stiv nakke
Stiv nakke og vond rygg?

Den finske ryggskolen, David Spine Concept, mener bevegelse er den mest effektive medisinen i behandling av muskelrelaterte problemer.

© Getty Images

Har du kroniske nakkesmerter?

Kroniske nakkesmerter er en svært vanlig årsak til sykefravær. Det er forsket mye på løsninger, uten at noen mirakelkur har dukket opp. Men kan trening hjelpe? Ja, spesielt datastyrt trening, viser finsk forskning.

28. oktober 2018 av Lisbeth Pettersen

Rygg- og nakkesmerter rager øverst på toppen når vi regner ut helsetap her i landet. Det viser sykdomsbyrderapporten fra Folkehelse­instituttet. Du dør ikke av det, men kan lide et helt liv.

Andel av helsetap i befolkningen som skyldes rygg- og nakkesmerter, er omtrent 20 prosent. Det vil si at hver femte av oss går rundt med konstant smerte i rygg/nakke.

Ulike behandlingsmetoder

I en studie publisert i tidsskriftet Manual Therapy, testet man en kombinasjon av ulike behandlingsmetoder for å se hvilke som har best effekt på kroniske nakkesmerter forårsaket av ulykker eller overbelastning.

De 200 pasientene som deltok hadde gjennomsnittlig hatt nakkesmerter i ni år. En av gruppene fikk en kombinasjonsbehandling som besto av fysisk aktivitet, spesielle nakke­øvelser og veiledning i å leve med smertene. Den andre gruppen fikk bare veiledningen. Det viste seg at pasientene som fikk kombinasjonsbehandlingen fungerte bedre i hverdagen, men at de fortsatt hadde smerter.

vond nakke
Vond rygg og nakke:

Visste du at hver femte av oss går rundt med konstant smerte i rygg/nakke?

© Getty Images

Presisjonstrening er mest effektivt

Jeg er spesielt opptatt av nakkeproblematikk fordi en nær venninne av meg har slitt med hode- og nakkesmerter i årevis. Hun har tre prolapser i nakke og rygg, og hadde gitt opp håpet om å bli bedre, etter å ha prøvd «alt».

Så kom hun over David Spine Concept, en finsk ryggskole, som mener bevegelse er den mest effektive medisinen i behandling av muskelrelaterte problemer. Men som med alle medisiner er det viktig å ta riktig dose. Presisjons­trening med andre ord. Man må trene opp de svake musklene, og la andre hvile.

Pasientens muskulatur testes først, deretter får vedkommende et rygg- og nakketreningsprogram som er nøye utregnet av en datamaskin. Datautskriften viser nøyaktig hvilke muskler som må trenes. Belastningskurvene blir utregnet, slik at målområdet aktiveres, mens leddene beskyttes.

Konseptet som er vitenskapelig testet ut i 25 år, brukes blant annet av større bedrifter og forsikringsselskap i Tyskland, som en metode for å senke sykefravær.

vond rygg
Svak muskulatur:

– Hovedårsaken til rygg- og nakke­problemene vi ser i dag, skyldes etter min erfaring at folk har for svak rygg og nakkemuskulatur, sier fysioterapeuten Peik Erla.

© Getty Images

For svak rygg og nakkemuskulatur

Fysioterapeut Peik Erla ved Økern Fysikalske i Oslo har jobbet en årrekke med kroniske rygg- og nakkeproblemer. Han er en av få norske spesialister som bruker David Spine Concept, det finnes også hos Ullensaker Kiropraktorsenter. Erla forteller at de har oppnådd svært gode resultater.

– Hovedårsaken til rygg- og nakke­problemene vi ser i dag, skyldes etter min erfaring at folk har for svak rygg og nakkemuskulatur. Spesielt den dype muskulaturen som er med på å fordele belastningen riktig på skiver og fasettledd, leddene som sitter mellom virvlene. Dette fører til en konstant overbelastning av ryggsøylen, som igjen vil gi smerte, forteller Peik Erla.

– Vi sitter for mye stille, men stress spiller også inn. Stress setter seg i kroppen.

