© Getty Images

Spis deg friskere med havre!

Havre er godt for magen og senker kolesterolnivået. Dessuten smaker det godt, og er kortreist!

23. november 2015 av Ulrika Davidsson

De fire kornsorteene hvete, havre, bygg og rug har alle ulike egenskaper. Havre er en favoritt både for de som tenker sunnhet og smak.

Her er noen gode grunner for å spise mer havre:

 

  • naturlig glutenfritt
  • god, litt nøtteaktig smak
  • mange bruksområder
  • inneholder sunne næringsstoffer som vitaminer og antioksidanter
  • lett å jobbe med
  • lav glykemisk indeks (GI)
  • rik på proteiner
  • dyrkes i Skandinavia
  • inneholder en geléaktig fiber som heter betaglukan, som senker kolesterolnivået
  • billig

Bak havrebrødet til Åpent bakeri

Før fantes det stort sett bare havregryn og havrekli å få kjøpt i butikkene, men nå har finnes det flere havreprodukter å få kjøpt, spesielt i helsekostbutikkene.

De nye havreproduktene har ulike bruksområder, så her kommer en liten guide:

Mathavre

Finnes nå mer og mer i store supermarkeder, og også i helsekostbutikker. Økologisk mathavre av merket Frebaco kan kjøpes på Internett fra bl.a. mathem.se. Det smaker kjempegodt og brukes i müsli eller i en fruktpai, eller du kan riste det i stekepannen og bruke det i en salat.

 

 

Havreyoghurt, havrefløte og ulike typer havremelk

Et godt alternativ hvis man vil unngå melkeprodukter. Havreyoghurt er veldig godt, og IKaffe fra Oatly er et nytt havreprodukt som passer i kaffen og er helt supert.

 

Havrepasta

Smaker helt som vanlig pasta, og passer til å servere barn i stedet for vanlig pasta med hvete. De merker ingen forskjell! Sopps selger nå fullkorn havrepasta av merket Lev godt! – et sunt alternativ i hverdagen.

 

Havregryn, fiberhavregryn og nakenhavre

  • Lag din egen müsli med havregryn – det blir kjempegodt og er også sunt!
  • Kok en god havregrøt med kanel, revet eple, solsikkefrø og linfrø.
  • Lag sukkerfrie havreboller med kakao, tørket frukt, kokos og nøtter.

 

 

Havremel og kama

Kama er mel laget av ristet havre, og brukes mye i baltisk og finsk matlagning. Det ble også brukt på Finnskogen i Norge som husmannskost. Havremel er lettere å få tak i, og kan brukes til vafler, saftige brød, pizza og paibunn.

 

 

Spis nok!

Hvis man virkelig vil få best mulige helsefordeler ved havre, så bør man spise ca. 1 ½ dl per dag. Enten for å forebygge eller for å senke kolesterolnivået. Det er nemlig slik at når betaglukaner passerer fordøyelsessystemet, samler de med seg gallesalter og bringer dem ut via avføringen. Leveren må da danne mye gallesalter, og for å gjøre det tas kolesterol opp fra blodet. På den måten minsker havren kolesterolnivået i kroppen.

Og det at havre dyrkes i Norge gjør det til et klimasmart alternativ, noe det også er viktig å tenke på.

Seneste

Kanskje er du også interessert i...