70% av konfliktene på en gjennomsnittlig arbeidsplass skyldes dårlig kommunikasjon, og vi kan regne med at andelen er minst like høy i parforhold. Men det går an å lære seg og løse konflikter på en konstruktiv måte.
Her er tipsene til hvordan du krangler på best mulig måte:
-
Pass på å ikke bli forstyrret.
Slå av tv-en og mobilen.
-
Ta deg tid.
Ikke stress deg igjennom krangelen. Du må lytte og forstå, og finne de rette ordene for å uttrykke det du vil si. Mangel på ord gjør at vold kan komme inn i bildet.
-
Vær oppmerksom.
Lytt til det som blir sagt. Hva er det som faktisk bli sagt? Ikke tolk - da oppstår det veldig kjapt misforståelser. Still heller oppfølgingsspørsmål dersom du ikke skjønner hva den andre mener.
-
Vær uthvilt.
Mangel på søvn får deg i dårlig humør.
-
Hold deg til fakta.
Skill mellom tanker og følelser. Tankene er saksorienterte - det er ikke følelsene. Det er viktig å se igjennom følelsene: Hva er det som ligger under? For kanskje er du eller den andre ikke først og fremst sinte - kanskje er dere såret, lei dere eller redde.
-
Forsøk å være rolig.
Unngå skriking.
-
Ikke la deg erte.
Hvis du lar deg terge intensiveres krangelen. Dessuten vil sannsynligvis den som terger deg være særdeles fornøyd med at du responderer slik han/hun ønsker.
-
Ikke tolk det som blir sagt.
Hør på hva som faktisk blir sagt, og ikke tolk eller ta alt i verste mening.
-
Ikke vær arrogant.
Ikke vær overlegen eller nedvurder den andre.
-
Stå for det du mener.
Si det du mener, og stå for det. Ikke trekk tilbake noe du har sagt - det kompliserer bare krangelen.
-
Si jeg i stedet for du.
Tenk hele tiden at du skal snakke om deg selv - ikke om den andre. Hvis du hele tiden sier du vil den andre raskt begynne å forsvare seg, og slik eskalerer en krangel og blir til noe helt annet enn den begynte med.