Fysioterapeut Peik Erla ved Økern Fysikalske i Oslo
Eksperten:

Fysioterapeut Peik Erla ved Økern Fysikalske i Oslo har jobbet en årrekke med kroniske rygg- og nakkeproblemer.

Hvordan påvises nakkeproblemer?

– Nakkesmerter er ofte kompliserte å påvise konkret. Hvis årsaken er nakkesleng, ser man gjerne ikke noe galt på røntgen eller MR. Det samme gjelder for overbelastning og stress som skjer over tid. Og problemet er at når vi får vondt et sted, for eksempel i nakken, så bruker vi området mindre. Dette fører til svakere muskulatur og mer smerte.

Kan trening være løsningen?

– Ja, trening av rygg og nakkemuskler kan hjelpe godt, men det må gjøres riktig. Slik trening krever riktig utstyr, og det er det få som har, sier Peik Erla.

Våre maskiner tester først styrke og mobilitet i rygg og nakke gjennom et dataprogram som viser nøyaktig hvilken styrke de forskjellige musklene har. Det hender ofte at folk er godt trent, men likevel plages av smerter i nakke/rygg, fordi de trener feil.

– Det kan være stor styrkeforskjell på høyre og venstre side. Noen muskler kan være overutviklet fordi de kompenserer for andre som er for svake. Dette gir en ubalanse i kroppen. Svakheter i den dype rygg-/nakkemuskulaturen fører til feilbelastning og mer smerter.

– Poenget er at når lite brukte muskler får trent seg opp, vil de begynne å hjelpe seg selv, slik at spesialtrening ikke lenger er nødvendig. Men for å sette i gang prosessen, må man trene opp styrke, og få tilbake bevegeligheten på en kontrollert og smertefri måte.

Trene spesifikke muskler

Hva kan man gjøre i hverdagen for å sørge for at viktige muskler blir brukt?

– Når du har trent opp den dype rygg- og nakkemuskulaturen, vil den automatisk bli brukt igjen når du er aktiv. Da kan det være bra å gå turer i ulendt terreng, sier Peik Erla.

– Forskning viser at de små musklene, multifidusmuskulaturen, som sitter helt inne ved ryggsøylen og styrer finmotorikken i alle bevegelsene, lett mister kraften i perioder med ryggsmerter og nedsatt funksjon. Og disse musklene kommer ikke tilbake av seg selv. De må trenes opp spesifikt for å bli sterke igjen, noe David-apparatene er spesialkonstruerte til å gjøre.

Fysioterapeuten anbefaler sine pasienter å teste muskulaturen i rygg/nakke en gang i året, for å forebygge nye problemer.

Spesialapparater er nødvendig

Hvorfor er rygg og nakke er et så vanskelig område innen medisin?

– Ryggsøylen har en veldig kompleks struktur som involverer ryggvirvler, skiver, ligamenter, dynamiske bevegelser i alle bevegelsesplan, intervertebral muskulatur og de store overflatemusklene. Når smerte og dårlig koordinasjon blir lagt til denne strukturen, er det ekstremt vanskelig å starte opp med øvelser/trening på en kontrollert måte.

– Spesialapparater er derfor nødvendig for å isolere smerteområdet og ha full kontroll over bevegelse og vektbelastning. Strikk- og slynge-trening kan være gode hjelpemidler for vedlikehold av ryggen, men først bør ryggen trenes opp på en kontrollert måte, sier Erla.

Kilder: www.david.fi, www.okernfysikalske.no, www.ullks.no, www.fhi.no

Øvelse:

Har du stressnakke? 

  • Lukk øynene, slapp helt av. 
  • Sjekk deg selv, strammer du musklene ubevisst et sted? 
  • Slipp opp. 
  • Gjenta hyppig. 
Lisbeth Pettersen
Taras spaltist:

Hvordan bli mer til stede i livet og ha det bra? Lisbeth Pettersen ser nærmere på ny forskning som angår kvinner av i dag, og hvordan urgamle meditasjonsteknikker kan hjelpe i hverdagen.

© Esten Borgos

Kanskje er du også interessert i...