© Esten Borgos / Getty Images

Voksen Lykke

Lykken kommer i øyeblikk, glimtvis. Den er ikke en permanent tilstand. Det skal gudene vite.

11. mars 2019 av Lisbeth Pettersen

Tara-spaltist Lisbeth Pettersen

Lisbeth Pettersen (62) har vært Taras faste mindfulness-spaltist siden 2011. Hun har bakgrunn som journalist, reiselivsgründer og meditasjonslærer. Lisbeth har skrevet flere bøker om meditasjon, og høsten 2018 debuterte hun også som krimforfatter med boken «La meg ikke huske». Det er tretti år siden Lisbeth begynte å utforske mindfulness systematisk. Hun beskriver metoden som et observasjonsverktøy. Her starter Lisbeths nye spalte om mindfulness i et livsperspektiv. 

Dritt skjer med alle: Ugreie situasjoner oppstår, og vi blir nødt til å takle dem. Selv står jeg til knes i mannlort akkurat nå. En utfordring er nye helseplager. En annen, at jeg kanskje er blitt «ghostet». Nei, ikke på Tinder. 

Den greske filosofen Aristoteles sa: «Lykke er så viktig at det overgår alle andre verdslige hensyn». 

Slik definerer Wikipedia fenomenet: «Lykke er en dyp glede eller følelsen av dette. Lykkebegrepet er brukt innen filosofi, religion og psykologi, men definisjonene, innholdet og forståelsen av fenomenet varierer. Ordet lykke kan også bety flaks, medgang eller heldig skjebne». 

Kort sagt, er det opp til hver enkelt av oss å finne vår egen definisjon. Og en mulig vei til målet.
En god start er å utforske hva lykke faktisk består av, for deg og for meg. Noe er felles: Lykke er ikke en konstant tilstand. Det er heller ikke en livsstil man bare kan velge. I utgangspunktet er vi født lykkelige. Men både gener, oppvekst, og måten vi takler utfordringer på kan skape krøll på lykketråden. 

For å forstå mer om vårt personlige lykkepotensial kan vi utforske. Rydde i sinnet, grave og sortere. Når du observerer innover vil du se at lykke består av øyeblikk. Mange gode øyeblikk tett på hverandre blir de til slutt en lykkelig ettermiddag, en god uke eller måned. Du føler deg på topp. 

Å være lykkelig er en naturlig tilstand. Det er naturen påskjønnelse, et biologisk heiarop som skal gi oss lyst til å leve. Små glimt av lykke gir oss dessuten lyst på mer. Slik øker sjansen for å overleve. Kroppen vet hva den gjør. 

Men hva med hodet? Er sinnet på lag med kroppen? The mind.
Gjennom å bruke mindfulness-teknikker, kan vi observere hva tankene holder på med. Tydeligere se hva som skjer på innsiden. Og vi kan holde et øye med følelser. Hvor lugger det? Hva hindrer strømmen av lykkelige øyeblikk? 

Kanskje en ulevd sorg? Psykologien har lært oss at fortrengte følelser blir hengende ved. At de legger seg i underbevisstheten og surrer videre med sitt. Eller framtidsgrubling. Et litt angstfylt forhold til det ukjente. Engstelse for hvordan det skal gå med barna, partneren, egen helse, økonomien, og jorden. Ubevisst frykt stjeler både oppmerksomhet og energi. Mens saker vi blir bevisste, kan plasseres. Slik får vi problemet ut av bakhodet og ned på listen. Der veier det mindre. 

© Getty Images

Når vi rydder i tanker og følelser, får vi også bedre oversikt over hva som er reelle utforinger og hva som er tenkte problemer. Forskning viser at 95 prosent av det vi frykter ikke skjer. Slike scenarier blir slagg i tanken, og hindrer en naturlig flyt av lykke. Mer bevisste på hva som er reelle utfordringer, kan vi flytte fokus dit, og fokusere på det vi kan gjøre.

Men det er ikke alltid vi kan handle. Kanskje vi bare må vente. Vente-situasjoner som pågår en stund kan føre til negativt stress. Men om vi ikke har innflytelse på den ytre situasjonen, kan vi i det minste overvåke det som skjer inni oss. Ta grep over det mentale.

I februar 2019, står det fem saker på min venteliste.
De to første punktene handler om egen helse. Dette er saker jeg ikke har innflytelse over, annet enn å møte fram til medisinske utredninger.

For å unngå unødig stress mens jeg venter, observerer jeg hva tankene holder på med. Passer på at de ikke lager drama, ikke bruker energi til å grue seg for trøbbel som kan komme, men sannsynligvis uteblir.
De tre neste punktene handler også om saker jeg ikke har innflytelse på. Andre skal ta avgjørelser som kan få stor betydning for min spede forfatterkarriere. Det tok meg fem år å skrive boken. Hva vil skje med meg? Og hva med forfatterkarrieren? Har jeg en?

Så hvordan kan jeg unngå at disse sakene kommer i veien for hverdagslykken? For arbeidsgleden. Lysten og oppmerksomheten som skal til for å skrive denne teksten?

Verktøyene er de samme: Observere, sortere, og ta grep der jeg kan.

For å redusere negativt stress og tap av energi bruker jeg teknikker: Observerer tanker og følelser. Sørger for at jeg ikke brenner inne med noe. Følelser må luftes: Jeg gråter lett, det hjelper. Trening og snømåking får spenning ut av kroppen.

Så flytter jeg fokus tilbake på skrivingen. Jeg skriver på neste bok. Ord blir til setninger. Framtiden er ukjent. Men fingertuppene er her. De løper over tastene, forteller meg en historie. Og sannelig kjenner jeg at lykken pipler. 

Les også: Er du introvert eller er du ekstrovert?

Seneste

Kanskje er du også interessert i...