Få en sterk mage:
Få en sterk mage:

Tren de dype magemusklene for å minne hjernen på at de finnes og at de skal aktiveres som et gitter i kroppen. Det er ekstra viktig hvis du har hatt vondt i ryggen. 

Spørsmål og svar – hvordan få en flat mage

Taras treningsekspert Katarina Woxnerud gir deg svarene på det du lurer på!

5. november 2016 av Katarina Woxnerud

Magen min buler ut uansett hvor mye jeg holder den inn …

Svar: En mage oppfattes ofte som flat hvis den går innover. Men en «flat» mage går rett fra ribbena til hoftene. Hvis du i tillegg har underhudsfett utenpå musklene, vil profilen bule utover. Du skal ikke holde inn magen mer for å få en flat linje. Ofte holder vi inn magen for mye. Det kan føre til problemer med pusten.


Hvor mye skal man holde inn magen?

Svar: Du skal ikke behøve å tenke på å holde inn magen din. Når alt fungerer som det skal, så aktiveres de dype magemusklene automatisk. Fokuser på å trene de dype musklene med øvelser, til og med i stående posisjon, så kommer aktiveringen automatisk i hverdagen. Merker du at du mister kontrollen når du står eller sitter, så kan du holde inn magen med bare 5 prosent kraft. Det er veldig enkelt! Den lette spenningen kan innebære at du ikke passivt henger i bindevevet.


Kan jeg trene bort underhudsfettet?

Svar: Underhudsfettet blir du lettest kvitt via regelmessig mosjon og ved å spise balansert i tillegg. Hvor mye du beveger deg i hverdagen er avgjørende for fettprosenten din. Hverdagsmosjon er viktig: Gå når du kan, gjør smårengjøring hjemme, hold deg i bevegelse. Kompletter gjerne med noen treningstimer og da helst med styrketrening.

Musklene sluker en hel del kalorier, til og med når du hviler, noe som gjør at du går lettere ned i vekt. Med balansert kost mener jeg da å spise litt færre kalorier enn du trenger, og at maten er allsidig og gir mye næring slik at du blir mett.

Fett kan desverre aldri bli til muskler. Når fettet har satt seg i valker, gjelder det å forbrenne kalori etter kalori med hverdagsbevegelse eller ved intensiv trening.

En kilo fett inneholder omtrent 7 000 kcal, noe som innebærer at du må være tålmodig og ha en langsiktig kostplan.

Som kvinne trenger du omtrent 1 800–2 000 kcal per dag.


Hvorfor blir vi runde rundt magen?

Svar: At vi blir runde rundt magen kommer av at fettet dessverre ofte samles her. Noen samler mer rundt magen, andre igjen på lår og rumpe. Som kvinne har vi genetisk mer kroppsfett enn menn. Slik skal det også være. Det er ikke sunt for oss å streve etter så lav fettprosent som mulig – det kan forstyrre hormonproduksjonen i kroppen vår. Vi skal ha mer underhudsfett en mannen og det er de litt rundere, myke formene som kjennetegner kvinnen. Å ha en sterk mage innebærer ikke å ha sixpack. En sterk mage kan definitivt ha myke kvinnelige former. Så elsk dine former. Husk på at de er også en del av deg selv. Og gå for å trene de dype magemusklene, så føler du deg sterkere i kroppen og orker å bevege deg fritt. I tillegg krymper kanskje også ­midjemålet!


Hvilke treningsformer skal jeg velge hvis jeg er utrent og vil bli sterk i magen «i dybden»?

Svar: I tillegg til hjemmetrening kan du finne gode magestyrkende øvelser på gruppetreningstimer på treningssenteret, som for eksempel med yoga og pilates. 

Coretrening bør inneholde gode øvelser for de dype magemusklene også, men altfor ofte baseres timene på situps i ulike retninger, slik som planke-øvelser. Det er ingenting i veien med øvelsene, men de trener som sagt først og fremst de ytre musklene i korte perioder. 

Seneste

Kanskje er du også interessert i...