

Den tidligere toppløperen oppfordrer til å trene variert, det lønner seg i det lange løp for alle som ikke har som mål å knuse verdensrekorder.
- Trener du 3-4 ganger i uken, kan du løpe en gang, gå med staver en gang og sykle en gang. Og kanskje en styrkeøkt i tillegg. Ved å trene variert, får du trent ulike muskelgrupper, og unngår å bli skadet på grunn av ensidig trening, sier Ingrid Kristiansen.

Seneste

Kanskje er du også interessert i...