Ansiktsyoga: Rett ut rynker og reduser spenninger i hode og kjeve med disse øvelsene

Du trener kanskje kroppen din, men hva med de mange fine musklene du har i ansiktet? Ansiktsyoga retter ut rynker og folder og reduserer spenninger i hode og kjeve, bare for å nevne noen av fordelene.

6. september 2020

Avspenn bekymringsrynker  

Øvelsens fokus: Loddrette rynker mellom brynene. 

I denne øvelsen stimulerer du akupressurpunkter slik at du kan utrense, avbalansere og redusere stress i kroppen din. Øvelsen ser også ut til å være både avstressende og avslappende. Den er spesielt egnet til å redusere og forhindre rynker mellom brynene dine. Mange føler at hodepine eller migreneanfall forsvinner når de bruker denne øvelsen forebyggende.

Susanne Dyhr er ansiktsyogainstruktør og viser oss tre viktige øvelser, hentet fra boken hennes, «Ansigtsyoga – en begynnerguide». 

Slik gjør du 

Trykk og gni med knokene og fingrene, slik bildene viser. Du kan oppleve at det er smertefulle punkter. Det er helt greit. Husk å trekke pusten til tross for ømheten du føler, som forøvrig vil forsvinne hvis du fortsetter å utføre øvelsen.

  • Gjør faste trykk hele veien langs undersiden av brynene med tommelfingrene. Begynn ved starten av brynene ved neseryggen og jobb deg utover. Du kan støtte de andre fingrene langs hårfestet. 
  • Bøy deretter pekefingrene og langfingrene. 
  • Plasser den ene knoken over og den andre under brynene dine. 
  • La knokene gli fra begynnelsen av brynene ved neseryggen og helt ut til tinningene. Ved enden av brynene gnir du knokene litt oppover. 
  • Gjenta øvelsen 4 ganger.

Gi deg selv et mini-ansiktsløft 

Øvelsens fokus: 

  • Tunge øyelokk og rynker rundt øynene. 

  • Slappe kinn. 

  • Folden fra siden av nesen til munnviken. 

I denne øvelsen jobber du for å aktivere og løfte musklene. Det gir deg et ansiktsløft som både strammer opp sidene i ansiktet, tunge øyelokk og folden fra nesen til munnen din samtidig! Øvelsen jevner også ut rynker. Ved å ta med tungen gjør du en fysisk og mental renselse. Det øker overskuddet ditt og gir huden både spenst og glød. 

Slik gjør du

Vær oppmerksom på hvordan du plasserer fingrene i øvelsen. Langfingeren er plassert slik at du glatter ut folden fra siden av nesen til munnviken mens du løfter. Hold fingrene ganske sentrert, slik at du ikke trekker opp rynker. 

  • Strekk ut venstre arm og litt oppover i 45 graders vinkel. 
  • Plasser høyre arm og hånd over hodet. 
  • Plasser ringfingeren på den tyngste delen av venstre øyelokk. 
  • Plasser langfingeren ved siden av ansiktet. 
  • Gjør et lett løft skrått bakover i 45 graders vinkel med fingrene og hånden. 
  • Før ansiktet forsiktig til siden og trekk pusten dypt. Pust ut med en aaaah-lyd mens du stikker tungen ut og nedover. 
  • Hold i 10 sekunder. 
  • Gjør strekkøvelsen 2 ganger til hver side.

En øvelse for hele ansiktet 

Øvelsens fokus:

  • Folden fra siden av nesen til munnviken. 
  • Grå og slapp hud i ansiktet. 

I denne øvelsen gjør du en strekk av ansiktets forside. Det jevner folden fra nesesiden ned til munnen. Øvelsen er derfor effektiv å gjøre etter trening av kinnene og smil for å forhindre at denne folden oppstår. Muskelaktiviteten i ansiktet øker også blodsirkulasjonen i hele ansiktet. Det vil resultere i en fastere og glødende hud. 

Slik gjør du 

I denne øvelsen skal du stramme så lite som mulig i underkjeven. Fokuser på å skape spenning i den midtre delen av ansiktet ditt. Hvis du har vanskelig for å ikke løfte brynene dine, kan du holde dem på plass ved å legge en fast hånd i pannen mens du ser opp. 

  • Form en O med munnen. 
  • Gjør ansiktet ditt langt. 
  • Press øverste del av munnen mot tennene i overmunnen til du merker et strekk. 
  • Hev blikket uten å løfte bryn og panne. 
  • Hold strekket i 10 sekunder. 
  • Gjenta øvelsen 2 ganger. 

Seneste

Kanskje er du også interessert i...