© Getty Images

Skjem bort deg selv med hodebunnsmassasje

Ingenting er så godt som en god hodebunnsmassasje! Det myker opp spente muskler og stimulerer blodgjennomstrømningen i hårsekkene. Se hvordan du best kan gi deg selv en hodebunnsmassasje.

11. mars 2019 av Therése Hallberg og Åshild Breian

Slik får du en sunn og frisk hodebunn

Skjem bort hodebunnen med regelmessig massasje. Det myker opp spente muskler og stimulerer blodgjennomstrømningen i hårsekkene. Invester gjerne i en grov kam eller en tangle teezer, og bruk den i dusjen, for eksempel når du tar i balsam eller en kur. Da fordeles produktene på en god måte samtidig som hodeunnen får en stimulerende massasje. Hårbunnen har ikke godt av å være fuktig, så tørk gjerne håret så ofte du kan med føner.

Bruk varmebeskyttelse så slites lengdene mindre. Eller føn bare hodebunnen og la resten av håret lufttørke! Unngå store mengder stylingprodukter i hodebunnen, som for eksempel tørrshampoo og hard voks. Bruk hårpleieprodukter som både rengjør i dybden og som er skånsomme mot hodebunnen. «Detox» er et ord som du kan lete etter i shampoohyllen.

Tren passe mye! En aktivitet som får opp pulsen 30 minutter om dagen øker blodsirkulasjonen og gjør underverk både for hodebunnen og resten av kroppen.

Les også: Slik pleier du hodebunnen

Slik gir du deg selv en stimulerende hodebunnsmassasje

kvinne gir seg selv hodebunnsmassasje
© Getty Images

1. Beroligende sirkler 

Plasser hendene på hodet og la innsiden av håndflaten trykke lett mot hodebunnen. Gjør en kraftfull bevegelse forover, oppover og bakover. Gjenta cirka 12 ganger. 

kvinne gir seg selv hodebunnsmassasje
© Getty Images

2. Krafse 

Form fingrene som en krafse og beveg hendene opp og ned, fra høyeste punkt på skalpen og ned mot ørene. Jobb på oversiden av håret. Gjenta omtrent 8 ganger. Plasser så den ene hånden i nakken og den andre foran ved hårfestet og la hendene møtes på toppen av skalpen. Gjenta cirka 8 gange

kvinne gir seg selv hodebunnsmassasje
© Getty Images

3.  Dra lett 

La hendene gli inn under håret. Pust inn, og når du puster ut drar du lett oppover i hårfestet. Pust inn og slapp av. Gjenta 4–8 ganger. Avslutt med å senke armene og ta deg en hvil. 

Seneste

Kanskje er du også interessert i...