Kvinne tar sauna badstu i morgenkåpe

BADSTUE ER GULL FOR KROPP OG HODE: Å ta badstue har en rekke helsemessige fordeler, les 5 gode grunner for å ta turen innom nærmeste badstue oftere.

© Getty Images

Derfor bør du ta badstue

Å ta badstue kan gi deg en rekke helsemessige fordeler. Les her hva varme og damp kan gjøre for hjertet, hjernen og humøret ditt.

2. september 2020 av Annika Ortmark Lind

1. Godt for hjertet og blodtrykket

Kanskje avrunder du en treningsøkt med å ta sauna, men du kan faktisk ta sauna i stedet for å trene. I hvert fall når det gjelder effekten det har på hjertet og blodkar. Hjertet får mosjon takket være økt puls og at blodkarene utvides og etter en tur i saunaen synker blodtrykket, i følge en studie publisert i Journal of Human Hypertension og European Journal of Preventive Cardiology.

2. Gjør deg i bedre humør

Å ta sauna løfter humøret, til og med hvis du bare en mild depresjon. Varme har målbare effekter på seratoninnivået i blodet og mer serotonin påvirker humøret vårt positivt, konstaterer forskere ved University of Colorado, som har fordypet seg i forholdet mellom varme og velbefinnende.

3. Hjelper mot hodepine

Varmen i saunaen kan lindre hodepine, i det minste hvis hodepinen er koblet til muskelspenninger. En studie fra New Zealand viser at regelmessig bruk av sauna minsker spenningshodepine.

4. Gir kroppen en detox

Når du svetter renses porene og kroppen kvitter seg med avfall. Varme og damp hjelper altså til med å rense huden. Skrubb, peel og smør – og nyt ren, myk babyhud.

5. Virker muskelavslappende

Og hvis du har trent (eller sittet for lenge foran datamaskinen) gjør varmen at du lettere slapper av i anstrengte muskler. Forutsatt at du nyter varmen, kommer også hjernen din til å slappe av.

Hjemmetrening som bygger kjernemuskulaturen

Seneste

Kanskje er du også interessert i...